• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

صدر، عبادي، علاوي و حكيم براي تشكيل دولت جديد توافق كردند

هزارتوي ائتلاف در عراق

ميثم سليماني

 

 

بيش از سه ماه از انتخابات سراسري در عراق مي‌گذرد. در اين مدت چالش‌هاي متعددي پيش‌روي تشكيل دولت جديد در عراق قرار داشت. از ادعاي تقلب در انتخابات گرفته تا بازشماري دستي آرا و حتي آتش زدن يكي از انبارهاي نگهداري صندوق‌هاي راي از جمله موانعي بود كه پيش‌روي به‌ثمر‌رسيدن اين انتخابات قرار داشت. پس از بازشماري دستي آرا و تاييد نتايج آن توسط كميسيون مستقل انتخابات و ديوان عالي عراق به طور رسمي تمامي احزاب 3 ماه فرصت خواهند داشت تا بزرگ‌ترين بلوك سياسي را در عراق تشكيل دهند. يكشنبه شب در هتل بابل بغداد رفت و آمدهاي متعددي صورت گرفت. بزرگان و افراد برجسته سياسي عراق در اين هتل جمع شدند تا بتوانند به طور رسمي تشكيل يك ائتلاف بزرگ را اعلام كنند. محور اصلي اين نشست هم دو نفر بودند، مقتدي صدر و حيدر العبادي؛ رهبران دو جريان سياسي كه در انتخابات سراسري در جايگاه اول و سوم قرار گرفتند. مقتدي صدر رهبري ائتلاف سائرون را برعهده دارد كه با كسب 54 كرسي توانسته پيروز انتخابات سراسري در عراق شود. اما واقعيت آن است به دليل اينكه هيچ يك از احزاب نتوانستند اكثريت نسبي را در مجلس به دست آوردند بايد يك ائتلاف بزرگ در اين شرايط شكل بگيرد. هر بلوك انتخاباتي كه قصد دارد تشكيل دولت دهد حداقل نيازمند 165 كرسي از مجموع 329 كرسي مجلس است. در سويي مقتدي صدر با حيدرالعبادي وارد ائتلاف شده كه رهبري ائتلاف نصر را در اختيار دارد. عبادي نيز كه رهبري ليست نصر را بر عهده داشت، توانسته 42 كرسي را كسب كند و در جايگاه سوم اين انتخابات قرار بگيرد. حالا اين دو بنا دارند هسته اصلي يك اتحاد بزرگ را براي تشكيل دولت ايجاد كنند و در اين زمينه عمار حكيم و اياد علاوي را نيز با خود همراه كردند.

در حال حاضر اتحاد سائرون و نصر، مذاكرات گسترده‌اي را براي تشكيل دولت و ايجاد بزرگ‌ترين بلوك سياسي در پارلمان آغاز كردند. ائتلاف وطنيه كه رهبري آن را اياد علاوي برعهده دارد و ليست حكيم وارد اين بلوك شده‌اند و اميد است كه اين چهار حزب و ائتلاف بتوانند بدنه اصلي دولت آينده را تشكيل دهند.

به گزارش الجزيره پس از نشست سران اين چهار بلوك سياسي در عراق، طرفين به يك توافق اوليه براي تشكيل ائتلاف دست يافتند.

اين بلوك سياسي در بيانيه خود رسما اعلام كرد: ما امروز با هم توافق كرديم كه هسته‌اي را براي اتحاد تشكيل دهيم، تا يك بلوك پارلماني را ايجاد كنيم كه مي‌تواند دولت را تشكيل دهد. ما در اين نشست تصميم گرفتيم تا به شركاي ديگرمان براي پيوستن به اين ائتلاف كمك كنيم.

اين بيانيه همچنين بر پذيرش رويكرد ضد‌فرقه‌اي در روند تشكيل دولت جديد تاكيد كرد و تمام اعضاي اين بلوك سياسي به اين امر متعهد شدند. اين بيانيه مي‌افزايد: ائتلاف متعهد شده است تا كشوري شهروند‌محور، عدالت‌محور و يك زندگي مناسب و معقول براي مردم ايجاد كند.

يكي از مقام‌هاي رده‌بالاي حزب الوطنيه به الجزيره گفت: ما يك جلسه موفق داشتيم و موافقت كرديم كه يك ائتلاف در بين ما تشكيل شود. وي افزود:÷ ما اكنون منتظر هستيم تا ببينيم آيا ما قادر خواهيم بود كه بزرگ‌ترين بلوك را تشكيل دهيم يا خير.

در حال حاضر با توجه به اينكه ديوان عالي نتايج انتخابات دوازدهم ماه‌مه ‌عراق را تعيين كرده طبق قانون اساسي احزاب و گروه‌هاي سياسي حاضر در پارلمان 90 روز فرصت دارند تا يك دولت ائتلافي را شكل دهند. برخي از عراقي‌ها و سياسيون اين كشور مدعي بودند كه در اين انتخابات تخلفات گسترده‌اي صورت گرفته است. اما در نهايت با شمارش مجدد دستي آرا در سراسر كشور كه در روز دهم آگوست به پايان رسيد، مشخص شد كه كرسي‌ها تغييري نمي‌كند و ائتلاف سائرون به رهبري صدر به طور رسمي برنده انتخابات معرفي شد. به گفته كميسيون مستقل انتخابات در بازشماري آرا تنها يك صندلي از كرسي‌هاي ائتلاف دوم يعني گروه فتح به رهبري هادي العامري كاهش پيدا كرده و اين تعداد از 48 به 47 كرسي رسيده است.

اگرچه صدر، در رتبه اول انتخابات سراسري عراق قرار گرفته اما اتحاد او با عبادي و ديگران تاكنون او را به 50 درصد كرسي‌ها (165 كرسي) نرسانده است تا بتواند بلوك اكثريت را در پارلمان تشكيل دهد. در يك حساب سرانگشتي ائتلاف صدر 54، اتحاد نصر 42، علاوي 21 و حكيم 19 كرسي را به دست آوردند كه در مجموع 137 كرسي مي‌شود و هنوز 28 كرسي تا تشكيل اكثريت در پارلمان كم دارند.

جاسم موسوي، تحليلگر عراقي در‌مورد اين ائتلاف به الجزيره مي‌گويد: اگرچه اين ائتلاف هنوز تا مرز نهايي رسيدن به اكثريت راه زيادي دارد، اما درجهت دستيابي به حمايت ساير گروه‌هاي براي تشكيل دولت از شانس بسيار بالايي برخوردار هستند. وي مي‌افزايد: اين بلوك اكنون ديدگاه‌هاي مشتركي دارند كه از جمله آن رويكرد ضد‌فرقه‌گرايي و تمايل به برقراري روابط قوي با تمام قدرت‌هاي منطقه‌اي دارند. وي افزود كه احتمال دارد كه آنها بتوانند بزرگ‌ترين بلوك را تشكيل دهند و در نهايت دولت جديد از همين بلوك انتخاب خواهد شد. وي معتقد است كه اگر اين گروه متحد باقي بماند احتمالا آن را مي‌توان ائتلافي ميان ايران و امريكا دانست و نخست‌وزير هم فردي با همين رويكرد خواهد بود.

حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق در يك سخنراني تلويزيوني در روز يكشنبه از همه گروه‌هاي سياسي خواست تا به مذاكرات سياسي سرعت ببخشند و فواد معصوم رييس‌جمهوري عراق از مجلس جديد دعوت كند تا به زودي جلسه اول خود را برگزار كند.

به‌نظر‌مي‌رسد با تاييد نهايي ديوان عالي نمايندگان منتظر دعوتنامه‌ها براي تشكيل جلسه جديد پارلمان خواهند ماند. طبق روال پس از تشكيل اولين جلسه پارلمان بايد طي 30 روز اكثريت دو‌سوم آن رييس‌جمهور آينده را انتخاب كنند و سپس بزرگ‌ترين بلوك پارلماني دولت را تشكيل خواهد داد. دولت سپس براي تاييد اعضاي كابينه خود مجدد به مجلس بازگردد. در حال حاضر اما يك بلوك رقيب ديگر وجود دارد. هادي العامري رهبر ائتلاف فتح كه توانسته با 47 كرسي در جايگاه دوم انتخابات قرار گيرد به‌نظر مي‌رسد، قصد دارد با نوري‌المالكي نخست‌وزير سابق عراق وارد يك ائتلاف شود. ليست مورد‌حمايت مالكي توانسته 25 كرسي در اين انتخابات كسب كند كه در مجموع 72 كرسي را در اختيار خواهند داشت و از شانس كمتري نسبت به ائتلاف صدر و عبادي برخوردار هستند، هرچند آنها اميدوار هستند با شكست در تشكيل دولت از سوي ائتلاف بزرگ‌تر بتوانند آلترناتيوي براي تشكيل دولت باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون