• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

زير ذره بين اقتصاد

تعرفه‌هاي پستي گران نمي‌شود|حسين مهري، مديرعامل شركت پست گفت: برنامه‌اي براي افزايش تعرفه‌هاي پستي در سال 94 وجود ندارد. وي درباره وضعيت پست با توجه به رشد عرصه فناوري گفت: «پست همانند ساير بخش‌ها ماموريت‌هاي جديدي براي خودش در دنيا تعريف كرده است. » وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به گسترش فناوري اطلاعات سهم نامه‌هاي پستي كاهش پيدا كرده است، گفت: «سهم پست نامه‌ها در دنيا كاهش پيدا كرده است. در سال 2012 رقمي معادل 5/1 درصد سهم پست نامه‌ها كم شده است. در سال 2013 اين رقم به 5/4 درصد رسيده است. در رابطه با سال 2014 هم كه هنوز آمار آن نيامده است. »

دولت مجوز ورود به بخش خصوصي نمي‌هد|رييس سنديكاي صنعت برق ايران با اشاره به اينكه تاكنون در بيان مطالبات ضعيف عمل كرده‌ايم و با تاكيد بر اينكه هيات‌هاي اعزامي ايران بايد هدفمند به خارج بروند، گفت: شايد به خاطر اين است كه فعالان صنعت برق مهندس هستند. عليرضا كلاهي با تاكيد بر اينكه در دولت هفتم و هشتم هيات‌هاي تجاري به صورت هدفمند به ايران مي‌آمدند و اهداف‌شان براي حضور در كشورمان مشخص بود، اظهار كرد: همين كار را نيز ما بايد انجام دهيم و هدفمند هيات‌ها اعزام شوند در حالي كه با اعزام هيات‌هاي مخلوط مواجهيم. نايب‌رييس هيات‌مديره سنديكاي صنعت برق ايران با اشاره به اينكه تاكنون صنعت برق صنعتي پيشرو بوده گفت: ما صنعتي در حال عقبگرد هستيم و خلاف جهت سال‌هاي گذشته كه بيش از 90 درصد خودكفا شده بوديم به سمت واردات مي‌رويم. بخشي با اشاره به مشكلات صنعت برق از جمله مشكلات بانكي، بودجه‌اي و صادراتي گفت: در حالي كه بخش خصوصي مي‌تواند در جذب فاينانس و كاهش تلفات يا احداث انرژي‌هاي تجديدپذير فعال و مفيد باشد حمايت جدي صورت نمي‌گيرد.

احتمال دريافت كارمزد از كارت‌خوان‌هاي فروشگاهي در سال آينده |عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار گفت: به احتمال زياد موضوع دريافت كارمزد از كارت‌خوان‌هاي فروشگاهي درسال آينده شكل جدي‌تري به خود بگيرد و البته اين حساسيت وجود دارد كه اين اتفاق به صورت معقول و منطقي رخ دهد. محمدرضا پور ابراهيمي با انتقاد از عدم برگزاري منظم جلسات شوراي پول و اعتبار گفت: به دليل اينكه جلسات شورا به صورت منظم و مستمر برگزار نمي‌شود تصميم‌گيري نهايي در مورد اين موضوع يعني كسر كارمزد از تراكنش دستگاه‌هاي كارت‌خوان فروشگاهي هنوز تعيين تكليف نشده البته اين موضوع در كارگروه جانبي مورد بررسي قرار گرفته است اما تصميم‌گيري نهايي در مورد آن صورت نگرفته و در جلسات آينده در دستور كار قرار دارد. وي افزود: دريافت كارمزد از اين دستگاه‌ها به شرط آنكه رقم منطقي و منصفانه‌اي باشد مثبت است و اينكه در مقابل خدمات، هزينه براي تقويت زيرساخت‌ها و گسترش مراودات الكترونيكي دريافت شود غيرمنطقي نيست و در مقابل نيز فروشندگان به جاي اينكه در صف‌هاي طولاني براي واريز فروش خود به حساب بايستند و مخاطرات امنيتي آن را به جان بخرند با پرداخت هزينه اندك مبالغ را در حساب خود خواهند داشت.

معدن راهي براي گذر از تحريم‌هاي نفتي |نايب‌رييس خانه معدن ايران گفت: با توجه به كاهش قيمت نفت و راهبرد كشور در چارچوب سياست اقتصاد مقاومتي گذر از تحريم، مي‌توانيم اقتصاد بدون نفت را با اتكا به منابع داخلي به ويژه بخش معدن تجربه كنيم. محمدرضا بهرامن گفت: بودجه كشور وابستگي به نفت دارد و اين وابستگي به ساختارهاي اقتصادي كشور لطمه وارد مي‌كند و در صورت كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، دولت به درآمدهاي مورد انتظار خود دست نمي‌يابد و در تحقق برنامه‌هاي اقتصادي دچار تزلزل مي‌شود؛ بنابراين بايد بينديشيم كه چه راهكارهايي براي كاهش اين وابستگي‌ها و نوسانات بازار وجود دارد. وي با بيان اينكه امروز تشكل‌ها در مسير توسعه كشور نقش كليدي دارند، گفت: علاوه بر اين، تشكل‌ها به عنوان مشاوران امين براي قواي سه گانه (مجريه، مقننه و قضاييه) محسوب مي‌شوند.

خسروتاج سخنگو شد | نعمت‌زاده، سخنگوي رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت را تعيين كرد. در جلسه شوراي معاونان وزارت صنعت، معدن وتجارت در روز دوشنبه 11 اسفند ماه، وزير صنعت، معدن و تجارت، مجتبي خسروتاج را به عنوان سخنگوي رسمي اين وزارتخانه مشخص كرد. خسروتاج هم‌اكنون قايم مقام وزير در امور تجارت و معاون توسعه بازرگاني داخلي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون