• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4147 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ مرداد

معاون تشريفات رييس‌جمهوري روايت كرد

در سفر اخير به اتريش هيچ هديه‌اي نبرديم

بهمن حسين‌پور از نزديك‌ترين افراد به حسن روحاني است؛ او امروز با بيش از ۳۰ سال سابقه فعاليت در وزارت امور خارجه، در يكي از ساختمان‌هاي خيابان پاستور و در «معاونت مراسم و تشريفات دفتر رييس‌جمهوري» مشغول فعاليت است. حسين‌پور سوابقي از جمله كاردار سفارت ايران در تانزانيا، سفير ايران در اتيوپي، رييس اداره تشريفات وزارت امور خارجه، سركنسول ايران در استانبول و سفير ايران در تركيه را در كارنامه خود دارد. معاون تشريفات دفتر رياست‌جمهوري در گفت‌وگو با ايسنا به چند و چون سفرهاي خارجي و برنامه‌هاي داخلي رييس‌جمهوري پرداخته است.

حسين‌پور در مورد صرفه‌جويي در تشريفات توضيح داد: بنا بر فرمايشات رهبري و رييس‌جمهوري درباره لزوم صرفه‌جويي‌ در دستگاه‌هاي اجرايي در معاونت مراسم و تشريفات دفتر رييس‌جمهوري اقدامات گسترده‌اي آن هم از آغاز دولت يازدهم در دستور كار قرار گرفت. اولين گامي كه در اين زمينه برداشته شد، كاهش نيروهاي معاونت مراسم و تشريفات دفتر رييس‌جمهور از ۱۴۵ نفر به ۹۰ نفر و انتقال آنها به واحدهاي ديگر بود.

او همچنين در مورد كاهش تعداد كارمندان تشريفات همراه در سفرهاي خارجي رييس‌جمهوري نيز گفت: بر اساس مستندات موجود در دوره‌هاي قبل در هر سفر حدود ۱۵ الي ۲۰ نفر كارمند تشريفات به عنوان هيات همراه رييس‌جمهور در سفرها حضور داشتند؛ اما امروز حدود ۷ الي ۸ نفر از كارمندان تشريفات در سفرهاي رييس‌جمهوري او را همراهي مي‌كنند.

حسين‌پور با تاكيد بر اينكه تاكنون هيچ‌يك از اعضاي خانواده حسن روحاني او را در سفرهاي خارجي همراهي نكرده‌اند، بيان كرد: نكته‌اي كه در سفرهاي رييس‌جمهوري وجود دارد اين است كه همسر و اعضاي خانواده ايشان تاكنون در هيچ كدام از سفرهاي خارجي آقاي روحاني را همراهي نكرده‌اند، اين در حالي است كه همراهي اعضاي خانواده روساي جمهور در سفرهاي خارجي از حقوق و اختيارات آنها است و در گذشته نيز بعضي روساي جمهور در برخي سفرها خانواده خود و حتي همكاران‌شان را همراه مي‌بردند.

معاونت تشريفات دفتر رييس‌جمهوري در خلال اين گفت‌وگو به خاطره‌اي در مورد سفر اخير رييس‌جمهوري به اتريش اشاره كرد و توضيح داد: در راستاي اجراي اصل عمل متقابل در تشريفات اتفاق جالبي در سفر اخير رييس‌جمهوري به اتريش افتاد و آن اين بود كه به دليل اينكه رييس‌جمهوري اتريش در سفر به ايران هيچ هديه‌اي براي رييس‌جمهور ما نياورد، ما نيز در سفر اخير هيچ هديه‌اي براي او نبرديم.

او در بخش ديگري از اين مصاحبه در مورد حق ماموريت همراهان هيات عاليرتبه در دوران روحاني گفت: در سفرهاي هيات‌هاي عاليرتبه مرسوم است كه هيات مهمان هنگام بازگشت به كشور خود به اين دسته از كاركنان، مبلغي به عنوان هديه پرداخت مي‌كنند، در دولت يازدهم و دوازدهم ما مبلغ را به‌شدت كاهش داديم. محل ديگري كه در آن در صرف هزينه صرفه‌جويي شد موضوع پرداخت هدايا به روساي جمهور و هيات‌هاي همراه بود. تا به امروز و حدود پنج سالي كه من در تشريفات رياست‌جمهور فعاليت مي‌كنم هيچ هديه‌اي خريداري نشده و تاكنون هر آنچه از سوي رييس‌جمهور به همتايان خود اهدا شده، از اقلامي بوده كه در دولت‌هاي گذشته به ميزان زياد خريداري شده و همچنان نيز در انبار وجود دارد.

او تاكيد كرد كه در سفرهاي رييس‌جمهوري تعداد محافظان همراه به ميزان ربع ميزان تيم حفاظت در دولت گذشته رسيده است و همچنين بر اساس ليست موجود تعداد هيات همراه روساي جمهوري در سفرهاي خارجي پس از رياست‌جمهوري مقام معظم رهبري در كمترين حالت 105 نفر بوده و بعضا به 220 نفر هم رسيده است.

او در پايان مصاحبه نيز توضيح مي‌دهد كه در حال حاضر حدود 55 نفر هيات همراه رييس‌جمهوري در سفرهاي خارجي هستند و در سفر نيويورك پيش رو (احتمالي) تعداد هيات اصلي تنها هفت نفر خواهد بود. او همچنين تاكيد دارد اقامت در نيويورك به دليل قطع ارتباط ايران و امريكا و در نتيجه اصل عمل متقابل به عهده دولت جمهوري اسلامي است؛ به همين دليل مدت اقامت در اين ايالت بيشتر از سه الي چهار روز نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون