• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4119 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۵ تير

درباره بازار دوم ارز

بازار سرمايه به كمك بازار ارزي مي‌آيد

پيش به سوي بورس

پاي ارز به بازار بورس باز مي‌شود. رييس كل بانك مركزي روز گذشته در حاشيه جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي خبر داد: «بازار موازي ارزي خواهيم داشت». سياست ارزي جديد در كنار مزايايي كه داشت با انتقاد برخي از فعالان اقتصادي مواجه بود كه از هر تريبوني براي مرتفع كردن آنها استفاده مي‌كردند. به نظر مي‌رسد كه بالاخره صادركنندگان و واردكنندگان توانستند صداي خود را به گوش سياستگذار برسانند چراكه تصميمي كه در اين خصوص اتخاذ شده است با توجه به شفافيت بازار سرمايه و از طرفي عملكرد صحيح آن در هفته‌هاي اخير اين تصميم مي‌تواند خبر خوشي براي سروسامان دادن بازار ارز و در كنار آن منتفع كردن فعالان عرصه صادرات و واردات باشد.

 

مريم نبي‌پور

 بازار سرمايه ديرگاهي است ميزبان خوبي براي سرمايه‌هايي بوده كه به اين سمت سرازير شده‌اند. در كنار اوضاع اقتصاد جهاني كه بسياري از پيش‌بيني‌هاي بازار سرمايه را متاثر كرده بود شرايط بازارهاي موازي در داخل موجب شد كه بخشي از سرمايه‌هاي سرگردان در كشور به اين سمت سرازير شوند. با اين وجود خبر ايجاد بازار دوم ارزي در بازار بورس مي‌تواند در زمره اقدامات ارزي دولت دراين دوره قرار بگيرد.

با وجود اعمال سياست تك‌نرخي شدن ارز در بازارها بخشي از فعالان بازار كه صادرات و واردات را پوشش مي‌دادند با مسائل تازه‌اي مواجه شده بودند، از مشكلات موجود بر سر راه ثبت سفارش گرفته تا ناتواني در دستيابي به ارز 4 هزارو 200توماني و در كنار آن رانت مربوط به تفاوت قيمت دلار در بازارها. اگر بتوان پذيرفت بازار ارز دومي كه سيف از آن نام برده است همان بازاري است كه در بازار سرمايه براي ارزهاي حاصل از صادرات توسط نوبخت خبر داده شده است، به نظر مي‌رسد كه رشد صعودي بازار بورس در مدت اخير توانسته است موافقت عموم و از جمله دولتي‌ها را به همراه داشته باشد. با وجود اينكه متخصصان بازار سرمايه در زمان‌هاي مختلف از مزاياي اين بازار براي كاهش تلاطم ساير بازارها سخن‌ها گفته بودند، زيرساخت‌هاي بازار سرمايه در جامعه در كنار عدم اقبال مسوولان نتوانسته بود راهي براي ورود به اين بازار ايجاد كند. واردكردن ارزهاي حاصل از صادرات به اين بازار مي‌تواند از طريق مكانيسم وجود شفافيت در بازار راه‌حل به موقع و به جايي براي بهبود اوضاع كنوني دلار باشد. در كنار آن توافقي بودن قيمت دلار در بازار بورس نيز مي‌تواند شرايط را به سمت ايجاد شرايط بهبود در كسب و كار و استقبال از توليدكنندگان بكشاند. اين حركت به سمت برقراري بازار ارزي در بورس است كه به سبب شفافيت موجود در ساختار آن مي‌تواند راهگشاي معضلات بازار ارزي باشد. ارز شركت‌هاي صادركننده محصولات غيرنفتي مي‌تواند با حضور در بازار سرمايه سرنوشت ديگري پيداكند، از يك سو به سبب توافقي شدن قيمت‌ها بخشي از رانت مربوط به تفاوت قيمت ارز را از بين خواهد برد. اين گروه كه مربوط به دسته سوم كالاهاي مشمول ارزي هستند در جريان اعمال سياست تك‌نرخي شدن زيان زيادي متحمل شده بودند و به نظر مي‌رسد كه ورود ارزحاصل از صادرات مي‌تواند گزينه خوبي براي جان گرفتن دوباره توليدي‌هايي باشد كه چشم انتظار عملكردي از سوي دولت بودند. در اين ميان نبايد از نظر دور داشت كه تفاوت بين قيمت‌ ارز وارداتي و قيمت بهاي جهاني نيز موجب مازاد قيمتي شده بود كه به دنبال افزايش تقاضا بازار را بيش از پيش ملتهب كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون