• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4147 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ مرداد

غزه و كشتي‌ «كاروان آزادي»

محمود فاضلي

دور ديگري از تهديدات رژيم صهيونيستي به حمله همه‌جانبه به غزه و عمليات نظامي وسيع عليه مردم بي‌دفاع اين شهر به بهانه تداوم پرواز بادكنك‌ها و بالن‌هاي آتش‌زاي فلسطيني‌ها به سمت شهرك‌هاي صهيونيستي وضعيت مردم غزه را پيچيده‌تر كرده است. آغاز احتمالي اين تهاجم قطعا وضعيت محاصره غزه كه از سال 2007 ميلادي و در پي پيروزي جنبش حماس در انتخابات و شكست جنبش فتح و توافق امنيتي مصر و اسراييل شروع شده است را دشوارتر خواهد كرد.

در يازدهمين سال محاصره مردم غزه و در شرايطي كه برخلاف تمامي كنوانسيون‌ها و تعهدات بين‌المللي محاصره اين شهر فلسطيني ادامه دارد و مرزهاي نوار غزه به روي سازمان‌هاي بين‌المللي امداد و خبرنگاران خارجي همچنان بسته‌ است. با آغاز اين محاصره، ميزان بيكاري اوج گرفته، دادوستد مختل شده و قيمت بسياري از كالاها چندبرابر شده است.

در روزهاي اخيرگروهي از فعالان راستين صلح در جهان از كشورهاي مختلف به طرق مختلف درصدد كمك‌رساني به مردم بي‌دفاع اين شهر هستند.

در سال‌هاي اخير بارها شاهد سفر كشتي‌هاي مختلف از مناطق جهان براي عزيمت به سرزمين‌هاي اشغالي و رساندن
كمك‌هاي بشردوستانه به مردم بي‌دفاع غزه بوده‌ايم.

در ميان اين فعالان چهره‌هاي مختلف سياسي، دانشگاهي، فرهنگي و نمايندگان سازمان‌هاي غيردولتي حضور دارند كه با كمترين امكانات و بدون هرگونه پشتوانه دولت‌ها به دنبال جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي و رساندن آن به مردم غزه بوده‌اند. اين اقدام البته با مخالفت و بعضا خشونت نيروهاي امنيتي بعضي از كشورهاي منطقه نيز رو‌به‌رو بوده است.

اخيرا نيز شاهد عزيمت تعدادي از كشتي‌هاي «كاروان آزادي» از بندر پالرمو در ايتاليا با هدف لغو محاصره نوار غزه هستيم. اين كشتي‌ها شامل 45 فعال بين‌المللي از 15 كشور است و پيش‌بيني مي‌شود سفر آنها حدود 70 روز به طول بينجامد.

آنها قصد دارند به صورت نمادين مقاديري دارو و تجهيزات پزشكي را با خود به غزه برده تا به كاهش درد و رنج مجروحان و بيماران فلسطيني به ويژه مجروحان تظاهرات «بازگشت» كه به خاطر محاصره ناعادلانه
غزه از سفر به خارج محروم هستند، كمك كنند.

اين كشتي در بنادر مختلف اروپايي توقف و فعاليت‌هاي تبليغاتي در حمايت از مردم فلسطين خواهد داشت.

اين كشتي در حالي در مسير رسيدن به غزه قرار دارد كه از زمان آغاز راهپيمايي‌هاي بازگشت در نوار غزه از سي‌ام مارس گذشته كه براي توجه مجدد به حق بازگشت آوارگان فلسطيني و رفع محاصره غزه ترتيب داده شد، ده‌ها فلسطيني به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسيده‌اند. حملات ارتش رژيم صهيونيستي در روزهاي اخير به مردم غزه ادامه دارد و وضعيت رسما به حالت قبل از آتش بس با اشغالگران صهيونيستي در غزه بازگشته است.

وضعيتي كه حتي منجر به واكنش دبيركل سازمان ملل شده است و از اسراييل و فلسطيني‌ها مي‌خواهد از تشديد اين شرايط در غزه و وقوع دور جديدي از درگيري‌هاي ويرانگر در غزه خودداري كنند. چرا كه ادامه اين تنش‌ها، فاجعه‌اي بشري را در غزه به دنبال دارد.

چندي پيش در آستانه هشتمين سالروز حمله رژيم صهيونيستي به كشتي «مرمره» تركيه در سال 2010 ميلادي كه 9 نفر از مسافران كشتي جان خود را از دست دادند و يك نفر از مجروحين حادثه نيز در سال 2014 پس از چند سال كما، درگذشت، صورت گرفت.

اسراييل كشتي آزادي-2 را با هدف لزوم پايان دادن به محاصره دريايي نوار غزه كه از سواحل اين منطقه به سمت قبرس به راه افتاده بود را متوقف و هشت نفر از سرنشينان آن را بازداشت كرده بود. اين كشتي‌ها به دليل همزماني عزيمت آنها با هفتادمين سالروز نكبت (روز تاسيس رژيم صهيونيستي) و حمايت از حق بازگشت آوارگان فلسطيني به خانه و كاشانه خود، كشتي «بازگشت» نامگذاري شده‌ بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون