• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4127 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير

گام‌هايي براي حذف كنكور

ابراهيم خدايي

در حال حاضر دو تكليف عمده بر عهده شوراي سنجش و پذيرش دانشجو گذاشته است. در اين شوراي سازماني دو وزير، سه معاون آموزشي ذي‌ربط و بنده به عنوان رييس سازمان سنجش كشور و چند نفر به عنوان ناظر (و بدون حق راي) عضو هستيم. اين شورا موظف است براي اجراي قانون سنجش و پذيرش دانشجو برنامه‌ريزي كند. اولين تكليفي كه بنا بر تصميمات شورا شكل گرفت اين بود كه در سال 92 مصوب شد كه طي پنج سال 85 درصد كل ظرفيت پذيرش دانشجو از طريق سوابق تحصيلي صورت بگيرد. تكليف دوم اين بود كه سال اول درصد تاثير سوابق تحصيلي را براي پذيرش دانشجو 25 درصد تعيين كرد و 75 درصد را براي كنكور گذاشت. نكته اصلي قانون اين بود كه به تدريج اين سوابق تحصيلي كه ...

در طي چهار سال وزن سوابق تحصيلي افزايش پيدا كند و جايگزين كنكور شود.

وقتي در مورد حذف كنكور حرف مي‌زنيم بايد بدانيم كه جايگزينش بر طبق قانون سوابق تحصيلي است كه بايد به صورت آزمون نهايي و كشوري در سراسر كشور برگزار شود. حالا ما در چه نقطه‌اي قرار داريم؟ در حال حاضر سوابق تحصيلي مورد نظر ما همان يك سال سال سوم است، به اضافه چهار درس دوران پيش دانشگاهي اما در نظر گرفتن كل سوابق تحصيلي مربوط به تمام دوره متوسطه اتفاق نيفتاده است. اما در مورد تكليف اول متوقف نمانده‌ايم، شوراي سنجش با همان سوابق تحصيلي موجود به سوي حذف آزمون حركت كرده است. سال گذشته 82.1 درصد از ظرفيت دانشگاه‌هاي كشور اعم از دانشگاه‌هاي دولتي، آزاد، پيام نور و غيرانتفاعي از طريق همين قانون پذيرش شد و امسال كه سال پنجم است قطعا از عدد مشخص شده 85 درصد عبور خواهيم كرد. پس مي‌شود گفت كه بخش اول قانون عملي شده اما بخش دوم موضوعات اجرايي خاص خودش را دارد و چون حوزه آموزش متوسطه را به‌شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد برنامه شوراي سنجش و پذيرش، آموزش و پرورش و وزارت علوم اين است كه مدلي پيدا كنند كه سطح پوشش سوابق تحصيلي كه در قانون گفته شده افزايش پيدا كند و درصد تاثير سوابق تحصيلي از 25 و 30 درصد فراتر رود. ما نمي‌توانيم امكانات داخلي دبيرستان‌ها و تنوع مدارسي كه وجود دارد را در جريان كنكور وارد كنيم ضمن اينكه اين نمرات در مدارس مختلف كشور از نظر ما قابل مقايسه با هم نيستند و منجر به اعتراض مي‌شوند.

شوراي سنجش بايد هر سه ماه يك بار تشكيل شود اما الان كه در اواسط تير هستيم سه جلسه اين شورا و 10 جلسه كارگروه برگزار شده و جلسه‌هاي متعددي در آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش داشته‌ايم تا به مدلي برسيم كه ميزان تاثير سوابق تحصيلي را در رشته‌هاي پر متقاضي و پر رقابتي كه كمتر از 15 درصد از كل ظرفيت پذيرش دانشجويان را تشكيل مي‌دهند، افزايش دهيم كه احتمالا درصد و عدد مشخص آن تا اواخر تير ماه اعلام خواهد شد.

سال 98 به جز تعيين درصد بيشتر براي دخالت دادن سوابق تحصيلي در قبولي دانشگاه، يك خصوصيت ديگر هم دارد. سال 98 اولين سالي است كه ورودي‌هاي نظام جديد آموزشي وارد مرحله كنكور مي‌شوند و به همين دليل دو نوع سوال تستي خواهيم داشت هم براي نظام قديم (كه حدود 50 درصد از داوطلبان را تشكيل مي‌دهند) و هم براي نظام جديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون