• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با مرتضي پورعلي‌گنجي، ل‍ژيونر ايراني در ليگ چين

راه براي رسيدن به اروپا از چين هموارتر است

   سعيد جمشيديان/ پديده فوتبال ايران بعد از جدايي از باشگاه نفت تهران به چين سفر كرد تا قراردادي با باشگاه تيانجين امضا كند و فوتبالش را زيرنظر آري هان هلندي ادامه بدهد. مرتضي پورعلي گنجي كه خيلي‌ها منتظر حضورش در يكي از دو تيم مطرح پايتخت در فصل نقل و انتقالات بودند، ناگهان تصميم به لژيونر شدن گرفت تا در فوتبال حرفه‌اي‌شده چين از نظر امكانات و برنامه‌ريزي، ديده شود و به اروپا برود. به هر حال عملكرد او در تركيب نفت تهران در ليگ برتر امسال و بازي‌هاي درخشان در جام ملت‌هاي آسيا از همين حالا نويد آينده‌اي روشن را براي پديده فوتبال ايران مي‌دهد. فرصتي دست داد تا گفت‌وگويي با لژيونر جديد فوتبال ايران انجام بدهيم كه مشروح آن را از نظر مي‌گذرانيد:

 درخشش در جام ملت‌هاي آسيا همان‌طور كه خيلي‌ها را به آينده‌ات اميدوار كرد، يك سوال هم در ذهن بعضي‌ها به وجود آورد، اينكه مرتضي پورعلي‌گنجي بعد از تبديل شدن به پديده فوتبال ايران و ستاره تيم ملي به حاشيه مي‌رود يا نه. به نظر مي‌رسد كه اسير اين تعريف و تمجيد‌ها و جو رسانه‌اي نشدي.

پس از آنكه از جام ملت‌ها به ايران برگشتيم و اشتياق هواداران را ديدم، احساس كردم وظيفه‌ام سنگين‌تر از گذشته شده است. براي همين مصاحبه نكردم تا حرف‌وحديثي پيش نيايد و بتوانم با آرامش به مسير خودم ادامه بدهم. هميشه سعي دارم صداقت سرلوحه كارم باشد. تمام تلاشم اين است كه در فوتبال پيشرفت كنم و باعث شادي بيشتر مردم كشورم شوم.

 قراردادت با تيانجين چين به ثبت رسيد. تو با پيراهن شماره سه در نخستين بازي تيمت در ليگ چين 90 دقيقه در زمين حاضر بودي اما نتوانستي مانع شكست سنگين تيمت شوي. اصلا از اين انتخاب و شرايط تيمت رضايت داري؟

بازي اول سخت بود. من هنوز به‌طور كامل با تيم هماهنگ نشده‌ام و مطمئنا در هفته‌هاي آينده خودم عملكرد بهتري خواهم داشت و هم تيم نتايج بهتري كسب خواهد كرد. من فعلا درگير تمرينات هستم و سعي مي‌كنم جايگاهي خوب در تيم جديدم داشته باشم. خوشبختانه امكانات باشگاه فوق‌العاده خوب است. فراموش نكنيد كه تيانجين يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي چين است. به همين دليل براي آنكه بتوانم جايگاه خودم را در اين تيم محكم كنم بايد تلاش بيشتري داشته باشم.

 در رسانه‌ها اعلام شده بود كه به جز تيانجين پيشنهاد‌هاي ديگري هم براي عقد قرارداد داشتيد. چرا تصميم گرفتي به چين بروي؟

تيانجين شرايط بسيارخوبي دارد و از همه مهم‌تر اينكه مربي با دانشي مثل آري هان بالاي سر تيم است. احساسم اين است ك در چين بيشتر از ايران مي‌توانم توي چشم باشم و بهتر پيشرفت كنم. فوتبال چين را بين اين پيشنهادات آسيايي انتخاب كردم چون از اين طريق راهم براي رسيدن به فوتبال اروپا هموار‌تر خواهد بود.

 سطح كيفي ليگ چين چطور است؟

 ليگ چين پيشرفت بسيار زيادي نسبت به 10 سال گذشته و حتي چهار سال گذشته داشته است. در حال حاضر مربيان با دانش و كارنامه داري از كشورهاي انگليس، هلند و ايتاليا در اين كشور حضور دارند و به توسعه فوتبال‌شان كمك مي‌كنند. حضور همين مربيان باعث شده جذابيت ليگ فوتبال اين كشور هم چند برابر شود و بازيكنان انگيزه زيادي براي موفق شدن داشته باشند. من خودم شخصا اين عقيده را دارم كه مي‌توانم در چين پيشرفت بيشتري داشته باشم و چيزهاي بيشتري ياد بگيرم.

 پس از حذف ايران از جام ملت‌هاي آسيا دو‌دستگي در بين حاميان و منتقدان كي‌روش به وجود آمد كه اين اتفاق فضاي فوتبال كشور را هم ملتهب كرد. نظر تو در اين باره چيست؟

من در حدي نيستم كه بخواهم در خصوص كي‌روش صحبت كنم. او مربي بزرگي است و سوابق او را همه مي‌دانيم. شخصا فكر مي‌كنم كارهايي كه كي‌روش براي فوتبال ايران انجام داد بسيار بزرگ بود. او مربي بزرگ و با دانشي است كه مي‌تواند به پيشرفت فوتبال ايران كمك شاياني داشته باشد. اين مربي بزرگ با بازي دادن به من جوان و جوان‌هاي ديگر نشان داد كه چقدر فوتبال را مي‌شناسد و چقدر ريسك‌پذير است. مطمئنا اگر مربي ديگري بود، چنين ريسكي را نمي‌كرد. فكر مي‌كنم يكي از خصوصيات مربيان بزرگ، ريسك‌پذيري آنها باشد كه كي‌روش اين خصوصيات را دارد.

 خيلي‌ها از عملكرد كي‌روش انتقاد مي‌كنند و مدعي هستند كه تيم ايران نبايد مقابل عراق بحران‌زده حذف مي‌شد. انتقادات ماه‌هاي اخير به كي‌روش را قبول داري؟

به نظر من پشت مربيان بزرگ هميشه حرف بوده و كي‌روش نيز از اين موضوع جدا نيست. هركسي يك نظري در مورد كي‌روش دارد و نظر آنها براي خودشان قابل احترام است اما از نظر من كي‌روش آدم بزرگي است و تا به امروز به فوتبال ما كمك كرده و مي‌تواند بعد از اين هم كمك‌هاي بيشتري كند. اگر امكاناتي كه كي‌روش مي‌خواهد در اختيارش بگذاريم، مي‌تواند تاثير بيشتري در فوتبال ملي داشته باشد. براي كي‌روش و تيم ملي آرزوي موفقيت مي‌كنم.

 كي‌روش به تو در جام ملت‌هاي آسيا ميدان داد و تو هم جواب اعتمادش را به خوبي دادي! پيش از جام ملت‌ها خودت فكر مي‌كردي به اين شكل براي تيم ملي بدرخشي و به اين شكل مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار بگيري؟

بعضي مربيان ريسك مي‌كنند و جواب مي‌گيرند. مربياني هم هستند كه اصلا اهل ريسك كردن نيستند. اگر من عملكرد خوبي داشتم و موفق شدم، فقط و فقط به دليل همدلي بچه‌هاي تيم ‌ملي بود. البته بعد از لطف خدا و دعاهاي خير مادرم. كي‌روش اما نقش تعيين‌‌كننده‌اي داشت و اعتماد به نفس لازم را به من داد كه بتوانم با آرامش براي تيم ملي بازي كنم و مثمرثمر هم باشم. البته مردم هم در اين مدت خيلي به من لطف داشتند و حقيقتا هم من آنها را بسيار دوست دارم. هميشه سعي هيچ‌كسي را از خودم ناراحت نكنم.

 تو يكي از بهترين بازيكنان نفت تهران در اين فصل بودي. عليرضا منصوريان حساب ويژه‌اي روي تو باز كرده بود. اما از اين تيم جدا شدي. غيبت تو در تركيب نفت در نتايج اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا هم كاملا مشهود است.

نفت از بازيكنان خوب، كادر فني قوي و سرمربي عالي بهره مي‌برد. متاسفانه در اين دو بازي بدشانسي آورد. در بازي قبل مي‌توانستند صددرصد پيروز شوند اما بدشانس بودند. خداراشكر تركيب تيم نفت عالي است. همه بازيكنان از جمله بازيكنان ذخيره بسيار خوب هستند. تيم كاملا يكدل و يكدست است. به نظر من عملكرد نفت تهران خيلي خوب بوده و مي‌تواند از گروه خود صعود كند. ان‌شاءالله بازيكنان در بازي‌هاي آينده پيروز شوند و بقيه امتيازات را جمع كنند. براي‌شان دعا مي‌كنم و آرزوي موفقيت دارم. من هر جا كه باشم خودم را بازيكن نفت مي‌دانم. چون در اين تيم ديده شدم.

برش

  مصاحبه نكردم تا حرف‌وحديثي پيش نيايد.
  به خاطر امكانات و آري‌ هان به تيانجين آمدم.
  در حدي نيستم كه بخواهم در خصوص كي‌روش صحبت كنم.
  كي‌روش به فوتبال ما كمك كرده و بازهم خواهد كرد.
  درخشش من در تيم‌ملي به خاطر همدل بودن كل تيم بود.
  نفت در آسيا  از گروه خود صعود مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون