• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

صداي مخالف

تحصن براي مقابله با CFT

آخرين روزهاي باقي‌مانده براي تصميم‌گيري درمورد CFT مخالفان هميشگي دولت را وادار كرده تا بار ‌ديگر همچون ماجراي برجام دست به تحصن بزنند. اگر دفعه قبل، خيمه تحصن در مقابل مجلس برپا و با يك تلفن برچيده شد، اين‌بار تحصن‌ها را در يك مسجد در تهران آغاز كردند.

اولين نقطه تحصن، مسجد لولاگر بود كه به بابل هم كشيده شد. اين تحصن روز پنجشنبه آغاز در مسجد لولاگر تهران در خيابان خوش آغاز شد كه از حوزه‌هاي بسيج منطقه است. روز جمعه نيز در بابل با اين تحصن همراهي كردند. بخشي از جنبش عدالتخواه دانشجويي نيز كه بر سر نامه درخواست از رهبري براي حضور در دانشگاه با اصولگرايان دچار اختلاف شده بود نيز با اين تحصن همراهي كرده است. سيدياسر جبراييلي از مديران سابق خبرگزاري فارس كه حالا به همراه سيدنظام‌الدين موسوي به زيرمجموعه رسانه‌هاي آستان قدس نقل مكان كرده در يك يادداشت از مجمع خواست «جلوي گروگان‌گيري و راهزني را بگيرد.»

او با اشاره به نامه هشت وزير به رهبري مي‌نويسد: «به خاطر داشته باشيم، فردا كه خسارات FATF آشكار شد، همين جماعت آن را «تصميم نظام» خواهند خواند، چنانكه در قصه برجام چنين كردند. اعضاي دولت آقاي روحاني نه حاضرند تضمين بدهند مساله مبادلات بانكي ما حل خواهد شد و نه حاضرند تضمين بدهند مشكلي براي كشور پيش نخواهد آمد، بلكه صرفا مي‌گويند اگر دستورات FATF اجرا نشود، مشكلات بيشتر خواهد شد!»

جبراييلي مدعي است كه دولت وضعيت بانكي را گروگان اين تصميم گرفته است. به اعتقاد او «اين نحوه مواجهه با مساله، نوعي باج‌خواهي و مسووليت‌گريزي توامان است كه فقط در داستان راهزنان و گروگانگيران شنيده‌ايم. مبادلات بانكي را كه دراختيار كامل دولت است، گروگان گرفته‌اند و مي‌گويند اگر درخواست‌هاي ما را انجام ندهيد، وضعيت مبادلات بانكي بدتر مي‌شود، اما اگر درخواست ما را انجام داديد، درباره بهبود يا بدتر نشدن وضعيت مبادلات بانكي هيچ تضميني نمي‌دهيم! با كلي‌گويي و هوچي‌گري حق ندارند كشور را وارد يك باتلاق ديگر كنند و بعد از روشن شدن فرجام ماجرا بگويند اين وضعيت تصميم نظام و تقصير ترامپ بوده است. مجمع تشخيص مصلحت نظام وظيفه دارد با اخذ اين تضمين‌ها، در مقابل اين گروگانگيري بايستد.»


حاشيه‌هاي مصاحبه سفير آلمان

مصاحبه ماجدي سفير سابق ايران در آلمان كه در آن به موضوع اسدالله اسدي پرداخته بود خشم برخي از محافل اصولگرايي را برانگيخت. بلافاصله بعد از آن مصاحبه وزارت خارجه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين مصاحبه موضع وزارت خارجه نيست. عبدالله گنجي مديرمسوول روزنامه جوان در توئيتي نوشت: «اين آقا بلانسبت تا چندي پيش سفيرمان در آلمان بوده است دشمن نياز نداريم خودكفا هستيم.»

در واقع، جدي‌ترين بخشي كه وزارت خارجه در رد صحبت‌هاي ماجدي به آن اشاره مي‌كند، اين است: «ديدگاه‌هاي وزارت امور خارجه به شمار نمي‌رود!»

وب‌سايت مشرق نيز در گزارشي تلاش كرده تا فشار را افزايش دهد. در اين مسير حمله به وزارت خارجه در دستور كار قرار گرفته است. نظر آنها در مورد بيانيه وزارت خارجه اين است كه آنها: «از بيان اين نكته حيا كرده است كه بالاخره اعمال خودسرانه در خارج از كشور را به داخل ايران مرتبط مي‌داند يا خير؟! معناي اين جمله بدون انكار اين است كه چنين ديدگاهي وجود دارد و درست هم هست اما ديدگاه وزارت خارجه اين نيست.»

در ادامه نيز مشخص نيست مشرق چرا موضوع اعمال «خودسرانه» (كه ماجدي مدعي آن بود) را به سياست‌هاي كلان پيوند زده و مي‌نويسد: «درواقع آنها مايلند به مردم بگويند كه اگر برجام دستاوردي نداشته، اگر spv اجرايي نمي‌شود و اگر اروپا ادعاي خرابكاري امنيتي ايران در خارج از مرزها را دارد؛ اين مقولات واقعيت دارد و دليل تمام آنها را بايد در سياست‌هاي كلان نظام اسلامي جست‌وجو كرد!» مشخص نيست چرا هم چنين تلاش براي عدم پرداختن به موضوع و همچنين فشار به وزارت خارجه براي تكذيبيه رسمي را از اين بخش مي‌توان دريافت كه مي‌نويسند: «مع‌الوصف اما به نظر مي‌رسد پيامدهاي صحبت‌هاي ماجدي مادام كه با تكذيب سفت و سخت وزارت خارجه مواجه نشود، همچنان ادامه خواهد داشت. همان‌طور كه پيامد صحبت‌هاي احمد شيرزاد در مجلس پيرامون بمب هسته‌اي ايران! و اظهارات ظريف درباره پولشويي‌هاي گسترده در كشورمان همچنان ادامه دارد...»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون