• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3210 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين

حسن روحاني مطرح كرد

روابط صميمانه‌تر با كشورهاي دوست پايان خصومت با كشورهاي داراي تنش

گروه سياسي| تفاهم سياسي ايران و 1+5 تازه شروع حركتي در سياست خارجي دولت يازدهم است. اين موضوعي است كه حسن روحاني، رييس‌جمهوري در نخستين اظهارنظر خود بعد از مذاكرات لوزان بر آن تاكيد كرد. عصر ديروز رييس‌جمهوري در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني به بيان ديدگاه خود درباره نتيجه مذاكرات هسته‌اي اخير پرداخت. به جز تاكيد دوباره حسن روحاني بر پايبند بودن به تعهداتي كه به مردم داده و ابراز خوش‌بيني نسبت به آينده، نكته برجسته سخنان او كه تا پيش از اين كمتر به آن اشاره شده بود، تاكيد وي بر آغاز راهي در سياست خارجي بود كه رسيدن مذاكرات هسته‌اي به نتيجه نهايي تازه ابتداي آن است. راهي كه رييس‌جمهوري به شكل كلي آن را در چارچوب تغيير عمده در روابط خارجي ايران ترسيم كرد. اين سخنان نه تنها مي‌تواند اميدواري‌هايي در داخل كشور ايجاد كند بلكه بدون شك بازتاب خارجي آن نيز در ادامه روند مذاكرات هسته‌اي و تلاش‌هاي ديپلماتيك دولت تاثير جدي خواهد داشت. سخناني كه شايد مشوقي براي كشورهاي غربي باشد تا همچنان تنش‌زدايي با ايران را در دستور كار خود نگه دارند. در همين حال اما رييس‌جمهوري در قسمت ديگري از سخنان خود ضمن تاكيد بر پايبندي ايران به توافقي كه زير آن را امضا مي‌كند، تهديد كرد در صورت هر نوع خلف وعده جمهوري اسلامي ايران تنها نظاره‌گر نخواهد بود و اقدامات مقتضي را انجام خواهد داد. اين بخش از سخنان حسن روحاني را شايد بتوان قسمت مكمل بخش ديگر سخنان او درباره تغيير روابط خارجي ايران دانست. حسن روحاني ديروز همزمان هم اشتياق ايران و دولت يازدهم را براي تلطيف روابط به دنيا نشان داد و هم اينكه همزمان روشن كرد كه اين اشتياق تنها روي سكه سياست خارجي ايران نخواهد بود.
رييس‌جمهور امروز را روز تشكر و سپاس از ملت بزرگ ايران خواند و گفت: چنين روزي در خاطره تاريخي ملت ايران خواهد ماند.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين حسن روحاني با مورد توجه قرار دادن ايام فاطميه و ولادت حضرت زهرا(س)، اظهار كرد: امروز روزي است كه در خاطره تاريخي ملت ايران خواهد ماند و روزي است كه از ديدگاه بنده روز تشكر و سپاس از ملت ايران قلمداد مي‌شود و مردم با ايستادگي، استقامت و مقاومت خودشان گام ديگري در مسير دستيابي به اهداف بلند ملي‌شان برداشتند و من بايد از همه مردم ايران كه در طول ساليان گذشته براي حراست از منافع ملي و حقوق ملي خودشان ايستادگي كردند و امروز هم همچنان مقاوم خواهند بود و در آينده نيز اين مسير را ادامه مي‌دهند، تشكر كنم.
روحاني ادامه داد: دولت از آغاز وعده‌هايي به مردم داده بود و ما همواره به دنبال اجراي آن وعده‌ها در چارچوب خاص و منافع ملي هستيم. در اين راستا يكي از وعده‌هاي دولت اين بود كه سانتريفيوژ بچرخد اما زندگي مردم هم بچرخد و چرخش سانتريفيوژها زماني براي ما ارزشمند است كه چرخ اقتصاد هم در چرخش باشد و اين كار و اين هدف را امروز از ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاي قبل نزديك‌تر مي‌بينيم.
وي يادآور شد: دولت در 100 روز اول نخستين گام‌ها را برداشت و به توافق موقت با طرف مذاكره دست يافت و از آن زمان تا امروز در تلاش بوديم تا گام دوم برداشته شود و اين گام ديشب به سرانجام رسيد و ما گام دوم را برداشتيم و حفظ حقوق هسته‌اي‌مان را كه براي‌مان اهميت داشت در چارچوب موردنظر مورد توجه قرار داديم و تلاش كرديم و همه اميدها اين است كه تا اوايل تيرماه گام سوم يعني توافق نهايي را‌ برداريم و گام چهارم كه گام اجراي توافقات نهايي است پس از آن برداشته شود.
رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: 1+5 پذيرفته است كه ايران داراي غني‌سازي در خاك خود باشد و اگرچه تا ديروز مي‌گفتند ايران تهديدي براي منطقه و جهان است اما امروز همه قبول كردند كه غني‌سازي در ايران براي هيچ‌كس تهديد نيست و من در اينجا به صراحت مي‌گويم كه غني‌سازي و همه فناوري‌هاي هسته‌اي ما صرفا براي توسعه ايران است. اين غني‌سازي و اين فناوري عليه هيچ كشوري از جمله كشورهاي منطقه و جهان نخواهد بود و امروز هم دنيا به خوبي به اين موضوع اذعان كرده است كه ايران به دنبال اهداف صلح‌آميز خود است.
وي با بيان اينكه «در اين چارچوب اراك فعال خواهد شد»، گفت: با فناوري مدرن‌تر فردو كه بعضي فكر مي‌كردند بسته مي‌شود براي هميشه باز مي‌ماند. در فردو بيش از هزار سانتريفيوژ مستقر خواهد بود و فعاليت و فناوري‌هاي ديگر هسته‌اي و فيزيكي در آنجا انجام خواهد شد.
وي با بيان اينكه «طبق اين چارچوب همه تحريم‌ها لغو خواهد شد»، گفت: همه تحريم‌ها از جمله تحريم‌هاي مالي، بانكي و اقتصادي. در همان روز اجراي توافق همه قطعنامه‌هاي عليه ايران كه شش قطعنامه است، لغو مي‌شود و از روز توافق همكاري‌هاي جديد هم در بخش هسته‌اي و هم ديگر بخش‌ها با دنيا صفحه جديد خود را تجربه خواهد كرد؛ بنابراين در چارچوبي كه پيش رو داريم مي‌بينيم كه رويكرد اين دولت پاسخ داده است.
رييس‌جمهور گفت: رويكرد ما اين بود كه در دنياي امروز تهديد و فشار بر ديگران بي‌ارزش است و همه بايد دنبال برد- برد باشيم. يك توافقي كه به نفع همه باشد. احترام متقابل، منافع مشترك و دستيابي به اهداف مشترك همه مورد توجه قرار بگيرد.
وي افزود: برخي فكر مي‌كنند كه ما يا بايد با دنيا بجنگيم يا بايد تسليم قدرت‌ها شويم، در حالي كه ما معتقديم راه سومي وجود دارد و ما مي‌توانيم با دنيا همكاري داشته باشيم. البته آنها مي‌گويند مذاكره در سايه فشار تحريم بود، خودشان هم مي‌دانند كه اين حرف پايه‌اي ندارد و تحريم آنها براي مذاكره نبود.
وي ادامه داد: آنها تحريم كردند تا ما تسليم شويم. اما وقتي ديدند كه تسليم امكان‌ناپذير است و در برابر يك ملت متحد منسجم شجاع قرار دارند آن وقت گفتند تحريم براي مذاكره بوده است. ما قبل از تحريم هم با دنيا مذاكره مي‌كرديم. حين تحريم هم مذاكره مي‌كرديم. پس رويكرد دولت اين بود كه اگر ديگران به ما تكريم كنند و تهديد نكنند پاسخ تكريم خود را با تكريم خواهند گرفت و امروز به اين واقعيت دست يافته‌اند كه تكريم در برابر تكريم و نه تهديد و تحريم و فشار. اين موفقيت بزرگ اين رويكرد است و نشان مي‌دهد كه اين رويكرد درست بوده است.
روحاني گفت: نكته ديگر اين است كه همين گامي كه امروز به آن دست يافته‌ايم در سايه همدلي، همزباني و انسجام بوده است. ما در تمام مراحل قدم به قدم با ديگر مسوولان مشورت كرده‌ايم. ما همواره از رهنمودهاي مقام معظم رهبري بهره برده‌ايم و ايشان هم سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختيار دولت و تيم مذاكره‌كننده قرار داده‌اند.
وي اظهار كرد: من در اينجا لازم مي‌دانم از مقام معظم رهبري، روساي قوه مقننه و قضاييه و همه مسوولاني كه در اين راستا به ما كمك كردند تا اين گام را‌برداريم تشكر كنم و در گام بعدي نيز ما نيازمند همكاري آنها نه تنها در بحث هسته‌اي بلكه در همه مسائل كشور هستيم.
وي با بيان اينكه «مسير ما مسير درستي است»، افزود: امروز ملت ما به دنيا نشان داده كه با وجود فشارها در انتخابات 92 حضور و ايستادگي خود را نشان دادند و پس از انتخابات نيز در همه عرصه‌ها با حضور منسجم خود كاري كردند كه از مسيرهاي دشوار عبور كنيم.
رييس‌جمهور تصريح كرد: ما در مذاكرات هسته‌اي هر آنچه به دنيا گفته‌ايم، وعده داده يا خواهيم داد پاي قول خود ايستاده‌ايم. دنيا بداند ما اهل فريب و دورويي نيستيم و اگر وعده‌اي داده‌ايم به آن عمل خواهيم كرد، منتها مشروط بر آنكه طرف مقابل نيز به وعده‌هاي خود عمل كند.
وي گفت: هم تا اين‌جا و هم در توافق نهايي توافق ما متوازن خواهد بود و اگر آنها روزي بخواهند مسير ديگري انتخاب كنند راه انتخاب همواره پيش روي ملت ما نيز باز خواهد بود.
وي با بيان اينكه «مذاكرات هسته‌اي پله اول براي رسيدن به بام تعامل سازنده با جهان است»، گفت: در دنياي امروز پيشرفت و ثبات در منطقه و جهان بدون همكاري و هماهنگي امكان‌پذير نيست. ما به سوي همه كشورهايي كه مي‌خواهند به ملت ايران احترام بگذارند دست دوستي را دراز مي‌كنيم. با كشورهايي كه رابطه خوب داريم، رابطه صميمانه‌تر مي‌خواهيم. با كشورهايي كه رابطه سرد داريم رابطه بهتر مي‌خواهيم و اگر با كشورهايي داراي تنش يا احيانا داراي خصومت هستيم پايان خصومت و تنش را مي‌خواهيم؛ چراكه بي‌ترديد همكاري و تعامل به نفع همه خواهد بود. روحاني با بيان اينكه «ما بايد در همه زمينه‌ها يك گام جديد‌برداريم»، گفت: امروز روزي است كه دولت دستش را به سوي فعالان اقتصادي و همه مردم ايران دراز مي‌كند. ما به رونق اقتصادي، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غيرنفتي نياز داريم تا مردم شاهد بهبود در زندگي مادي و معنوي خود باشند.
وي گفت: امروز پيام من به ملت ايران پيام تشكر و درخواست است براي همدلي بيشتر، رونق اقتصادي، روابط نزديك‌تر اجتماعي و همدلي در رقابت‌هاي سالم سياسي؛ چراكه امسال سال انتخابات خواهد بود.
روحاني افزود: اميدواريم همه ما بتوانيم در شرايط امروز و امسال كه به حول و قوه الهي بهتر از سال گذشته خواهد بود براي پيشرفت و سربلندي ملت و كشورمان بيش از پيش تلاش كنيم.
وي گفت: من لازم مي‌دانم از همه كساني كه در برداشتن اين گام تلاش كرده‌اند به ويژه وزير امور خارجه، تيم مذاكره‌كننده، رييس سازمان انرژي اتمي، تيم حقوقي و همه كساني كه از آغاز دولت تاكنون در اين راستا تلاش كرده‌اند از طرف خودم و ملت بزرگوار ايران تشكر كنم و اميدوارم حمايت ملت و رهبري معظم همواره پشتيبان اين مسير و راه تا موفقيت نهايي باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون