• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

زير ذره بين اقتصاد

وزير اقتصاد اعتقاد دارد مزد كارگران كمتر از تورم زياد شود!|يكي از فعالان حقوق صنفي كارگران گفت: وزير اقتصاد كه به نمايندگي از دولت در آخرين جلسه رسمي شوراي عالي كار (۱۳ اسفند) حاضر شده بود اعتقاد داشت كه بهتر است مزد كارگران كمتر از نرخ تورم افزايش پيدا كند چرا كه تورم در سال آينده دو درصد كاهش پيدا مي‌كند. به گزارش وبسايت تامين۲۴، ناصر چمني در ادامه پيش‌بيني كرد با توجه به تفاوتي كه بين نظر گروه كارگري از يك‌طرف با دولت و كارفرمايان از طرف ديگر وجود دارد امكان اجماع روي هيچ رقمي وجود ندارد و نمي‌توان با اين فاصله به تفاهم رسيد. وي افزود: اگر براي تعيين مزد راي‌گيري شود كارفرمايان از خدا خواسته با پيشنهاد دولت موافقت مي‌كنند و بدين ترتيب اكثريت اعضاي جلسه به رقم پيشنهادي دولت راي مي‌دهند. اينجا تنها كاري كه از كارگران بر مي‌آيد اين است كه مصوبه مزدي را امضا نكنند. اگر قرار است به نظر كارگران بي‌توجهي شود بهترين كار امضا نكردن مزد است.

 خشكسالي‌ها ۱۴‌ساله شد| وزير نيرو با اعلام توقف ساخت سه سد در حوضه درياچه اروميه، از بي‌توجهي نسبت به كم‌آبي و عدم تغيير رفتارهاي مصرفي، انتقاد كرد. حميد چيت‌چيان با اعلام اينكه قبل از اين دوره‌هاي خشكسالي در كشور هشت‌ساله بوده است، گفت: هم‌اكنون ۱۴ سال است كه وارد دوره خشكسالي شده‌‌ايم و اين نشان‌دهنده تحولات و تغيير اقليم است. وي با انتقاد نسبت به اينكه با وجود نگراني در مورد كم‌آبي، رفتار ما تغيير پيدا نكرده است اظهارداشت: در عين حال، بيش از ۵۵ درصد آب مورد نياز كشاورزان از طريق چاه‌ها تامين مي‌شود. در بخش سدسازي‌ها نيز بسياري از سدها در كشور ساخته شد اما اعتبار مورد نياز براي ايجاد شبكه در دست نبوده است. وي با تاكيد بر اينكه بارش‌‌ها به‌شدت كاهش پيدا كرده به گونه‌‌اي كه در سال جاري حجم بارندگي از ۲۵۰ ميليمتر به‌طور متوسط به ۲۰۵ ميليمتر رسيده است بيان داشت: ساخت سد به ميزان فعلي و توسعه كشاورزي درحوضه درياچه اروميه اشتباه بوده است.

عمليات تعميركاري نيروگاه‌ها درعيد| مديركل دفتر فني توليد توانير از انجام بيشترين حجم عمليات تعميرات نيروگاه‌ها در نوروز خبر داد. غلامرضا مهرداد گفت: نيروگاه‌ها به عنوان تجهيزاتي كه تكنولوژي بالايي دارد، شركت سازنده آنها برنامه تعمير و نگهداري مستمر و تعميرات اساسي متناوب را براي بهره‌مندي حداكثري از ظرفيت نيروگاه‌ها توصيه مي‌كند كه تحقق اين موضوع نيازمند برنامه‌هاي مستمر و مدون تعميرات نيروگاهي است. وي با اشاره به حساسيت و ظرافت‌كاري در نيروگاه‌ها گفت: بويلرهاي نيروگاهي واحدهاي بخار با ظرفيت بيش از 1000 تن در ساعت، فشار 200 اتمسفر و درجه حرارت دست كم 540 درجه كار مي‌كنند كه براي بهره‌برداري مستمر و ايمن از تاسيساتي با چنين شرايط كاركردي بايد حتما تعمير و نگهداري منظم داشته باشند.

عيدي گمرك به توليدكنندگان|  گمرك اعلام كرد، در روزهاي پاياني سال ۱۳۹۳ به توليدكنندگان عيدي داد و برخلاف سال‌هاي گذشته ضمانتنامه بانكي آخر سال را هم قبول مي‌كند. اين اقدام به دستور كرباسيان رييس كل گمرك ايران صورت گرفته و در بخشنامه‌اي از سوي مسعود كمالوند، معاون توسعه مديريت و منابع گمرك به تعدادي از گمركات ابلاغ شده است. براساس اين بخشنامه گمركات تهران، فرودگاه امام خميني(ره)، نوشهر، بندرانزلي، سهلان، بازرگان، شهيدرجايي، شهيدباهنر، خرمشهر، آبادان، بندر امام خميني(ره)، سلفچگان، يزد، كرمان، اصفهان و غرب تهران مجاز خواهند بود تا از توليدكنندگان در روزهاي پاياني سال هم ضمانتنامه بانكي قبول كنند. در اين بخشنامه صرفا خطاب به گمركات يادشده آمده است: در نظر است به استناد ماده 6 قانون امور گمركي جهت حمايت از توليدكنندگان و جبران كمبود نقدينگي آنان، درخصوص ارايه تسهيلات ضمانتنامه بانكي بابت ترخيص قطعي كالاهاي مرتبط با پروانه بهره‌برداري توليدكنندگان، در كميته‌اي كه بدين منظور تشكيل شده است، بررسي و تصميم‌گيري شود.

نيروگاه رد ديوني نداريم|  مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران اعلام كرد: در دولت يازدهم صحبت جديدي در مورد واگذاري نيروگاه‌ها به ازاي رد ديون نشده است و تنها نيروگاه جهرم از گذشته مورد بحث باقي مانده است. ميرفتاح فتاح قره‌باغ، در پاسخ به اين پرسش كه آيا در دولت يازدهم مقرر شده است كه نيروگاهي بابت رد ديون داده شود، تاكيد كرد: از ابتداي اين دولت بحث جديدي در مورد واگذاري نيروگاه به ازاي رد ديون نشده و نيروگاهي به اين دليل واگذار نمي‌شود. وي با اشاره به اينكه تنها از گذشته بحث واگذاري نيروگاه جهرم به خاطر رد ديون به چندين بانك شامل تجارت و صادرات مطرح بوده كه همچنان درباره آن رايزني مي‌شود.

آغاز پرداخت تسهيلات ۵۰ ميليوني بافت فرسوده|  معاون وزير راه و شهرسازي از آغاز پرداخت تسهيلات نوسازي و بهسازي بافت فرسوده توسط سه بانك خبر داد و گفت: بانك‌هاي ملي، ملت و رفاه پرداخت تسهيلات ۵۰ ميليون توماني نوسازي بافت فرسوده را آغاز كردند. سيد‌محمد ايزدي اظهار كرد: از ابتداي تشكيل دولت يازدهم نوسازي و بهسازي شهري در اولويت برنامه توسعه شهري قرار گرفت. وي با اشاره به فرمايشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب تصريح كرد: سند ملي محيط زيست تدوين شده و بهسازي و نوسازي شهري موضوع مهم مملكت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون