• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4116 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير

استاديوم 100هزار پسري 100هزار نفري شد

سرانجام با دستور رييس‌جمهور قفل حضور زنان در استاديوم آزادي شكسته شد و زنان براي دومين بار توانستند چمن ورزشگاه آزادي را از نزديك ببينند. نخستين‌بار اين اتفاق در جشن استقبال بازگشت ملي پوشان از ملبورن و صعود به جام جهاني 1998 رخ داد اما پس از آن 20 سال درب‌هاي آزادي به روي زنان بسته شد. روز چهارشنبه خبر فروش بليت براي تماشاي بازي ايران و اسپانيا در ورزشگاه آزادي به سرعت دست به دست شد. اتفاقي كه سبب جذابيت اين خبر شده بود، عدم ممانعت براي حضور زنان بود. مقرر شده بود كه 10 هزار بليت براي تماشاي اين مسابقه فروخته شود. استقبال بي‌نظير از اين رويداد سبب شد تا فروش بليت اين مسابقه تنها 3 ساعت زمان ببرد. بيشتر كاربران زن فضاي مجازي سرمست از اين اتفاق با ذوق و شوق خاصي تصوير بليت استاديوم آزادي خود را با پرچم ايران و شيپور به نمايش گذاشته و خبر از عزيمت خود به استاديوم آزادي مي‌دادند. عقربه ساعت به 7:30 رسيد كه خبري بهت‌آور توسط يكي از نماينده‌هاي مجلس منتشر شد. فاطمه حسيني در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «در حالي كه مجوز پخش ديدار ايران- اسپانيا در استاديوم آزادي براي خانواده‌ها، ديروز با موافقت شوراي تامين صادر و بليت فروخته شد، هم‌اكنون نيروي انتظامي از ورود افراد ممانعت مي‌كند». آنچه سبب اين اتفاق شده بود عدم توانايي در تامين امنيت مسابقه مطرح شده بود. دقايقي بعد نيز خبر پلمب استاديوم آزادي نيز منتشر شد. در تصاويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، يك مامور نيروي انتظامي خطاب به هواداران خشمگين مي‌گويد كه دادستاني دستور پلمب استاديوم را صادر كرده است. خيل عظيم هواداران به آزادي رسيده بود اما درها همچنان بسته بود و هواداران در واكنش به اين اتفاق جلوي در آزادي دست به تحصن زدند. آنها مي‌گفتند بليت خريده‌اند و بايد در‌ها باز شود. پس از آنكه گفته شد دادستاني عامل لغو پخش مسابقه بوده است، يك منبع آگاه در دادستاني تهران اين خبر را تكذيب و توضيحاتي در اين مورد ارايه كرد.

يك منبع آگاه در دادستاني تهران در گفت‌وگو با ميزان، خبر منتشر شده در برخي رسانه‌ها را مبني بر اينكه دادستاني تهران تماشاي ديدار ايران و اسپانيا در ورزشگاه آزادي را لغو كرده است، تكذيب كرد. اين منبع آگاه در ادامه گفت: متولي چنين رويدادي استانداري تهران و شوراي تامين استان بوده‌اند و لغو حضور طرفداران در ورزشگاه آزادي هيچ ربطي به دادستاني تهران نداشته است.

موجي از نا‌اميدي در ميان هواداران پشت درهاي آزادي شكل گرفت و بخشي از جمعيت مشغول بازگشت به منزل بود كه ناگهان در‌هاي استاديوم باز شد. نيروي انتظامي اعلام كرد كه پخش فوتبال ايران- اسپانيا در ورزشگاه آزادي بلامانع بوده و امنيت آن تامين مي‌شود. مركز اطلاع‌رساني پليس به ايسنا اعلام كرد: پليس براي رعايت حال افرادي كه از قبل اقدام به تهيه بليت مسابقه فوتبال ايران- اسپانيا در ورزشگاه آزادي كرده بودند، با پخش اين مسابقه در ورزشگاه آزادي موافقت كرد.

تاكنون مشخص نشده است كه كدام نهادي يا چه فردي در ابتدا از پخش مسابقه در استاديوم آزادي مخالفت كرد اما فردي كه دستور بازگشايي درهاي استاديوم را داد مشخص شد. معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده كه با همسر خود براي تماشاي مسابقه به استاديوم آزادي رفته بود با انتشار عكسي از استاديوم نوشت: «دستور شخص رييس‌جمهور منجر به بازگشايي در ورزشگاه آزادي شد.»

حضور زنان ايراني در ورزشگاه آزادي بازتاب جهاني داشت. سرخيو راموس، كاپيتان تيم ملي اسپانيا پس از پيروزي برابر ايران با انتشار عكسي از حضور زنان در استاديوم آزادي در توييتر خود نوشت: «برندگان امشب آنها بودند. باشد كه اين نخستين [حضور آنان] زيادتر روي دهد.»

به جز معصومه ابتكار، سيد فريد موسوي، طيبه سياوشي و پروانه سلحشوري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز براي تماشاي مسابقه به استاديوم آزادي رفته بودند. انتشار تصويري از اين نمايندگان حين تماشاي مسابقه و هيجان بي‌حد و حصر آنها بازتاب گسترده‌اي در ميان كاربران فارسي زبان شبكه‌هاي اجتماعي داشت. تصويري كه در آن نمايندگان به دور از آداب رسمي كنار هم نشسته‌اند و با لذت زياد مسابقه را تماشا مي‌كنند.

زنان ايراني سال‌ها‌ست از حضور در استاديوم و تماشاي مسابقات فوتبال از نزديك محروم هستند. محروميتي كه براي آن هزار و يك دليل آورده شده است. از نبود زير‌ساخت مناسب تا جو منفي حاكم بر استاديوم.

اما روز چهارشنبه اتفاق ديگري رخ داد. نه كسي از الفاظ ركيك استفاده كرد، نه كسي منقلب شد و نه اتفاق تلخي افتاد. زن و مرد، پير و جوان، دختر و پسر كنار يكديگر به تماشاي فوتبال نشستند و از نمايش غرور‌آفرين ملي‌پوشان لذت بردند. مصاحبه حاضرين در استاديوم پس از تماشاي مسابقه بر اين ادعا صحه مي‌گذارد كه كوچك‌ترين اتفاقي رخ نداده و همه از تماشاي مسابقه در كنار خانواده احساس رضايت داشتند.

قرار است ديدار تيم‌هاي ملي ايران و پرتغال نيز روز دوشنبه در استاديوم آزادي پخش شود و با توجه به فضاي مثبت ايجاد شده در مسابقه قبلي، احتمالا استقبال از اين مسابقه بيشتر خواهد بود. حضور زنان در استاديوم مشكل لا‌ينحلي نيست و اجراي موفق اين طرح به صورت پايلوت براي تماشاي يك مسابقه از نمايشگر نشان داد كه جامعه ايران ظرفيت پذيرش حضور زنان در استاديوم‌ها براي تماشاي تمامي مسابقات از نزديك را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون