• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4122 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۹ تير

محمود واعظي، ‌رييس دفتر رييس‌جمهوري با برخي علما و فقهاي قم ديدار كرد

طنين تاييد «راهكار سوم» روحاني از قم

«مقاومت و ايستادگي با كمترين هزينه» سومين راهكاري بود كه حسن روحاني در نشست روز چهارشنبه با مديران اجرايي پيشنهاد داد؛ راهكاري كه به زعم رييس‌جمهوري با تكيه بر آن «واقعيات را مدنظر قرار مي‌دهيم و توقعات را مديريت مي‌كنيم.» پس و پيش سخنراني روحاني نشان مي‌داد كه رييس‌جمهوري و مديران دولت گرچه مي‌خواهند در اين مبارزه «خط مقدم» باشند اما توقع ندارند كه خاكريزهاي اين «جنگ رواني بين‌المللي، ‌منطقه‌اي و بعضا داخلي» خالي بماند و كليد پيروزي در اين شرايط را «همكاري و وحدت» مي‌دانند. وحدتي پذيرفته و نهادينه‌ شده در تمام اركان و قواي نظام كه رييس‌جمهوري آن را «شاخه‌هاي يك درخت» مي‌داند. در همين راستا و براي تحقق «راهكار سوم»، حسن روحاني نماينده ويژه خود را راهي قم كرد. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري فرداي سخنراني روحاني به قم رفت تا در ديدار با مراجع، نهضتي همگاني براي محقق شدن راهكار كم‌هزينه پيشنهادي دولت به راه بيندازد، پايتخت مذهبي كشور كه پيش و پس از انقلاب در جهت‌گيري‌ها و مناسبات سياسي تاثيرگذار بوده است و از همين روي به جز ديدارهاي گاه و بيگاه دولتي‌ها و مجلسي‌ها به قم، در شرايط ويژه نيز مقصد سفر دولتمردان و سياستمداران است. چه آنكه پس از شكل‌گيري توافق «برجام» محمد نهاونديان، ‌رييس ‌دفتر وقت رييس‌جمهوري در راس هياتي به قم و البته مشهد سفر كرد تا با مراجع از روند و نتيجه اين توافق بين‌المللي صحبت كند. اگر دولت روحاني را به دو دوره پيش و پس از برجام تقسيم كنيم احتمالا در دوره پس از برجام اين اولين‌بار است كه دولت با پالس‌ها و نشانه‌هاي مثبتي مواجه شده است. پس از اعتراضات دي ماه بسياري از سياسيون و روحانيون صراحتا دولت را تنها مسبب شرايط مي‌دانستند اما با خروج امريكا از برجام و ايجاد شرايط جديد گويي مخالفان نيز پذيرفته‌اند كه بخشي از شرايط كنوني معلول شرايط خارجي است. از همين روي دولت گويي تصميم گرفته تا بخشي از بار توضيح شرايط كنوني را بر دوش مراجع بگذارد كه اين مهم را دريافته‌اند براي همين واعظي ماموريت يافت با آيات شبيري‌زنجاني، مكارم شيرازي، كريمي، اميني، سبحاني، ‌علوي گرگاني، نوري همداني و نماينده آيت‌الله سيستاني در قم ديدار كند. نام‌هايي كه در ميان آنها چهره‌هايي به چشم مي‌خورند كه گاه مواضع انتقادي نيز نسبت به دولت داشته‌اند.

 

شيوه فراعنه، روش دشمنان كشور

محمود واعظي در جريان سفر به قم به بيت سيدموسي شبيري زنجاني رفت. در جريان اين ديدار آيت‌الله شبيري‌زنجاني بر طبيعي بودن اختلاف‌نظر تاكيد كرد با اين حال متذكر شد كه نبايد اين اختلافات نظر به تفرقه بينجامد. او تفرقه‌افكني را شيوه فرعون دانست كه براي پيشبرد نيات و اهداف خويش مردم را فرقه فرقه مي‌كرد و ميان‌شان اختلاف مي‌انداخت، موضوعي كه دشمنان كشور امروز به دنبال پياده كردن همين روش هستند. او همچنين در اين ديدار بر «اتحاد و انسجام» براي دفاع از «اسلام» و «كشور» تاكيد كرد.

 

جبران ضعف اطلاع‌رساني دولت

آيت‌الله سيدجعفر كريمي، از ديگر علماي قم‌نشيني بود كه واعظي به ديدار او رفت. كريمي از دولت خواست كه با توجه به «جنگ رواني و تبليغاتي سنگين و 24 ساعته دشمن» در عرصه تبليغات و اطلاع‌رساني بسيار موثرتر و جدي‌تر عمل كند و با «تبليغات هنرمندانه» ضمن اطلاع‌رساني درباره دستاوردها و موفقيت‌ها، اميد و اعتماد مردم را افزايش داده و جنگ رواني دشمن را خنثي كند. كريمي در جريان اين ديدار البته از اقدامات ديگر دولت حمايت كرد و گفت روحاني خالصانه براي خدمت به مردم پا به ميدان گذاشته است اما «عده‌اي فريب دشمن را خورده و قدر او را نمي‌دانند.» او هم از مراجعي بود كه بازگشت به سال‌هاي آغازين انقلاب را براي عبور از شرايط فعلي به عنوان مصداق يادآور شد، سال‌هايي كه مردم «با وحدت كلمه، ‌همدل و يك‌صدا به ميدان آمدند و به دولت در مسير حل و فصل مشكلات ياري رساندند.»

تاكيد بر وحدت ملي

آيت‌الله ابراهيم اميني از مدرسان حوزه و علماي برجسته قم تنها راه خنثي شدن توطئه‌هاي دشمن و مقابله با امريكا را «همدلي و انسجام» و «تقويت وحدت ملي» دانست و البته تاكيد كرد كه «اگر بتوانيم همچون گذشته با رسيدگي مناسب به مطالبات مردم آنها را در صحنه نگه‌داريم هيچ نگراني از توطئه‌هاي دشمنان وجود نخواهد داشت.»

 

زمان تسويه حساب سياسي يا كمك به دولت

«امروز زمان تسويه‌ حساب‌هاي شخصي و حل اختلافات انتخاباتي نيست و اگر هم دولت در جايي ضعف دارد، همه بايد كمك كنيم تا اين ضعف‌ها برطرف شود.» بخشي از صحبت‌هاي آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار با محمود واعظي است، ‌قم‌نشيني كه بيشتر به مواضع انتقادي‌اش نسبت به دولت شناخته مي‌شود تا به عنوان حامي روحاني. مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنانش نسبت به ضعف‌هاي اطلاع‌رساني دولت هشدار داده و گفته‌ «در اين شرايط بسيار مهم است كه دولت درباره عملكرد و اقدامات خود اطلاع‌رساني گسترده، دقيق و بهنگام داشته باشد و آنچه را كه مايه اميدآفريني براي مردم است با هنرمندي به آنها انتقال دهد و البته ضعف‌ها و نقص‌هاي احتمالي را نيز صادقانه بپذيرد چرا كه اين مساله تاثير رواني بسيار مثبتي خواهد داشت.»

 

همه سرنشينان يك كشتي

آنچه آيت‌الله جعفر سبحاني در ديدار با واعظي به آن اشاره كرد همان موضوعي بود كه حسن روحاني در نشست سراسري قوه قضاييه به آن اصرار داشت. سبحاني در اين ديدار گفت كه همه سرنشينان يك كشتي هستيم و سرنوشت واحدي داريم بنابراين بايد اختلاف سليقه را كنار گذاشته و اگر مساله‌اي وجود دارد با گفت‌وگو حل كنيم. سخنان چند روز پيش روحاني هم همين بود كه با وجود تفكيك و استقلال قوا بايد به اين موضوع دقت داشت كه همگي شاخه‌هاي يك درختيم و يك ريشه‌ داريم.

آيت‌الله سبحاني همچنين گرچه معتقد بود مشكلات امروز نظام با مشكلات سال‌هاي اول انقلاب مشابهتي ندارد اما تاكيد كرد كه بايد براي عبور از آن همان همدلي و وحدت ميان مردم و نظام به همان سطح آغاز انقلاب بازگردد.

 

مردم مهم‌ترين پشتوانه نظام

آيت‌الله سيد محمد علوي گرگاني از ديگر مراجعي بود كه واعظي با او ديدار كرد. در جريان اين ديدار علوي گرگاني از مردم به عنوان مهم‌ترين پشتوانه نظام و مهم‌ترين ركن وحدت ياد كرد و از دولت خواست حالا كه با خروج امريكا از برجام با شرايط جديدي مواجه هستيم چاره‌اي بينديشد كه مردم در زمينه معيشت با سختي مواجه نشوند و اقشار ضعيف‌تر در اثر جنگ اقتصادي امريكا عليه جمهوري اسلامي آسيب نبينند.

 

رابطه نزديك مردم و مسوولان

«وحدت، رمز پيروزي و بقاي جمهوري اسلامي بوده و امروز بيش از هر زمان ديگري نياز داريم كه رابطه بين مردم با نظام و مسوولان با يكديگر نزديك‌تر و صميمي‌تر باشد.» آيت‌الله حسين نوري همداني هم از ديگر مراجعي بود كه تنها راهكار پيش رو و رمز موفقيت و بقاي جمهوري اسلامي را ارتباط نزديك مردم و مسوولان دانست و تاكيد كرد كه مجموعه نظام، دولت و قوه قضاييه و ساير دستگاه‌ها بايد با كساني كه در نظام اقتصادي اخلال مي‌كنند، برخورد و آنان را مجازات كنند.

 

ارتقاي ارتباط دولت با مراجع

حجت‌الاسلام سيدجواد شهرستاني، نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران نيز روز گذشته با رييس‌دفتر رييس‌جمهوري ديدار و از دولت خواسته با تعميق و گسترش تعامل دولت با مراجع و روحانيت اثربخشي تلاش‌ها براي مقابله با توطئه‌ها و تفرقه‌افكني‌هاي دشمنان را ارتقا دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون