• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4119 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۵ تير

آغاز كاهش

آيا روال نزول قيمت نفت ادامه مي‌يابد ؟

پس از اوپك

قيمت جهاني نفت روز گذشته و بعد از برگزاري نشست يكصد و هفتاد و چهارم اوپك و غير اوپكي‌ها با 2 درصد كاهش به 74 دلار و 21 سنت رسيد. به نظر مي‌رسد بازار نفت كه در هفته گذشته و به دنبال برخي اختلاف نظرها ميان اعضاي اوپك براي تداوم روال كاهش توليد اعضاي اوپك و پيشنهاد افزايش توليد عربستان و روسيه كمي افزايش يافته بود، حالا با تصميم جديد اعضاي اين سازمان به آرامش بيشتري رسيده است. آرامشي كه با افزايش ورود نفت اوپكي‌ها و غيراوپكي‌ها به بازار نفت و تداوم رفع نگراني‌ها در مورد احتمال كاهش عرضه نفت به بازار، ممكن است باز هم شاهد كاهش قيمت نفت در بازار جهاني باشيم.

 

نرگس رسولي

هفته پيش و زماني كه به يكباره الكساندرنواك، وزير انرژي روسيه از توافق كشورش با عربستان براي ارايه پيشنهاد افزايش توليد نفت به اوپك خبر داد و با مخالفت‌هاي برخي ديگر از اعضاي آن مواجه شد، بازار نفت رويه‌اي جديد را در پيش گرفت و به يكباره قيمت‌هاي نفت سنت به سنت رو به افزايش گذاشت. افزايشي كه بيشتر رواني بود و همه فعالان اين بازار مي‌دانستند كه بنا به الزام اوپك حتي اگر يك عضو با طرح پيشنهادي مخالفت كند اجماع حاصل نشده و خبري از تصويب طرح پيشنهادي نيست اما باز هم اين افزايش قيمت در بازار به چشم آمد و در نهايت در روز آغاز اجلاس 174 اوپك بهاي جهاني نفت تحت تاثير ابهامات نسبت به اينكه آيا اوپك موفق خواهد شد در ديدار روز جاري خود در وين براي افزايش توليد به توافق برسد، صعود كرد.

در لحظه آغاز اجلاس اوپك ‌بهاي معاملات آتي نفت برنت ۹۹سنت (1.4 درصد) نسبت به قيمت نهايي روز پنجشنبه (روز قبل از برگزاري اجلاس) افزايش يافت و به 74.04 دلار در هر بشكه رسيد. همچنين بهاي معاملات آتي وست‌تگزاس اينترمدييت امريكا ۹۵ سنت (1.5 درصد) افزايش يافت و 66.49 دلار در هر بشكه معامله شد. اين رشد قيمتي حتي بعد از توافق اوپك هم ادامه يافت و قيمت نفت امريكا پيش از باز شدن بازارهاي اين كشور ۳ درصد افزايش قيمت پيدا كرد و به 67.34 دلار رسيد. همچنين قيمت نفت خام برنت نيز با افزايش قيمت بيش از ۲ درصد همراه شد و به هر بشكه 74.21 دلار رسيد. روالي كه حتي برخي كارشناسان آن را واكنش خنثي به تصميم اوپك خواندند و اعلام كردند كه اين واكنش به دنبال ادامه روال توليد اعضاست و با توجه به اينكه هنوز هيچ افزايش توليد رسمي در بازار روي نداده است بازار جهاني نفت تقريبا با روال ثابت هفته گذشته در حال صعود است. شرايطي كه گويا تنها يك روز دوام آورد و در نهايت روز گذشته روال كاهشي قيمت نفت آغاز شد. بنابه گزارشي كه بلومبرگ در اين باره منتشر كرده است تحليلگران بازار اين كاهش را نتيجه واكنش تاجران نفتي از نشست اوپك مي‌خوانند. روز گذشته قيمت نفت خام امريكا WTI، 0.3 درصد افت كرد و به 68.40 دلار براي هر بشكه رسيد. آن‌چه اين شاخص نفتي را نسبت به برنت تقويت كرد، افت اندك در فعاليت‌هاي حفاري نفت امريكا بود. با اين وجود، تحليلگران معتقدند بازارها تا پايان سال 2018 به ‌طور نسبي با كسري عرضه مواجه خواهند بود و مجددا روال افزايشي نفت آغاز شده است. نفت WTI امريكا نيز در ساعت ياد شده به بهاي 68 دلار و 41 سنت در هر بشكه معامله شد كه نسبت به قيمت پايان روزي جمعه گذشته 0.25 درصد كاهش دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون