• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4085 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت

حمله گسترده اسراييل به خاك سوريه به آغاز رويارويي جديد در خاورميانه تعبير شد

صداي طبل جنگ نتانياهو در سكوت پوتين

گروه جهان | رژيم اسراييل، در كمتر از يك هفته، دو تجاوز عمده به اهدافي در خاك سوريه انجام داد. ساعتي بعد از عقب‌نشيني دولت امريكا از برجام بود كه ارتش رژيم صهيونيستي حملات موشكي عليه محلي در جنوب دمشق انجام داد و ساعت 24 بامداد روز پنجشنبه، اين حملات به شكل گسترده‌تري تكرار شد. اين‌بار بهانه اسراييل اين بود كه راكت‌هايي از درون خاك سوريه به مناطقي از خاك سوريه كه در اشغال اين رژيم قرار دارد، شليك شده است. بر اساس گزارش رسانه‌هاي سوريه عمليات ارتش اين كشور در واكنش به يك حمله نظامي از سوي اسراييل و با شليك 68 راكت انجام شد، در برابر اسراييل مدعي است كه شروع‌كننده حمله نيروهاي ايراني در سوريه بوده‌اند و 20 راكت به جولان اشغالي شليك كرده‌اند كه در واكنش به آن 35 هدف در خاك سوريه از سوي رژيم صهيونيستي هدف قرار گرفته است، ارتش اسراييل مي‌گويد كه اين بزرگ‌ترين عمليات آنها از 45 سال پيش تاكنون بود. اين حمله بلافاصله از سوي كشورهاي غربي، رويارويي مستقيم ايران و اسراييل در خاك سوريه معرفي شد. شبكه خبري سي‌ان‌ان، در اين باره نوشت: در شرايطي كه تنش‌ها ميان اسراييل و ايران در خاك سوريه افزايش پيدا مي‌كند «فرانسه نگران افزايش رويارويي‌هاست و دست ايران روي ماشه است، اما كسي كه واقعا روي صندلي داغ نشسته، ولاديمير پوتين است.» در برابر اما ايران چنين اتهامي را كاملا رد كرد و سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، بهرام قاسمي با صدور بيانيه‌اي ادعاي اسراييل را «بهانه‌هاي خودساخته و بي‌پايه و اساس» خواند. وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين بيانيه تصريح كرده است كه ايران، عمليات اسراييل را «نقض حاكميت ملي و تماميت ارضي سوريه» تلقي مي‌كند و «دفاع مشروع و متقابل در برابر اقدامات متجاوزين» را «حق دولت و ملت مقاوم سوريه» سوريه مي‌داند. اما روسيه به عنوان اصلي‌ترين متحد ايران در حمايت از دولت سوريه، موضعي متفاوت از ايران داشت و همسو با دولت‌هاي غربي «خواهان خويشتنداري ايران و اسراييل شد.»

درست در ساعاتي كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، در ميدان سرخ مسكو در كنار ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در حال تماشاي رژه سالروز پيروزي ارتش روسيه در جنگ جهاني دوم بود، ارتش اسراييل آماده مي‌شد تا حمله بامدادي به اهدافي در سوريه را آغاز كند؛ حمله‌اي كه در اولين ساعات روز پنجشنبه آغاز شد. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه كه چند ماه پيش گفته‌بود، هر حمله‌اي به خاك متحدانش را به عنوان تجاوز به خاك روسيه تلقي مي‌كند، درست مانند حمله سه كشور غربي به خاك سوريه، در برابر اين حملات نيز ساكت ماند و دولت روسيه فقط با صدور بيانيه‌اي خواهان خويشتنداري ايران و اسراييل شد.

ولاديمير پوتين چهارشنبه براي استقبال از نتانياهو سنگ‌تمام گذاشته بود، او براي اشاره نمادين به نقش شوروي در نجات يهوديان در هولوكاست، در رژه روز پيروزي، يك كهنه‌سرباز ارتش سرخ، از دوران جنگ جهاني دوم را در كنار نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نشانده‌بود كه در عمليات آزادسازي آشويتز از اختيار نظاميان آلمان حضور داشت. نتانياهو از فرصت پيش‌آمده، درست يك روز بعد از خروج متحد امريكايي‌اش از توافق هسته‌اي با ايران، استفاده كرد تا در برابر دوست روسش در كرملين نيز از ايران انتقاد كند.»

روزنامه كريستين ساينس‌مانيتور، هفته پيش وضعيت پوتين را در مقابل ايران و رژيم صهيونيستي، مانند تلاش يك نفر «براي همزمان نشستن روي دو صندلي» توصيف كرده‌بود. فئودور لوكيانف، سردبير نشريه گلوبال افرز روسيه در گفت‌وگو با اين روزنامه مي‌گويد: «رويارويي ميان اسراييل و ايران، يكي از پيچيده‌ترين مشكلاتي است كه ديپلماسي روسيه امروز با آن مواجه است. همكاري روسيه با ايران به دليل همكاري در سوريه، غيرقابل چشم‌پوشي است، هر دو كشور به هم نياز دارند. اما در عين حال روسيه با اسراييل هم تفاهم خوبي دارد. تا مدتي پيش روسيه توانسته‌بود كه توازن ميان اين دو رابطه را به خوبي حفظ كند، اما حالا حفظ اين توازن كم‌كم غيرممكن مي‌شود.»

موشه يعلون، وزير دفاع پيشين هفته گذشته در مصاحبه‌اي با خبرگزاري روسي ريانووستي، گفته‌بود كه يك خط تلفن اضطراري ميان پايگاه هوايي حميميم روسيه در خاك سوريه و مركز فرماندهي كايرياي ارتش رژيم صهيونيستي در تل‌آويو وجود دارد. با اين حال او ادعا كرده است «لازم نيست كه هر بار مي‌خواهيم عمليات انجام دهيم به فرمانده ستاد مشترك ارتش روسيه گزارش بدهيم، آنها مزاحم ما نمي‌شوند، ما هم مزاحم آنها نمي‌شويم.» با اين حال به نظر مي‌رسد رييس‌جمهور سوريه، بشار اسد، نسبت به تدبير روسيه در مورد رويارويي با اسراييل اطمينان دارد. روز پنجشنبه او در برابر سوال يك خبرنگار يوناني كه از او پرسيد آيا نگران نيست كه كشورش به ميداني براي آغاز جنگ جهاني سوم بدل شود، گفت: «نه! فقط به يك دليل: چون خوشبختانه يك رييس‌جمهور عاقل در روسيه داريد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون