• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4168 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور

لزوم پيوست رسانه‌اي دادگاه‌هاي علني

محمد مهاجري

نسبت به برگزاري دادگاه‌هاي علني براي مفسدان اقتصادي به‌شدت خوش‌بين هستم اما براي اينكه ببينيم واقعا جامعه تا چه اندازه با اين موضوع همراه است و اعتماد از دست رفته‌اش باز مي‌گردد، بايد مقداري صبر كنيم. خوب است كه پس از تشكيل چند جلسه از اين دادگاه‌ها، طي يك نظرسنجي علمي از مردم سوال شود كه اين دادگاه‌ها چه ميزان از اعتماد از دست رفته‌شان نسبت به قوه قضاييه يا بخش‌هاي ديگر حاكميت را احيا كرده‌اند. اين نظرسنجي لازم است چرا كه ممكن است به اين نتيجه برسيم نه تنها اين اعتماد بازسازي نشده بلكه برخي اعترافات باعث شده تا روند اعتماد مردم نزولي شود. همچنين مساله مهم‌تر حكم دادگاه است. مردم با توجه به داوري‌اي كه نسبت به دادگاه دارند، در ذهن خودشان نسبت به متهمان تصويري خواهند داشت. وجدان اجتماعي برابر با حكم قضايي نيست. ممكن است مردم فردي را در ذهن‌شان تبرئه كنند يا به مجازاتي قابل اعتنا محكوم كنند اما دادگاه به چنين نتيجه‌اي نرسيده باشد. در عين حال دادگاه‌هاي تجديد نيز اهميت زيادي دارند. معمولا در كشور ما روند دادگاه‌ها طولاني است. همين روند طولاني بر افكار عمومي تاثيراتي خواهد داشت. مثلا در مورد بابك زنجاني حكم اعدام صادر شد و هنوز اجرايي نشده است. تمام اين فرآيند در شكل‌گيري تصوير در اذهان عمومي اثرگذار خواهد بود. بنابراين از هم‌اكنون نمي‌توان از اثر قطعي اين نوع دادگاه‌ها صحبت كرد.

موضوع اين است كه نظام چاره‌اي جز اعتماد‌سازي و برخورد با مفسدان اقتصادي در شرايط كنوني ندارد و در عين حال مساله مهم اجراي عدالت در روند قضايي است.

بنده اگر جاي مسوولان قوه قضاييه باشم، همين امروز چند پژوهشگر را به خيابان‌ها مي‌فرستم تا از مردم نظرسنجي كرده و به اطلاع مسوولان قوه‌قضاييه برسانند. در عين حال انتشار نتايج نظرسنجي نيز مي‌تواند موثر باشد. مي‌توان هر شب ميزگردي در رسانه ملي برگزار كرد. البته نبايد اين نوع ميزگردها با حضور چهره‌هاي سياسي‌اي باشد كه به دنبال كسب راي هستند؛ بلكه بايد از روانشناسان، جرم شناسان، تحليلگران قضايي، حقوقي و اجتماعي خواست تا روند جلسات دادگاه‌ها را بررسي كنند. رسانه ملي با پخش صحنه‌هاي مختلفي از دادگاه‌ها نظرات كارشناسي را به اطلاع مردم برساند. اين مساله باعث مي‌شود كه مردم در جريان اتفاقات باشند. آنچه اهميت دارد اين است كه برگزاري علني دادگاه‌هاي مفسدان اقتصادي پيوست رسانه‌اي قدرتمندي داشته باشد كه در آن خبري از كارهاي جنجالي و به قصد اهداف سياسي نباشد بلكه به طور جدي جلسات دادگاه آسيب‌شناسي شده و مشكلات آن رفع شود و در قبال مردم روشنگري صورت بگيرد.

فعال سياسي اصولگرا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون