• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

كره جنوبي از جام ملت‌هاي آسيا حذف شد

قطار قطر در تونل فينال

قطر براي نخستين ‌بار در تاريخ كشورش به نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا صعود كرد. آن هم در خاك كشوري كه مردمان قطر را تحريم و تهديد كرده‌اند. اين اتفاق با برد جالب توجه يك بر صفر مقابل كره جنوبي به دست آمد. در ديداري كه بنتو از همه ابزارهايش براي رسيدن به مرحله بعد استفاده كرده بود اما نتوانست مقابل انديشه‌هاي فليكس سانچز كاري از پيش ببرد و در عين ناباوري از رسيدن به جمع 4 تيم پاياني باز ماند تا حسرت كره‌اي‌ها براي قهرماني در آسيا تبديل به حسرتي تقريبا 60 ساله شود. اين شكست احتمالا تبعات زيادي در كره براي سرمربي پرتغالي و شاگردانش به همراه خواهد داشت. يادمان نرفته كه بعد از جام جهاني و حذف كره جنوبي با وجود برد مقابل آلمان، هواداران اين تيم با پرتاب تخم مرغ از بازيكنان و كادر فني تيمشان استقبال كردند!

قطر در يك ديدار سخت و پاياپاي با تك‌گل عبدالعزيز حاتم كه از راه دور به ثمر رسيد، توانست تاريخ‌سازي كند و حالا فقط يك قدم تا رسيدن به فينال فاصله دارد. شايد آن زماني كه ژاوي، اسطوره بارسلونا پيش‌بيني كرد، قطر قهرمان جام خواهد شد همه خنديدند و اظهارنظرش را گذاشتند به پاي حضور اين بازيكن در فوتبال قطر و ملاحظاتي از اين دست. اما حالا مي‌بينيم كه عنابي‌ها با صلابت و قدرت با كسب 5 پيروزي پياپي مقابل تيم‌هاي لبنان، كره شمالي، عربستان، عراق و كره جنوبي مدعي و بدون حتي يك گل خورده خودشان را به مراحل پاياني جام نزديك كرده‌اند. قطر در بازي مقابل كره جنوبي اگرچه تيم برتر ميدان نبود اما توانست با مديريت بازي و مخصوصا از كار انداختن ستاره كره‌اي‌ها يعني سون هيونگ مين، زهر حملات حريف را بگيرد. حريفي كه در اين جام نشان داد مقابل تيم‌هاي غرب آسيا به مشكل برمي‌خورد. ابتدا مقابل بحرين سپس برابر قطر كه منجر به حذ‌ف‌ تيم‌شان شد. حالا سون مي‌تواند خيلي سريع‌تر از آنچه تاتنهام انتظار داشت به ليگ برتر انگلستان برگردد و به پوچتينو كمك كند.

حذف كره جنوبي از يك جهت مي‌تواند خبر خوشي براي فوتبال ايران باشد چراكه نبود يكي از حريفان سنتي و قدرتمند ايران در آسيا شايد باعث هموارتر شدن مسير قهرماني تيم ملي كشورمان شود. روي كاغذ هم قطر حريف آسان‌تري به نظر مي‌رسد. رقيبي كه قبل از شروع مسابقات توانستيم آنها را در يك بازي دوستانه شكست دهيم. اما نبايد فراموش كنيم كه به جاي كره جنوبي حالا شاهد حضور يك مدعي جديد و تازه‌نفس هستيم كه از لحاظ آمار و ارقام هيچ چيزي از ايران كم ندارد. هم در خط حمله و هم در خط دفاع. تازه قطر يك برد هم از ايران بيشتر دارد. فليكس سانچز، سرمربي اسپانيايي قطر تيمي ساخته كه بايد عميقا به آنها احترام گذاشت. نسل جديد فوتبال قطر تحت هدايت مردي كه از لاماسيا آمده، حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن دارد و به نظر مي‌رسد اين تيم در سال‌هاي آينده نيز به روند پيشرفت خودش ادامه دهد. تيمي كه به خوبي مي‌داند در هر مسابقه بايد چطور به ميدان برود و چطور از پتانسيل‌هاي موجودش بهره ببرد. قطر تا اينجاي مسابقات با توجه به نحوه بازي و قدرت حريف از استراتژي‌هاي متفاوتي استفاده كرده كه همگي نيز جواب داده‌اند. در مقابل كره مخصوصا شاگردان سانچز با درصد به مراتب كمتر مالكيت توپ توانستند، موقعيت‌هاي بيشتر به دست بياورند و موقعيت چنداني نيز به حريف ندهند. قطر در مرحله نيمه نهايي بايد به مصاف امارات برود تا يك پاي فينال را مشخص كنند. اين تيم مي‌تواند در صورت حفظ تمركز و بلندپروازي بازيكنانش از اين مرحله نيز عبور كند. اين بستگي دارد به آمادگي ذهني و سقفي كه آنها براي موفقيت خودشان در نظر گرفته‌اند. در طرف ديگر با حذف كره جنوبي تنها تيم باقي‌مانده از شرق آسيا ژاپن است كه بايد روز دوشنبه با ايران روبه‌رو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون