• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4122 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۹ تير

صداي مخالف

كار جهرمي بي‌كفايتي بود نه تدبير

بعد از آنكه اسامي دريافت‌كنندگان ارز دولتي براي واردات از سوي وزارت ارتباطات اعلام شد، با استقبال بسيار زياد رسانه‌ها و مردم روبه‌رو شد. براساس آنچه روحاني هم رسما اعلام كرد، قرار است همه آنها كه براي واردات، ارز دولتي دريافت مي‌كنند براي مردم مشخص باشند. اما برخلاف مردم كه شفافيت را راه‌حل مي‌دانند، بخشي از جناح اصولگرا آن را «بي‌تدبيري» دانستند. ياسر جبراييلي، معاون سابق خبرگزاري فارس در مقابل تصميم وزير ارتباطات معتقد بود: «اقدام وزير ارتباطات در انتشار اسامي اين ۴۰ شركت نيز شگفت‌انگيز و مايه تاسف است. اينكه يك مساله نظارتي و امنيتي تبديل به يك مساله عمومي شود، چه دردي درمان خواهد شد؟ نام اين اقدام آقاي آذري جهرمي شفاف‌سازي نيست، بي‌كفايتي است.» او البته به مانند آمدنيوز به سوابق «اطلاعاتي» جهرمي هم كنايه زده و مي‌نويسد: «از او انتظار حركت پوپوليستي نمي‌رفت!» سوال اين است كه چرا آنها اعلام اسامي دريافت‌كنندگان ارز را يك موضوع «اطلاعاتي» و «امنيتي» مي‌دانند و خواهان غيرشفاف بودن آن هستند؟ مگر نه اينكه به‌واسطه همين عدم شفافيت بابك زنجاني هنوز نمي‌پذيرد بدهكار است و خود را به جاي يك مفسد، «بسيجي اقتصادي» مي‌داند؟

 

ترامپ و پوتين در يك جبهه هستند

سايت تسنيم با ارايه يك گزارش به بررسي ديدار قريب‌الوقوع ترامپ و پوتين پرداخت. در اين گزارش تلاش شده تا اين ديدار را بيشتر به نفع ترامپ تحليل كنند و پوتين دست بالا را داشته باشد. در عين حال نكته جالب آنجاست كه تسنيم به نقل از روزنامه اينترنتي «وزگلياد» روسي مي‌نويسد: «دشمن اصلي هر دوي آنها نخبگان آتلانتيكي جهاني هستند كه همه تلاش خود را براي خنثي و بي‌اعتبار كردن ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ انجام مي‌دهند و در اين راستا يكي پس از ديگري شكست خورده‌اند.» اصولگرايان از ابتدا هم به روابط ترامپ و پوتين دل بسته بودند. حالا بايد ديد اين اتحاد به نفع ايران تمام مي‌شود، يا ايران همانطور كه در سوريه مي‌بينيم، از آن متضرر خواهد شد.

 

دو حاجي عليه هم

درحالي كه هفته گذشته حاجي‌دليگاني، نماينده اصولگرايان اصفهان از تشكيل اتاق‌ فكر براي طرح عدم كفايت رييس‌جمهور خبر داده بود، حاجي بابايي به عنوان رييس فراكسيون ولايي با اظهارنظري بي‌وزني اظهارات او را نمايان كرد و گفت: «اينكه كسي در اين موقعيت و در صحنه بين‌المللي دنبال اين باشد كه به مردم القا كند اينها به دنبال سقوط دولت هستند، سخت در اشتباه است، هيچ كس به دنبال سقوط دولت نيست. » گفتني است بخش واقع‌بين‌تر جناح اصولگرا در تعارض آشكار با بدنه تندروي خود قرار گرفته كه از همان سال گذشته به دنبال «بني‌صدر‌سازي» از روحاني بودند. دور از انتظار نيست كه در آينده اين اختلافات به اوج برسد.

 

سفيدشويي ترامپ

سايت مشرق در بخش وبلاگ‌هاي خود به بهانه التهابات در بازار دست به سفيدشويي از ترامپ زده و مقصر وقايع اخير را نه ترامپ؛ بلكه كساني معرفي مي‌كند كه تلاش كردند روحاني راي بياورد. اين سايت در روز پنجشنبه 7 تير نوشته بود: «طيف‌هايي كه آقاي روحاني و دولت او را براي دو دوره متوالي تبليغ و اعلام مي‌كردند كه ما «فداييان روحاني» هستيم يا مثلا به خاطر او «تكرار» كردند؛ از مسببين وضع موجود هستند. همان‌طور كه در خالي شدن تهران از مديريت جهادي و حضور شهردار تهران در مجلس رقص به جاي حضور در كنار پروژه‌هاي بزرگ، نيز مسووليت و تقصير با آنهاست. بايد پذيرفت كه اين مساله تقصير آن گروه‌ها و آراي آنهاست كه يك تفكر حاوي اشكال و كندي بر سر كار مي‌آيد و برخي امور كشور را خواسته يا ناخواسته مختل مي‌كند.» راه‌حل جناح اصولگرا‌ براي عبور از بحران جديد را بايد از زبان نماينده پايداري قم شنيد كه به‌طور خلاصه آن را «ايجاد هزينه براي امريكا» عنوان كرده بود. سوال جدي كه مطرح مي‌شود اين است: «در صورتي كه ايران براي امريكا هزينه‌سازي مي‌كرد، هزينه متقابل آن براي مردم ايران بيشتر از امروز بود يا كمتر؟» واقعيت اين است كه ترامپ و نتانياهو به اين «هزينه‌سازي‌ها» اتفاقا احتياج دارند تا جامعه جهاني را عليه ايران متحد كنند.

 

جليلي: روحاني راه‌هاي مقابله با تحريم را از بين برد

مواضع اخيرحسن روحاني با واكنش مثبت از سوي جناح اصولگرا روبه‌رو شد. جليلي بعد از اين سخنراني گفت: با تجربه سال‌هاي 90 تا 92 كشور را امروز مي‌شود بهتر اداره كرد، اما در عين حال تاكيد ‌كرد: «روحاني بسياري از سازوكارهاي مقابله با تحريم را از بين برد.» او البته براي اين ادعا مستندي ارايه نمي‌كند. علت آن هم مشخص است. در دوره‌‌ سال‌هاي 90 تا 92 بابك زنجاني‌ها با همين نگاه توليد شدند و به «دور زدن تحريم‌ها» مشغول شدند. وقتي جليلي مي‌گويد: «زيرساخت‌هاي ايجاد شده براي مقابله با تحريم‌ها از بين رفت» بايد از او سوال كرد: «اين زيرساخت‌ها كدام‌ها هستند؟» گفتني است براساس اظهارات جهانگيري مقطع دور‌زدن ‌‌تحريم‌ها آسيب‌شناسي شده و قرار است با شفافيت از فعاليت كاسبان تحريم جلو‌گيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون