• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4168 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور

اسحاق جهانگيري:

آيت‌الله هاشمي شناسنامه انقلاب است

ظهر شنبه سوم شهريور ماه، در زادروز تولد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، در منطقه جماران، خانه- موزه آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري، سيد حسن خميني، محمد هاشمي، محسن هاشمي‌رفسنجاني و جمعي از اعضاي خانواده و نزديكان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني افتتاح شد. اين خانه كه پس از ترور نافرجام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ تا آخرين روز حيات پر فراز و نشيب و پر مسووليت هاشمي‌رفسنجاني به دستور و توصيه امام خميني(ره) مبني بر ضرورت حفاظت از شخصيت‌هاي ارزنده انقلاب، محل سكونت او و خانواده‌اش بود.

اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري در حاشيه مراسم افتتاحيه خانه - موزه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه خدمات و فعاليت‌هاي رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در همه ايام از استقرار نظام تا جنگ، صلح، سازندگي و اصلاحات داراي نقش ويژه‌اي و همواره در ميانه ميدان حضور داشته است؛ بنابراين به معناي واقعي شناسنامه انقلاب اسلامي هستند. وي با تاكيد بر اينكه «آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شناسنامه واقعي انقلاب است» خاطرنشان كرد: اگر كسي بخواهد تاريخچه انقلاب اسلامي را بررسي كند با بررسي شخصيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مي‌تواند به ابعاد مختلف انقلاب اسلامي پي ببرد. خانه موزه‌ها يكي از اقدامات بزرگي است كه از گذشته انجام مي‌شود. در اين دوره نيز به همت خاندان و خانواده آقاي هاشمي‌رفسنجاني و با تصويب هيات وزيران خانه - موزه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شكل گرفت. در واقع افتتاح اين خانه موزه مهم‌ترين كاري است كه مي‌تواند موجب برقراري ارتباط نسل جوان با يكي از شخصيت‌هاي سياسي، فرهنگي و انقلابي كشور شود.

معاون اول رييس‌جمهوري ادامه داد: با كار بسيار خوب و فناوري‌هاي نويني كه در خانه موزه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به كار گرفته شده است، نسل جوان مي‌تواند به ابعاد مختلف شخصيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني پي ببرد.

وي اظهار كرد: شخصيت‌هايي همچون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني همواره سرمايه‌هاي نمادين كشور بوده‌اند و امكان توسعه كشور بدون اتكا به چنين سرمايه‌هاي نماديني وجود ندارد؛ امروز وقتي به توسعه ايران و ابعاد شخصيتي آقاي هاشمي‌رفسنجاني نگاه مي‌كنيم، مشاهده مي‌كنيم كه ايشان همواره شخصيتي جامع‌نگر بودند.

وي افزود: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در عين حال كه به مطالعات قرآني مي‌پرداخت، به توسعه ايران نيز فكر مي‌كرد و برنامه‌هايي براي توسعه كشور مي‌نوشت. ايشان نگراني‌هاي جدي نسبت به آينده كشور، نظام و مردم داشت. جهانگيري با بيان اينكه «آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شخصيتي آينده‌نگر بود» تاكيد كرد: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از سياستمداراني بود كه اعتقاد داشت هيچ‌وقت در كشور بن‌بستي وجود نخواهد داشت و بن‌بست‌شكني يكي از مهم‌ترين ويژگي‌ها و حركت‌هاي او بود. هرگاه در سخت‌ترين شرايط نيز به ايشان مراجعه مي‌كرديم، معتقد بودند كه براي حل مشكلات كشور راه‌حل‌هايي وجود دارد. ايشان هيچ‌گاه براي خود نناليدند و شكايت نكردند اما هرجا كه لازم بود، از وضعيت مردم مي‌ناليدند و به مسوولان هشدار مي‌دادند.

وي اظهار كرد: امروز نيز متاسفانه بعد از گذشت حدود 2 سال از درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، همچنان مظلوميتي براي او وجود دارد. در اين راستا اميدوارم به همت دوستداران انقلاب و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بتوانيم گرد مظلوميت را از چهره ايشان و همچنين جمهوري اسلامي ايران برطرف كنيم. پس از افتتاح خانه - موزه آيت‌الله هاشمي، مراسمي با عنوان عبور از بحران و رسيدن به توسعه از ديدگاه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در حسينيه شماره ۲ جماران برگزار شد. در اين همايش كه با سخنراني سيدحسن خميني و محمدجواد ظريف همراه بود، چهره‌هايي همچون محمدعلي افشاني شهردار تهران، محسن، فائزه، فاطمه و ياسر هاشمي، محمد هاشمي، حسين علايي، عبدالواحد موسوي‌لاري، حسين مرعشي، حسن غفوري‌فرد، علي اشراقي و جمعي ديگر از چهره‌هاي سياسي حضور داشتند.

سيدحسن خميني در اين مراسم با بيان اينكه هنوز بعد از دو سال دل بهانه آيت‌الله هاشمي را مي‌گيرد و بغض گلو را مي‌فشارد، اظهار كرد: افتتاح خانه- موزه آقاي هاشمي كه امروز به همت فرزندان بزرگوارشان و به ويژه آقا محسن هاشمي انجام شد، بهانه‌اي براي سخن گفتن از يكي از صفات مشخصه آقاي هاشمي است.

وي افزود: اين سخن در همنوعان ايشان يا كمتر ديده شده يا ديده نشده و خود ايشان مي‌گويند من اولين‌بار اين صفت را در امام راحل ديدم و با همان صفت، دلبسته ايشان شدم.

سيدحسن خميني با تاكيد بر اينكه آقاي هاشمي عامدا دوست داشت در برخي مقاطع اين صفت را نشان دهد، گفت: آن صفت گريز ايشان از رياكاري بود. ما از سال ۶۰ كه آقاي هاشمي به جماران آمدند زندگي و خانه ايشان را از نزديك مي‌ديديم. ايشان ظاهر و باطن زندگي‌اش همان بود كه بود. نه علاقه‌اي به نشان دادن فقر داشت و نه داشته‌هاي زندگي‌اش را كتمان مي‌كرد.

يادگار امام تاكيد كرد: ذات بحث ستيز با ريا اين است كه شما بگوييد اينكه نظر جامعه درباره‌ام چه باشد براي من اهميتي ندارد اما اين موضوع در خود يك كژتابي هم دارد، به اين شكل كه رفته‌رفته به اينجا برسد كه گويي نظر مردم اصلا محترم نيست. سيدحسن خميني ادامه داد: آقاي هاشمي اما به نظر مردم هم باور داشت، به اين صورت كه اگر مردم باشند همه مشكلات حل مي‌شود و اگر مردم نباشند هر گرهي كه باز كني باز گرهي به ساير گره‌ها اضافه مي‌كند.

وي اظهار كرد: اگر روزي احساس كرديم، مردم هستند، همه دست در دست هم مشكلات را حل مي‌كنيم. از روز آغاز انقلاب نقطه اتكاي امام، مردم بود و تا امروز هم هر گردنه‌اي را رد كرديم با كمك مردم بوده و اگر هم جايي از مردم فاصله گرفتيم، به شكلي آسيب ديده‌ايم. سيدحسن خميني با بيان اينكه مردم ملاك اطاعتند نه حقيقت، گفت: دل‌هاي مردم هم در برابر حق متواضع است. و زندگي آقاي هاشمي هم همواره بر دوري از ريا استوار بود اما هيچ به اين معنا نبود كه ايشان نظر مردم را ملاك نمي‌داند و برايش اهميتي ندارد. او در زندگي‌اش بيشترين تعداد به معرض راي مردم گذاشتن خود را تجربه كرده و گاهي هم راي نياورده اما به اين معنا هم نبوده كه اگر راي نگرفت، بگويد نظر مردم مهم نيست، او با مشاوران خود به گفت‌وگو نشست، برنامه‌هاي تازه‌اي ارايه كرد و دوباره هم راي گرفت.

سيدحسن خميني تاكيد كرد: مردم بايد احساس كنند جامعه متعلق به آنان است و اگر كسي را مردم نمي‌خواهند، ديگر نمي‌ماند يا اينكه كسي اگر اشتباه مي‌كند از مردم هم عذرخواهي كند. بستن و فضا را امنيتي كردن جز رسيدن به خواسته‌هاي آن كسي كه چشم طمع به اين نظام و خاك دارد، سودي ندارد. من اگر ا شتباه مي‌كنم و جامعه نمي‌پسندد، كنار بروم، كسي ديگري بيايد و خدمت كند. اشتباه مي‌كنيم پس عذرخواهي هم بكنيم. كسي نيست كه تا به حال اشتباهي نكرده باشد. پس به خرد عمومي اعتماد كنيم و با هيچ مزور و مفسدي عقد اخوت نبنديم و به او وفادار نباشيم.

ديگر سخنران اين مراسم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه دولت دوازدهم بود. ظريف گفت: اين همايش باشكوه براي پاسداشت مردي است كه از همه‌ چيز خود براي اسلام، انقلاب و جمهوري اسلامي مايه گذاشت و از هيچ چيز براي پيشبرد اين كشور و اهداف انقلاب ابا نكرد و از آبرويش مايه گذاشت تا ما و جمهوري اسلامي ايران سربلند باشيم. در دنياي امروز براي آنكه بتوانيم اهداف كشور و انقلاب را پيش ببريم، بايد تمامي ظرفيت‌هاي خود را به درستي بشناسيم، اين ظرفيت‌ها را به موقع به ‌كار ببنديم و براي رسيدن به اهداف جز موضوعات مقدس و اهداف خودمان موضوع ديگر را قدسي نكنيم. ابزارهاي مختلف را به‌ كار ببريم و نگران ثبت در تاريخ نباشيم، زيرا تاريخ خود به درستي قضاوت خواهد كرد. براي مصالح مردم كه همه ‌چيز ما هستند، خود را فدا كنيم و مصالح مردم را فداي خود نكنيم.

اين ديپلمات ارشد كشورمان با تاكيد بر اينكه بايد ببينم چه امكاناتي داريم و آنها را درست بشناسيم، اظهار داشت: استفاده از همه ظرفيت‌ها و امكانات ضروري است اما قبل از آنها، شناسايي واقع‌بينانه شرايط و ظرفيت‌ها ضروري است. جمهوري اسلامي به بركت انقلاب اسلامي و تعاليم حضرت امام و رهنمودهاي رهبري يك شرايطي را در منطقه و جهان پيدا كرده كه استثنايي است.

وزير امور خارجه با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني همواره تاكيد داشتند از امكانات و توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي مدبرانه و عاقلانه و واقع‌بينانه استفاده كنيم، خاطرنشان كرد: همين مساله موجب شد تا آيت‌الله هاشمي در بهترين فرصت مذاكره با صدام را شروع كند. اگر ‌آيت‌الله هاشمي نگران حرف جامعه بود، هيچ‌گاه نمي‌توانست مسير منطقه را عوض كند. درايت رهبري و آيت‌الله هاشمي بود كه توانستند از آن فرصت استفاده كند. اگر آيت‌الله هاشمي گفت‌وگو با امير عبدالله را انتخاب نمي‌كرد و از برخي نگراني‌ها عبور نمي‌كرد، هرگز نمي‌توانست تاريخ‌ساز شود. شجاعتي كه در امام و رهبري سراغ داريم در آيت‌الله هاشمي به وفور ديده مي‌شد كه اوجش در پذيرش قطعنامه ۵۹۸ و پذيرفتن مسووليت آن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون