• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4127 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير

آبادان... برزيلته...!

هارون يشايايي

اين روزها كه كمبود آب آشاميدني در شهرهاي خوزستان، به هر دليل گفته يا ناگفته مورد توجه و دغدغه رسانه‌ها و مردم است و هر كس در هر كجاي ايران ليواني آب بنوشد به كمبود آب و تشنگي پير و جوان در خوزستان مي‌انديشد و با اينكه هيچ شهر يا روستايي در جغرافياي ميهن ما به لحاظ بودن، ماندن و عشق به زندگي مردم آن در ديدگاه ايرانيان با شهر و روستاي ديگر مزيت و تفاوتي ندارد. يادآوري و گفتن از شهرهاي خرمشهر و آبادان روايتي عاشقانه و به يادماندني ديگري است...! كه بازگو كردن آن همواره تازه و دلنشين است.

مقاومت، تحمل و بردباري قابل تحسين مردم خرمشهر كه سرنوشت جنگ تحميلي را دگرگون كرد، و تسليم‌ناپذيري مردم آبادان و مدافعين شجاع آن كه شكست حصر آبادان از طرف متجاوزين بعثي را در پي داشت و لشكر عراق را مجبور به عقب‌نشيني آشكار با همه امكانات خود كرد يكي از حماسه‌هاي مكرر رزمندگان ايراني در جريان هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحميلي صدام است و اينها همه بخشي از تاريخ ماندگار و پرفراز و نشيب كشور ما را تشكيل مي‌دهد كه همواره آن را به ياد خواهيم داشت.

اما آبادان شهري پرشور و نشاط با مردمي فعال و فرهنگ‌ساز در خدمت منافع اقتصادي ايران است كه خاطرات دوست‌داشتني براي كساني كه هميشه يا به طور موقت در آن سكونت داشته‌اند فراموش‌شدني نيست و به قولي هر كس آبادان را ديده يا دوست داشته باشد آباداني است.

اين روزها كه روز و شب‌هاي فوتبالي در سال‌هاي گذشته را به ياد مي‌آورد آبادان جاي برجسته‌اي دارد، در جام جهاني 1970 تيم فوتبال برزيل براي بار سوم قهرمان جهان شد و جام ژول ريمه را براي هميشه به برزيل برد. در همين سال‌ها تيم فوتبال آبادان يكي از مدعيان قهرماني ليگ برتر ايران بود و تماشاچيان خونگرم براي تشويق بازيكنان خود از سكوهاي استاديوم‌ها شعار مي‌دادند كه تا امروز ماندني شد... آبادان... برزيلته...! و تا امروز هم عكس‌العمل جوانان آباداني در برابر هر پيش‌آمدي شعار، آبادان برزيلته به گوش مي‌رسد.

فيلمبرداري «كيميا» به كارگرداني احمدرضا درويش سال 1372 در آبادان جريان داشت و به طور معمول جوانان به هنگام فيلمبرداري خارج از «لوكيشن» جمع مي‌شدند. موضوع فيلم تجاوز هواپيماهاي عراقي به شهر آبادان بود كه در اين فيلم بازسازي شده بود، هر وقت كارگردان فرصت صحبت كردن با جوانان آباداني پيدا مي‌كرد، آنها فقط اين شعار را با صداي بلند تكرار مي‌كردند آبادان... برزيلته...

روزي كه گروه فيلمبرداري براي اداي احترام به شهداي جنگ تحميلي بر مزار آنها ايستاده و با تحسين مقاومت رزمندگان فاتحه مي‌خواندند، باز هم نواي آبادان برزيلته به گوش مي‌رسيد و حاضران را تحت‌تاثير قرار مي‌داد، شبي گروه دور هم جمع شدند و بيشتر درباره اين شعار صحبت مي‌كردند و در نهايت به اتفاق تاييد كردند كه فرياد آبادان برزيلته حالا ديگر رنگ و بوي فوتبالي ندارد و نسلي كه امروز اين شعار را تكرار مي‌كند سال 1970 به دنيا نيامده بود و شايد حالا هم معني آن را نداند ولي شعار آبادان برزيلته نشانه مقاومت و مبارزه و در نهايت پيروزي مردم آبادان در برابر مشكلات است و امروز نيز كه آبادان با مشكل كم‌آبي روبه‌رو است، هنوز هم جوانان آباداني تكرار مي‌كنند آبادان... برزيلته...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون