• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

در نماز جمعه شهرهاي مختلف چه گذشت؟

از FATF تا كودك همسري

نماز عبادي سياسي روز جمعه روز گذشته با حضور نمازگزاران در شهر‌هاي مختلف ايران برگزار شد. حجت‌الاسلام صديقي خطيب موقت تهران روز گذشته در خطبه دوم نماز جمعه‌ اين هفته‌ تهران با اشاره به دستاوردهاي انقلاب اسلامي بيان‌ كرد: معجزاتي كه با انقلاب رخ داد اين بود كه دنياي غرب با همه ادعاهايي كه داشت و با همه سحرهايي كه انجام داده بود و بهشت موعد را در آزادي‌هاي دنيوي معرفي كرده بود، با همه قدرت خود به مصاف آمد تا جرياني جديد مطرح نشود، اما به زانو در آمد و امام خميني (ره) فرمودند: «امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند» و هيچ غلطي نتوانست بكند. وي در ادامه‌ با طرح اين سوال كه نمي‌دانم سر رها نكردن FATF چيست؟ اظهار كرد: ما امروز در جنگ اقتصادي قرار داريم و در جنگ مساله استتار يكي از مسائل مهمي است كه در هر جبهه‌اي كه تاكتيك وجود نداشته باشد و دشمن دست طرف مقابل را بخواند شكست قطعي است. اينكه ما در اين جريان جهاني كه به تعبير حضرت آقا در اتاق فكر قدرت‌هاي غارتگر تصويب شده است، حضور يابيم و عده‌اي كه با آنها هماهنگ هستند براي ما نسخه بپيچند، خلاف استقلال فرهنگي ماست. ما تابع قرآن، پيغمر و ائمه اطهار هستيم و ما بايد به آنها برنامه و فرهنگ دهيم نه اينكه بنشينيم و آنها به قيمت ذلت ما را در اين گردانه قرار دهند. دشمن مي‌خواهد در جنگ اقتصادي مجاري و مخارج ما را رصد كند تا ببيند ما از چه مجاري درآمد داريم و با چه كساني ارتباط داريم و در دنيا چه كساني با ما مراودات اقتصادي دارند تا ما را خلع سلاح كنند و با قانوني كه امضا مي‌كنيم ما را متهم كنند. اگر ما در جريان FATF باشيم قانونا ملزم به پاسخگويي مي‌شويم. عاقل سر خود را در اختيار دشمن قرار نمي‌دهد. مسوولاني كه آن‌قدر در برجام اصرار داشتند مگر نمي‌بينند كه نتيجه‌ آن گوشت 100 هزار توماني است. چه تضميني وجود دارد كه اگر FATF را امضا كرديم چوب‌هاي محكم‌تري نخوريم. اين وسيله‌اي براي تحريم‌هاي محكم‌تر و فشارهاي بيشتر بر ما مي‌شود. وي در پايان صحبت‌هاي خود در نماز جمعه‌ تهران، گفت‌: حضرت آقا فرمودند كه «جنگ اقتصادي، جنگي است كه در آن توپ و تير و تفنگ نيست، اما ابزارهاي خطرناك‌تر از توپ و تانك وجود دارد.» همه مي‌دانيم كه دنيا با ما در حال جنگيدن هستند و امروز مي‌خواهند ما را به ميدان بازي ببرند و با دست خودمان ما را از بين ببرند. از رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه هميشه مواضع انقلابي را از خود نشان داده‌اند و ساير اعضاي مجمع و باتوجه به اينكه در دو كميسيون مطرح شده و با اتفاق آرا رد شده است، اميدواريم تصميم عاقلانه‌اي بگيرند.

آيت‌الله احمد علم‌الهدي نيز ديروز خطيب نماز جمعه مشهد بود و مانند هفته‌هاي گذشته نوك پيكان انتقادات خود را به سمت دولت و دولتمردان گرفت. امام جمعه مشهد با تاكيد بر اينكه مسوولان كشور موظف هستند ابزار مقاومت مردم را در برابر استكبار جهاني فراهم كنند، خاطرنشان كرد: امريكا با دو شگرد مي‌خواهد به كار خود برسد؛ يكي استيصال مردم است. اينكه مردم دچار مشكل معيشتي شوند، خانواده‌ها معطل نان‌شان بمانند، گوشت در خانه‌شان پيدا نشود و مردم مستاصل شوند. شگرد دوم اين است كه سفره دين زير پاي مردم جمع شود. وي ادامه داد: آنچه با آن روبه‌رو هستيم تنها تحريم اقتصادي امريكا نيست. آنچه با آن روبه‌رو هستيم، اين است كه سوءمديريت مسوولان به كمك امريكا رفته است. اين مشكل اصلي مردم است.

نماينده ولي فقيه در استان خراسان‌رضوي با بيان اينكه چهل سال است كه امريكا و جريان استكبار در حال مبارزه با ماست ولي نتوانسته است به ما ضربه‌اي وارد كند، تصريح كرد: عزت و اقتدار ما در اين مدت، بيشتر است و ذلت و خواري امريكا بيشتر. امريكا به خط آخر رسيده است. بيشتر از اين نمي‌تواند چون موجب فروپاشي ايالات‌متحده است. امريكا فرو مي‌پاشد همان‌طور كه شوروي فرو پاشيد. امريكا همه توطئه‌ها را به‌‌كار مي‌برد تا ايران را براندازي كند. راهبرد ما در برابر امريكا بايد راهبرد حضرت زهرا (س) باشد.

امام جمعه مشهد با انتقاد شديد از عملكرد دولتمردان ابراز داشت: يك جريان امنيتي به كار افتاده است كه گوشت با كيلويي ۲۷ هزار تومان به مشهد برسد و با تمام هزينه‌ها ۳۵ هزار تومان به‌فروش برسد. در اين شرايط مردم گوشت كيلويي ۸۰ هزار تومان را بخرند و از طرفي در صف‌هاي طولاني بايستند. جلوي اين سوءمديريت را بگيريد. ما مشكلي نداريم كه مستاصل شويم بلكه دشمن مي‌خواهد ما را مستاصل كند. دشمن مي‌خواهد سفره دين را جمع كند. مي‌گوييد چادر مهم نيست؟ در تمام مذاهب اصلي يك فرقه و مذهب را پيدا نمي‌كنيد كه بگويد حجاب واجب شرعي است. بي‌حجابي منكر شرعي است. شهيد داديم كه منكر شرعي در جامعه وجود داشته باشد؟ آيت‌الله علم‌الهدي در ادامه به انتقاد از وضعيت فضاي مجازي پرداخت و گفت: فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي فرياد حتي خانواده‌هاي لاييك و غيرمذهبي را در آورده است. آنها مي‌گويند امنيت ناموس من گرفته شده است. بعد شما مي‌گوييد از همان مقدار كم فيلتر هم پشيمان هستيم؟ پشيمان هستيد چون درست هم انجام نداديد. شما پهنه باند ۵۰۰ را به شبكه خارجي مفسد داديد و پهنه باندي ۳۵ را به شبكه داخلي داده‌ايد. معلوم است كه اين فيلتر اثر معكوس دارد و براي مردم مشكل ايجاد مي‌شود. مي‌خواهيد به دشمن كمك كرده و چراغ سبز نشان دهيد؟ اين عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: دشمن هيچ قدرتي ندارد. تحريم امريكا مي‌تواند موجب كمي زحمت شود ولي سوءمديريت‌ها در حال مستاصل كردن مردم است. وقتي ابزار مقاومت از مردم گرفته شود، چگونه در برابر دشمن مقاومت فاطمي داشته باشند؟

امام جمعه بيله‌سوار از توابع اردبيل چند هفته‌اي است به‌واسطه نحوه عملكرد خود مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. حضور او با لباس مبدل در ميادين عمومي جهت اطلاع از مشكلات مردم نخستين‌بار او را به چهره‌اي جذاب براي رسانه‌ها تبديل كرد. يكي از موضوعات داغ اين روزها در فضاي مجازي موضوع كودك همسري است كه حجت‌الاسلام اصغر جدايي امام جمعه بيله‌سوار در خطبه‌هاي روز گذشته نماز جمعه موضع‌گيري جالب‌توجهي درباره اين موضوع داشت. حجت‌الاسلام جدايي درباره ازدواج كودكان گفت: مادر شدن يك دختربچه كه خود شديدا به آغوش مادر نيازمند است، ظلم بزرگ به كودكان است. مادر شدن دختربچه‌اي كه به صداي تپش قلب مادرش نيازمند است اثرات رواني منفي براي آن بچه دارد كه جبران‌ناپذير است‌.

وي در ادامه با درخواست از نمايندگان مجلس براي وضع قانون ممنوعيت ازدواج كودكان گفت: ضروري است مجلس قانونگذار ما بايد در اين مورد باتوجه به واقعيت‌هاي روز جامعه تصميم بگيرد.

جدايي با تاكيد بر اينكه كدام عقل سليمي قبول مي‌كند كه دختربچه‌اي كه هنوز به رشد عاطفي و فكري لازم نرسيده تشكيل خانواده بدهد، بيان داشت: لطفا از اسلام مايه نگذاريد و مردم را از دين بيزار نكنيد چراكه كودك همسري با اصول مسلم عقلي ناسازگار است. در قديم دختربچه‌ها رشد فوق‌العاده‌اي داشتند و شرايط آن زمان فرق مي‌كرد. امروز واقعا مسخره است كه دختر سوم دبستان همسر شود. وي همچنين با اشاره به چهل سالگي انقلاب يادآور شد: انقلاب مردم ايران الهام گرفته از نهضت امام حسين (ع) با رهبري يك انسان عارف، فقيه و فرزانه بود. انقلاب اسلامي دستاوردهاي زيادي داشته ‌و ناچيز شمردن اين پيشرفت‌ها و موفقيت‌ها واقعا ناشكري است ولي براي رسيدن به ايده‌‌آل‌ها، مسير طولاني در پيش داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون