• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3210 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين

عبور ساركوزي از اولاند


سياستمدار كوتاه‌قامت فرانسه نخستين گام بلند خود را براي بازگشت دوباره به اليزه برداشت. زماني كه نيكولا ساركوزي در سال 2012 باشكست در برابر فرانسوا اولاند مجبور شد كاخ رياست‌جمهوري فرانسه را ترك كند، كمتر كسي تصور مي‌كرد كه او بتواند مجددا به صحنه سياسي فرانسه بازگردد. اما اكنون پس از گذشت سه سال نيكلا وعده بازنشستگي سياسي را فراموش كرده و با حركتي آرام خود را وارد عرصه سياسي اين كشور كرده است و در حالي كه صداي اعتراض‌ها در فرانسه نسبت به اولاند بلندتر شده، ساركوزي خود را رفته رفته به عنوان ناجي فرانسه معرفي مي‌كند.
در انتخابات محلي كه هفته گذشته در فرانسه برگزار شد حزب راست ميانه فرانسه به رهبري نيكولا ساركوزي توانست پيروز انتخابات شود. در اين انتخابات حزب راست ميانه، مديريت 66 شهرستان اين كشور را به دست آورد و توانست خود را به عنوان حزب پيروز در اين دور از انتخابات معرفي كند. اين در حالي بود كه چپ‌هاي فرانسه به رهبري فرانسوا اولاند رييس‌جمهوري اين كشور نتوانستند در اين انتخابات حتي رده دوم را به دست بياورند و تنها مديريت 30 شهرستان فرانسه را به دست آوردند.
با اين حال شگفتي اين انتخابات را مي‌توان مارين لوپن رييس حزب جبهه ملي فرانسه دانست. حزب او كه طي سال‌هاي اخير نفوذ خود را در فرانسه افزايش داده بود، توانست مديريت 31 شهرستان در فرانسه را به دست بياورد و در جايگاه دوم اين انتخابات قرار گيرد.
اما به هر حال مي‌توان گفت شواهد نشان مي‌دهد فرانسوي‌ها اكنون اميدهاي خود را در بازگشت راست‌هاي ميانه جست‌وجو مي‌كنند. نيكولا ساركوزي، رييس‌جمهوري سابق فرانسه هم با دريافت اين پيام راي‌دهندگان، بعد از پيروزي اخير حزب خود گفت: بالاخره مي‌توانيم آماده سازي يك طرح عميقا جديد و متناوب با جمهوري را سرعت ببخشيم. اين طرح به ما امكان سرپا ايستادن كشور را مي‌دهد و مي‌توانيم كشور را از شرايطي كه حكومت سه سال قديمي‌ترين سوسياليسم اروپا در آن غوطه ور كرده، بيرون بياوريم.
لازم به ذكر است نكته حايز اهميت ديگر اين دور از انتخابات، اين است كه بسياري از شهرها و شهرستان‌هايي كه تاكنون به طور سنتي در اختيار احزاب چپ قرار داشتند و مقامات دولت كنوني فرانسه، مشاور استاني يا شهردار بودند، اينك در اختيار احزاب راست قرار گرفته‌اند. از جمله آنها مي‌توان به شهرستان‌هاي اسون و كرز اشاره كرد كه تاكنون توسط مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه و فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري اين كشور اداره مي‌شدند. به عبارت ديگر افتادن اين شهرها به دست احزاب راست ميانه كه براي انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۷ خيز برداشته، يك گام بزرگ است اما براي احزاب چپ يك ناكامي بزرگ تلقي مي‌شود. مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه بعد از اعلام نتايج ضعيف حزب سوسياليست‌ها در اين باره گفت: جناح چپ فرانسه بسيار پراكنده عمل كرد و در دور نخست چند دسته شده بود. نتايج اين انتخابات با وجود عملكرد اجرايي خوب در شهرستان‌ها، يك عقبگرد محسوب مي‌شود.
همچنين در اين بين مارين لوپن با خوشحالي از نتايج انتخابات اعلام كرد، رسيدن به قدرت و اجراي برنامه‌هاي‌مان براي بازگرداندن آزادي، امنيت و كاميابي فرانسه اهدافي است كه به آنها نزديك مي‌شويم.
در مجموع به طور كلي مي‌توان گفت نتايج اين انتخابات را مي‌توان زنگ خطري براي فرانسوا اولاند در دوسال باقي مانده تا پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش دانست. او اكنون به عنوان منفور‌ترين رييس‌جمهور فرانسه شناخته مي‌شود. و دلايل آن نيز كاملا روشن است؛ صرف نظر از افشاگري‌ها درباره زندگي خصوصي اولاند كه ظاهرا براي بخش قابل توجهي از فرانسوي‌ها كم اهميت است، اولاند متهم است نتوانسته به وعده‌هاي خود عمل كند. فرانسوي‌ها اميدوار بودند با روي كار آمدن سوسياليست‌ها شرايط اقتصادي بهتري بيابند اما نه تنها اين اميدها به ياس تبديل شد، امنيت فرانسه نيز به‌شدت تضعيف شد. با وقايع تروريستي ماه‌هاي گذشته حتي طرفداران همه‌جانبه چپ‌هاي فرانسه نيز عليه اولاند موضع‌گيري كرده‌اند. علاوه بر اين شنيده مي‌شود متحدان سنتي چپ‌هاي فرانسه از جمله سبزهاي اين كشور نيز در حال جدا شدن از چپ‌هاي اين كشور هستند.
لازم به ذكر است كه انتخابات شهرستان‌ها و شوراهاي محلي فرانسه يكي از مهم‌ترين انتخابات در اين كشور است كه مي‌تواند به احزاب فرانسه اين امكان را بدهد تا ارزيابي روشن‌تري از موقعيت خود براي انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري داشته باشند. معمولا حزبي كه در اين انتخابات بتواند نمايندگان محلي بيشتري در شوراها داشته باشد و شهرها و شهرستان‌هاي بيشتري را در اختيار بگيرد، در ديگر انتخابات فرانسه نيز آراي بيشتري كسب مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون