• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

شركت دیلویت اعلام كرد

رئال مادرید پردرآمدترین باشگاه فوتبال

سامان سعادت

 

 

شركت انگلیسی دیلویت كه یكی از چهار شركت بزرگ حسابرسی دنیا موسوم به «بیگ فور» به حساب می‌آید، هر ساله لیست بیست باشگاه فوتبال پردرآمد دنیا را منتشر می‌كند؛ لیستی كه نشان می‌دهد هر باشگاه در سال گذشته میلادی چقدر توانسته درآمدزایی بكند. مقایسه لیست‌ منتشر شده از طرف این شركت كه به عنوان یكی از غول‌‌های بسیار معتبر خدماتی و مالی دنیا شناخته شده با لیست‌های سالیان گذشته می‌تواند كمك خوبی به برآورد موفقیت‌ها یا ضررهای مالی یك باشگاه كند. حساب و كتابی كه در آن مدیران، مربیان و بازیكنان تیم و حتی تماشاچیان دخیل هستند. بدون شك در دنیای امروز كه مباحث تجاری در درجه اول اهمیت قرار دارد، حضور یا عدم حضور نام یك باشگاه در لیست پردرآمدها تاثیر بسزایی در برندینگ آن باشگاه دارد.

در فهرستی كه امسال توسط دیلویت منتشر شده، نام باشگاه رئال مادرید اسپانیا در صدر دیده می‌شود. باشگاه بزرگ اسپانیا با سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا توانسته میزان درآمدهای خودش در سال گذشته را به رقمی معادل 750 میلیون یورو برساند و از رتبه دوم در لیست قبل به رتبه اول برسد. بعد از تیم رئال مادرید، دیگر تیم اسپانیایی یعنی بارسلونا با درآمدی معادل 690 میلیون یورو در جایگاه دوم قرار دارد. بارسایی كه در فصول گذشته قهرمانی چمپیونزلیگ را به رقیب سنتی واگذار كرده. تفاوت درآمدهای دو باشگاه رئال و بارسا نشان می‌دهد، قهرمانی در اروپا چه تاثیر بسزایی در افزایش درآمد باشگاه دارد. البته بارسلونا هم نسبت به لیست سال گذشته یك پله صعود داشته. در رده سوم پردرآمدترین باشگاه‌های اروپا در سال جدید نام منچستریونایتد دیده می‌شود. صدرنشین فهرست قبل كه با دو پله نزول جای خودش را به غول‌های اسپانیایی داده اما همچنان در بین تیم‌های لیگ برتر انگلیس صدرنشین است. شیاطین سرخ سال گذشته 666 میلیون یورو درآمدزایی داشته‌اند. بحران‌های دو فصل منچستری‌ها و اخراج مورینیو در كاهش درآمدهای این باشگاه نقش مهمی داشته. بعد از 3 تیم اول كه از اسپانیا و انگلیس بودند، نوبت به بایرن مونیخ می‌رسد. باواریایی‌ها در فصل قبل 629 میلیون به جیب زدند و بدون تغییر نسبت به دوره قبل در رده چهارم قرار گرفتند. تیم پنجم فهرست نیز بدون تغییر مانده و تیم دوم شهر منچستر در این رتبه دیده می‌شود. منچسترسیتی با درآمد 568 میلیون یورویی این جایگاه را به دست آورده. رتبه ششم فهرست به تیم پاری‌سن‌ژرمن تعلق دارد كه یك پله نسبت به سال قبل صعود داشته. باشگاه متمول فرانسوی كه تحت مدیریت قطری‌ها قرار دارد، 541 میلیون یورو عایدی داشته. در هفتمین رتبه این جدول نیز نام لیورپول دیده می‌شود. شاگردان كلوپ با صعود سه پله‌ای نسبت به دوره قبل خودشان را به رتبه ششم رسانده‌اند. صعود به فینال لیگ قهرمانان در این كاهش رتبه نقشی اساسی داشته. بندرنشینان آنفیلد امسال درآمد 513 میلیون یورو را به ثبت رسانده‌اند. رتبه هشتم فهرست از رتبه‌های دست نخورده محسوب می‌شود. جایگاهی كه سال گذشته و امسال به چلسی تعلق گرفته كه 505 میلیون یورو درآمدزایی داشته. یكی از بیشترین سقوط‌ها در فهرست متعلق به آرسنال است كه سال قبل در رتبه ششم قرار داشت و امسال به رتبه نهم سقوط كرده. آرسنال فصل قبل نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد و در لیگ اروپا هم قهرمانی را از دست داد. توپچی‌ها با این تفاسیر مبلغ 439 میلیون یورو به دست آورده‌اند. جایگاه دهم فهرست نیز متعلق به تیمی است كه برای دومین بار در تاریخ باشگاهش بین 10 باشگاه پردرآمد دنیا قرار گرفته. تاتنهام كه فقط یك‌بار در سال 2005 توانسته بود در این فهرست دیده شود، امسال با صعود یك پله‌ای خودش را به جمع 10 باشگاه پردرآمد اضافه كرده. تاتنهامی‌ها با وجود اینكه جامی به دست نیاوردند و درگیر ساخت ورزشگاه جدید هم بودند، 428 میلیون یورو درآمدزایی داشته‌اند.

تیم‌های یوونتوس، دورتموند، اتلتیكو، اینتر، رم، شالكه، اورتون، میلان، نیوكاسل و وستهام در رتبه‌های یازدهم تا بیستم این فهرست قرار دارند. از نكات جالب 10 تیم دوم برتر اروپا در زمینه كسب درآمد می‌توان به سقوط یك‌پله‌ای یوونتوس با وجود موفقیت‌هاي مداومش در سری ‌آ اشاره كرد. همچنین تیم اینتر نیز یك پله صعود داشته و ضمنا دو تیم دیگر ایتالیایی یعنی رم و میلان نیز كه در فهرست سال قبل حضور نداشتند به ترتیب در رتبه‌های پانزدهم و هجدهم دیده می‌شوند. اورتون دیگر تیمی است كه توانسته 3 پله صعود داشته باشد و از جایگاه بیستم به جایگاه هفدهم برسد. نیوكاسل نیز در كمال تعجب امسال جزو بیست باشگاه پردرآمد دنیا قرار گرفته و وستهام كه سال پیش هفدهم بود، امسال به رتبه بیستم سقوط كرده. تیم‌های ساوتهمپتون و ناپولی نیز تنها تیم‌هایی هستند كه در فصل قبل در فهرست پردرآمدها در رتبه‌های هجدهم و نوزدهم، حضور داشتند و امسال نام‌شان در فهرست منتشر شده از سوی دیلویت دیده نمی‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون