• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4127 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير

وعده اتريش به حفظ روابط تجاري و سياسي با ايران

 

گروه ديپلماسي| حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران در اولين سفر اروپايي خود در دولت دوازدهم، بعد از سوييس به وين پايتخت اتريش رفت. روحاني همانطور كه در ديدار اولش با رييس كنفدراسيون سوييس، وعده گسترش همكاري‌ها و بي‌توجهي به تحريم‌هاي امريكا را گرفته‌بود، در ديدارهايش با الكساندر فن دربلن، رييس‌جمهور و سباستين كروز، نخست‌وزير اتريش در وين، بار ديگر از اين كشور اروپايي نيز وعده گرفت كه نه‌تنها بر اثر بازگشت تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا مبادلات سياسي و تجاري ميان دو كشور كاهش پيدا نكند، بلكه به سمت گسترش ميل كند. الكساندر فن دربلن، رييس‌جمهور اتريش در ديدار هيات‌هاي بلندپايه دو كشور در حضور حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران تاكيد كرد: «اتريش در هر شرايطي مصمم به حفظ و توسعه مناسبات و همكاري‌هاي خود با ايران است.» رييس‌جمهور اتريش كه كشورش اكنون رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را در اختيار دارد همچنين گفت: «تحريم‌هاي ثانويه و فرامرزي امريكا برخلاف قوانين بين‌المللي و نقض حقوق بشر است و شركت‌هاي اتريشي موافق آن نيستند.» روحاني كه در ابتداي سفرش به اتريش در فرودگاه از سوي وزير امور خارجه اتريش مورد استقبال قرار گرفت، صبح روز چهارشنبه براي استقبال رسمي به كاخ هوفنبرگ رفت كه در آنجا از سوي رييس‌جمهور اتريش مورد استقبال قرار گرفت. روحاني در اين سفر همچنين با صدر اعظم جوان اتريش، سباستين كروز هم ديدار و رايزني كرد. هيات ايران همچنين در اين سفر در حضور حسن روحاني و سباستين كروز چهار تفاهمنامه جديد همكاري امضا كردند. اين 4 تفاهم نامه همكاري در زمينه‌هاي حمل و نقل، مديريت منابع آب، انرژي‌هاي تجديدپذير و همكاري در زمينه معدن بودند.

روحاني: خروج امريكا از برجام به ضرر خودش و همه جهان بود

حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران، روز چهارشنبه در نشست خبري مشترك با رييس‌جمهوري اتريش با تشكر از استقبال گرم اتريش از هيات عاليرتبه ايراني و با اشاره به اينكه گفت‌وگوهاي بسيار صميمانه، خوب و سازنده‌اي داشتيم، گفت: «پس از برجام، تبادل هيات‌هاي بسيار فراواني بين دو كشور انجام گرفته و امروز صدها شركت اتريشي در ايران مشغول فعاليت هستند. اراده دو كشور در اين مذاكرات اين بود كه ما بايد روابط تجاري، اقتصادي، فرهنگي، منطقه‌اي و بين‌المللي خودمان را ادامه دهيم. » دكتر روحاني از برجام به عنوان يك توافق بسيار مهم براي ايران، اتحاديه اروپا و جهان نام برد و اظهارداشت: «تصميمي كه امريكا اتخاذ كرده به نفع هيچ‌كس نبوده و نيست و اين جزو تصميمات عجيبي است كه حكومت و دولتي برخلاف منافع ملي خودش و برخلاف منافع ملي ديگران، تصميمي را اتخاذ مي‌كند.» رييس‌جمهور افزود: «ايران در صورتي كه بتواند از منافع برجام به خوبي استفاده كند، از آن حراست خواهد كرد اما اين دو كفه بايد كاملا متوازن باشد و اگر غيرامريكا بقيه امضاكنندگان برجام بتوانند منافع ايران را تضمين كنند، ايران برجام بدون امريكا را ادامه خواهد داد.» روحاني مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسيا را از ديگر موضوعات گفت‌وگو با مقام‌هاي اتريشي بيان كرد و گفت: «درهمين ارتباط در خصوص موضوعاتي همانند اقدامات تهران براي مبارزه با تروريسم و كمك‌ به مردم عراق و سوريه، لزوم كمك‌رساني به مردم يمن و نقش مخرب بعضي كشورها از جمله امريكا و رژيم صهيونيستي، گفت‌وگو كرديم.» رييس‌جمهور تصريح كرد: «بازگرداندن كامل صلح و امنيت به اين كشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنين راجع به مسائل ديگر بين‌المللي با هم گفت‌وگوهايي داشتيم. نظرات ايران و اتريش در مساله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترك و درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي نظرات ما نزديك و شبيه به هم است.»

فن در بلن: تحريم‌هاي امريكا ناقض حقوق بشر است

رييس‌جمهور اتريش نيز در اين نشست خبري، به روابط ديرينه دو كشور اشاره كرد و گفت: «اتريش و ايران، يكصد و شصتمين سال برقراري روابط سياسي خود را جشن مي‌گيرند اما روابط دو كشور حداقل به 500 سال پيش باز مي‌گردد. ما امسال شصتمين سال تاسيس انجمن فرهنگي اتريش در تهران و بيست و پنجمين سال گفت‌وگوي بين اديان را جشن مي‌گيريم و مي‌خواهم تاكيد كنم كه روابط ديرينه ما فراي همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي است. » الكساندر فن دربلن گفت: «در اين ارتباط مي‌خواهم تاكيد كنم كه در اتريش ايرانيان زيادي زندگي مي‌كنند، بعضا با تابعيت كامل ايراني بعضا اتريشي شدند و فكر مي‌كنم براي شما خيلي آشناست كه حدود 2 هزار پزشك در نظام سلامت اتريش با پيشينه ايراني در حال فعاليت هستند. » وي افزود: «هم‌اكنون در ايران صدها شركت اتريشي فعال هستند و اتريش و اتحاديه اروپا تمام تلاش‌شان را مي‌كنند كه حتي در اين ايام دشوار چارچوب لازم را نه تنها براي برقراري و استمرار اين همكاري‌ها بلكه براي تعميق آن، ايجاد كنند.» رييس‌جمهور اتريش با اشاره به اينكه برجام هيچ‌وقت براين اساس نبوده كه تمامي مشكلات را حل كند و به اعتقاد وين، تنها پنجره‌اي را براي رسيدگي به ديگر مشكلات گشوده است، گفت: «ما در گفت‌وگو با رييس‌جمهور ايران درباره طيف گسترده‌اي از مسائل دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو و تبادل نظر كرديم.» فن دربلن تصريح كرد: «اتريش متاسف است از اينكه ايالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اينكه بخواهند مجددا تحريم‌هايي را وضع كند كه نه تنها شامل تحريم‌هاي ابتدايي بلكه شامل تحريم‌هاي ثانويه هم مي‌شود كه شامل اتريش نيز خواهد شد. اين تحريم‌هاي ثانويه كه به اعتقاد ما و كميسيون اتحاديه اروپا، فرامرزي است، ناقص حقوق انسان‌هاست. »

روحاني: امريكا هزينه سنگيني پرداخت خواهد كرد

حسن روحاني سه شنبه شب و در جمع صميمي ايرانيان مقيم اتريش در وين گفت: «هدف دولت امريكا انزواي ملت ايران بود، اما هزينه سنگيني پرداخت خواهد كرد و اين اولين‌باري است كه امريكا عليه ملت ايران توطئه مي‌كند اما جز چند كشور كوچك نمي‌تواند حمايت كشوري را از عملكرد خود جلب كند. » روحاني خاطرنشان كرد: «در گذشته هر وقت امريكايي‌ها در برابر ملت ايران توطئه‌اي را اجرا مي‌كردند، مي‌توانستند حداقل بخشي از كشورهاي جهان را با خود همراه كنند، اما اين براي اولين‌بار است كه امريكايي‌ها مي‌خواهند توطئه‌اي عليه ايران اجرا كنند و به جز يكي دو كشوركوچك هيچ كشور ديگري با آنها همراهي نكرده است. در كل اروپا، آسيا و آفريقا فقط چند كشور انگشت‌شمار هستند كه با اقدام ترامپ در خروج از توافق هسته‌اي كه توافقي ميان 7 كشور بوده و به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده، همراهي كرده‌اند. » روحاني اضافه كرد: «امريكايي‌ها ادعا مي‌كنند كه مي‌خواهند پل‌هاي ارتباطي ايران با جهان را قطع كنند، اما هرگز نخواهند توانست به اين هدف برسند، آنها قدرت مطلقه عالم نيستند. امروز از اينكه دو كشور اروپايي از دولت و رييس‌جمهور ايران استقبال كرده‌اند، عصباني هستند، اما آيا اين كشورها به حرف آنها گوش كردند؟» رييس‌جمهور اظهارداشت: «همه شاهد بوديم كه اتحاديه اروپا با چه صراحتي در برابر امريكايي‌ها موضع‌گيري كرد. نمي‌خواهم بگويم امريكايي‌ها نمي‌توانند براي ايران مشكل ايجاد كنند، اما قطعا در عملياتي كردن آنچه ادعا مي‌كنند، موفق نخواهند بود و قادر نيستند پل‌هاي ارتباطي ايران با جهان را قطع كنند. » رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امروز در شرايطي هستيم كه سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله شوراي امنيت، اتحاديه اروپا و اكثريت قريب به اتفاق كشورها و ملت‌هاي دنيا در كنار جمهوري اسلامي ايستاده‌اند، اظهارداشت: «اين وضعيت، تقابل امريكا با ايران را بسيار پرهزينه خواهد كرد و جمهوري اسلامي ايران نيز مصمم است همچون هميشه توطئه‌هاي امريكايي‌ها را نقش برآب كند.»

 


رفيق قديمي ايران در قلب اروپا

دولت اتريش يكي از قديمي‌ترين دوستان ايران در اروپا محسوب مي‌شود كه از 160 سال پيش تاكنون روابط ديپلماتيك با تهران دارد، روابطي كه هيچگاه بر اساس مطامع امپرياليستي نبود و بر اساس منافع دوجانبه دو كشور شكل گرفته است. اتريشي‌ها چه پيش از انقلاب اسلامي ايران و چه بعد از آن رابطه نزديكي با تهران داشتند، به ويژه كه اولين حضور يك وزير خارجه اروپايي به تهران بعد از انقلاب با سفر اروين لانس، وزير خارجه وقت اتريش رقم خورد و اولين سفر وزير خارجه ايران نيز به يك پايتخت اروپايي سال 1366 و در سفر سه روزه علي اكبر ولايتي، وزير خارجه وقت ايران به اتريش اتفاق افتاد. اتريش بعدها نيز نقش موثري در مذاكرات هسته‌اي ايران به عنوان ميزبان مذاكرات بازي كرد و در دوران تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، يكي از معدود كشورهاي اروپايي محسوب مي‌شد كه روابط تجاري و اقتصادي‌اش را با تهران ادامه داد. اتريش در عين حال ميزبان نزديك به 30 هزار دانشجوي ايراني است و آنگونه كه رييس‌جمهور اتريش در نشست خبري خود با رييس‌جمهوري ايران گفت، نزديك به 2000 نفر از پزشكان نظام درماني اتريش، از اتباع ايراني هستند. هاينس فيشر، رييس‌جمهور وقت اتريش بلافاصله بعد از بيانيه وين و قبل از اجرايي شدن برجام به تهران سفر كرد و از رييس‌جمهور اسلامي ايران براي سفر به اين كشور دعوت كرد، هر چند سفر روحاني به اتريش در دوران رياست‌جمهوري فيشر به دلايلي به تاخير افتاد، اما بعد از تغيير دولت در وين و روي كار آمدن دولت محافظه‌كارتر، وين باز هم از استمرار روابط با تهران استقبال كرد، تا اينكه چهارشنبه اين هفته، الكساندر فن دربالن، رييس‌جمهور و سباستين كورتز، صدراعظم اتريش از حسن روحاني استقبال كردند. دولتمردان اتريش بار ديگر در اين سفر تاكيد كرده‌اند كه به تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا عليه ايران توجهي نخواهند كرد و براي توسعه روابط دوجانبه تلاش مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون