• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4119 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۵ تير

راهكار ژرمن‌ها

آلمان‌ها براي بقا در ايران دست به كار شدند

هشت راهكار

روزي كه توافقنامه برجام امضا شد، آلمان‌ها نخستين گروهي بودند كه به ايران آمدند و پاي ميز امضاي قرارداد نشستند تا نشان دهند براي حضور در ايران برنامه مبسوطي دارند. هر چند كه برخي از اين قراردادها تاكنون رسما به توليد نرسيده و شرايط پيش توليدشان را مي‌گذرانند اما همين حضور و تلاش براي بقا موجب شده تا از همان لحظات نخستين كه دونالد ترامپ خروج كشورش از برجام را اعلام كرد، روساي جمهور فرانسه، آلمان و انگليس به پشتوانه حمايت از شركت‌هاي‌شان اعلام كنند كه قصد ترك ايران را ندارند و مادامي كه ايران به برجام پايبند بماند، آنها فعاليت‌شان در ايران را ادامه مي‌دهند. به همين خاطر نيز فعالان بخش خصوصي آلمان از دولتمردان ايراني خواسته‌اند تا شرايط حضورشان در ايران را تضمين كنند.

 

فرزان خدا دادي

 

 

با فعال‌تر شدن آلمان‌ها در ايران و پيش‌بيني افزايش رشد مبادلات تجاري دو كشور به تازگي فعالان اقتصادي آلمان با مخاطب قراردادن روساي جمهور دو كشور ايران و آلمان خواستار حمايت‌هاي سياسي دو دولت براي تداوم فعاليت‌هاي‌شان در ايران شده‌اند. بر اين اساس اين گروه خواهان روشن شدن شرايط همكاري دوسويه شده و از دولت‌هاي دو كشور خواسته‌اند تا با شفاف‌سازي نيازهاي اقتصاد آلمان به ادامه همكاري اين گروه كمك كنند. از جمله اين درخواست‌ها:

1 شفاف‌سازي در مورد مقررات تحريم‌ها: در موارد ابهام، شركت‌ها و بانك‌ها معاملات خود با ايران را عجولانه خاتمه مي‌دهند يا وارد معاملات جديد نمي‌شوند.

2 اقرار صريح ايران نسبت به پايبندي به برجام: چنانچه ايران آمادگي خود نسبت به عدم پايبندي به برجام را اعلام كند، تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بار ديگر به اجرا در خواهند آمد و آلمان‌ها ديگر قادر به ماندن در ايران نخواهند بود.

3 ايجاد مراودات مطمئن بانكي: يكي از بزرگ‌ترين مشكلات شركت‌هاي ايراني و آلماني تبادلات مالي است و بانك‌هاي بزرگ اروپايي به علت نگراني از تحريم‌ها مخاطرات انتقال پول را متحمل نمي‌شوند.

4 كاهش بروكراسي: شكل كنوني سامانه نيما، موجب ايجاد بروكراسي بيشتر و محدوديت محسوس در تجارت بين‌المللي است.

5 سيستم تبادل ارز با محوريت اقتصاد: نوسانات نرخ ارز پيش‌بيني و برنامه‌ريزي را براي شركت‌هاي خارجي بسيار مشكل مي‌كند.

6 مقررات شفاف و قابل اطمينان براي واردات و صادرات: مقررات پيچيده و زمانبر صادرات براي شركت‌هاي آلماني و ايراني آزار‌دهنده است و موجب هدر رفت منابع مي‌شوند. طولاني بودن زمان رسيدگي به درخواست‌ها نزد مراجع دولتي در ايران و غيرقابل اعتماد بودن تصميمات همانند تغيير مقررات در كوتاه‌مدت موجب تشديد مشكلات مي‌شوند.

7 مبارزه قاطع عليه فساد اقتصادي و قاچاق: مقررات غيرشفاف گمركي موجب رشد فساد اقتصادي و قاچاق مي‌شوند.

8 ايجاد بازار سرمايه ايراني بر طبق دستورالعمل اروپا: با تاسيس بانك ويژه‌اي كه براي ايراني‌ها داشتن يك حساب بانكي در اتحاديه اروپا را امكانپذير سازد، مي‌تواند موجب تسهيل انتقال سرمايه شود. يكي از شروط مهم آن تصويب قانون FATF توسط مجلس ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون