• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

گزارش «اعتماد» از تازه‌ترين چالش فوتبال ايران

كي‌روش نمي‌خواهد بماند يا كفاشيان؟!

بعد از برنامه 90، علي كفاشيان به كي‌روش زنگ زد اما سرمربي تيم‌ملي فوتبال ايران جوابي به اين تماس نداد. به‌نظر مي‌رسد او از كفاشيان عصباني است، احتمالا به‌خاطر تكذيب گفته‌هاي سرمربي تيم‌ملي، يا مسائلي كه تنها دو طرف از آن باخبر هستند. رييس فدراسيون فوتبال در برنامه 90 طوري صحبت كرد كه گويا موافق ماندن كي‌روش است، اما درست چند دقيقه بعد از مصوبه هيات‌رييسه براي ابقاي كي‌روش، حرف‌هاي عجيبي زد: «80 درصد كي‌روش از تيم ملي جدا خواهد شد و تنها 20 درصد ممكن است كه او بخواهد در تيم ملي بماند.» معلوم نيست علي كفاشيان بدون اينكه مذاكره‌اي با كي‌روش داشته باشد، چگونه به اين عدد رسيده است؛  احتمالا مثل صورت‌هاي مالي مبهمش كه ماه‌هاست تصويب نشده و تبديل به تخلف شده است. فدراسيون فوتبال در اطلاعيه‌اي بعد از اين جلسه در سايت خود  نوشت: «با توجه به درخواست كارلوس كي‌روش، سرمربي تيم ملي و انجام مصاحبه‌هاي متعدد در رسانه‌ها كه درخواست عدم حضور در تيم ملي فوتبال ايران را بنا به دلايل مختلف اعلام كرده بود، هيات رييسه فدراسيون اين موضوع را مورد بررسي قرار داد و اعضا با در نظر گرفتن جميع جهات با  ادامه فعاليت وي به عنوان سرمربي تيم ملي موافقت كردند و مقرر شد رييس فدراسيون فوتبال به نمايندگي از اعضا و با اختيارات كامل و با توجه به در پيش بودن رويدادهاي مهم مقدماتي جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا، مذاكرات لازم را جهت ادامه فعاليت كارلوس كي‌روش به عنوان سرمربي تيم ملي در چارچوب قرارداد منعقده ظرف مدت هفته جاري  انجام  دهد.»
اما داستان طور ديگري جلو مي‌رود. بعد از جلسه، كفاشيان با مترجم كي‌روش تماس مي‌گيرد و به كي‌روش مهلت 72 ساعته مي‌دهد تا نظرش براي ماندن يا رفتن را اعلام كند. در حالي كه در همان برنامه 90، علي كفاشيان اعلام كرده بود: «فردا بعد از جلسه هيات‌رييسه با كي‌روش جلسه مي‌گذاريم و تصميم مي‌گيريم» اما حالا چيز ديگري مي‌گويد: «ما منتظر واكنش كي‌روش نسبت به نامه اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال هستيم. يا اينكه كي‌روش به صورت مكتوب جواب ما را خواهد داد و يا تقاضاي برگزاري جلسه را مي‌دهد. در هر صورت بعيد مي‌دانم  امروز جلسه‌اي برگزار شود.»   عجيب  است!
نايب‌رييس اول اظهارنظر مي‌كند
محمود اسلاميان پس از جلسه هيات رييسه فدراسيون فوتبال گفته: «در جلسه در خصوص بحث ادامه فعاليت كارلوس كي‌روش صحبت كرديم. اعضاي هيات رييسه موافق ادامه همكاري با كي‌روش بودند و حالا قرار شده كفاشيان با او صحبت كند تا در صورتي كه سرمربي تيم ملي خودش قصد ادامه فعاليت داشت، اين امر صورت بگيرد. به هر حال ما از لحاظ فني از عملكرد كي‌روش راضي هستيم هر چند كه نتايج خوبي كسب نكرده است اما موافق ماندن او هستيم و حالا بايد نظر خود كي‌روش در اين زمينه گرفته شود. شما ببينيد فاصله خط دفاعي ما تا حمله 25 متر شده است كه طبق استانداردهاي جهاني است. ما در دفاع خوب عمل مي‌كنيم اما در حمله مشكلاتي داريم كه بايد آنها برطرف شود. » سرپرست نايب‌رييس فدراسيون فوتبال ادامه داد: «به شخصه معتقدم سرمربي پست مديريتي است كه بايد در بحث حل شدن مسائل بيشتر صبر داشت و يك مدير بايد در اين زمينه صبر بيشتري داشته باشد. قرار شده كفاشيان با كي‌روش صحبت كند تا در صورت تمايل او اين همكاري ادامه داشته باشد.» اسلاميان در خصوص اينكه آيا در مورد ساير گزينه‌ها هم صحبتي شده يا خير، گفت: «خير در مورد گزينه‌هاي ديگر صحبت نشد و قرار است امروز يا فردا كفاشيان با كي‌روش صحبت كند تا در اين زمينه تصميم لازم گرفته شود.» وي در مورد اينكه آيا اصراري از سوي اعضاي هيات رييسه مبني بر ماندن يا رفتن كي‌روش وجود داشته، گفته: «ما با كسي تعارف نداريم. همه به ماندن كي‌روش راضي هستند اما اين مساله يك موضوع دوطرفه است و بايد سرمربي هم راضي باشد.» اسلاميان در مورد اينكه آيا به خاطر مسائل غرامت چنين صحبت‌هايي عنوان مي‌كند، گفت: «ما بر اساس استانداردهاي قرارداد تصميم مي‌گيريم و بيش از اين هم نمي‌توانم توضيح دهم.»
حرف‌هاي كفاشيان
علي كفاشيان در رابطه با جلسه هيات رييسه فدراسيون فوتبال گفت: «اعضاي هيات رييسه به اين جمع‌بندي رسيدند كه تيم ملي به كار خود با كارلوس كي‌روش ادامه دهد و در رابطه با ادامه همكاري با او مذاكره كنيم. ما زمان خيلي كمي داريم و بايد هر چه زودتر اين مساله مشخص شود. » او در رابطه با زمان مجمع فدراسيون فوتبال عنوان كرد: «در ارديبهشت ماه اين مجمع را برگزار مي‌كنيم. قبل از مجمع با اعضاي هيات فوتبال‌ استان‌هاي مختلف جلسه‌اي برگزار خواهيم كرد و نظرات آنها را هم جويا خواهيم شد.» رييس فدراسيون فوتبال در مورد احتمال ماندن كي‌روش در تيم ملي گفته: «فكر مي‌كنم به احتمال 80 درصد كي‌روش برود. ما در صحبتي كه با او داشتيم گفتيم امكانات ما ممكن است بيشتر از اين نشود. به هر حال از او خواستيم اين مسووليت را رها نكند. همه ما در يك كشتي هستيم و براي رسيدن به موفقيت تلاش مي‌كنيم. هنوز با هيچ گزينه‌اي صحبت نكرده‌ايم. اما ترجيح هيات رييسه انتخاب مربي خارجي است. نامه‌اي به كي‌روش مي‌دهيم تا اين مساله كه خواهان ادامه همكاري با او هستيم را به اطلاعش برسانيم، يا كي‌روش با ما مذاكره مي‌كند يا همان موقع پاسخ مي‌دهد كه مي‌خواهد بماند يا نه.» كفاشيان در مورد اينكه كي‌روش اختلافاتي با اسدي و مسوولان وزارت ورزش و برخي مديران اجرايي تيم ملي دارد، گفت: «چارچوب وظايف اين مربي مشخص است. ايشان بايد در حيطه وظايف خودش صحبت كند. او حق ندارد بگويد دبيركل يا سرپرست تيم ملي و اعضاي اجرايي و اداري فدراسيون چه كسي باشد. اين مسائل مربوط به فدراسيون است و نه كي‌روش و طبيعتا هم دبيركل و هم تمام اعضاي ديگر با قدرت بايد كار خود را ادامه بدهند. رييس فدراسيون فوتبال در مورد اينكه مردم به كي‌روش عادت كرده و بايد مربي بزرگي را به عنوان جايگزين او انتخاب كنند، گفت: «به هر حال ما اگر قرار باشد مربي جديدي بياوريم بايد فردي با دانش و بزرگ باشد ولي در حال حاضر بهترين فرد كي‌روش است چراكه او بازيكنان و ليگ ايران را مي‌شناسد. اگر مربي جديدي بخواهد به تيم ملي بيايد فقط پنج ماه زمان مي‌برد تا او بازيكنان را شناسايي كند.» او در مورد اينكه كي‌روش اعلام كرده به او اتهام دلالي زده‌اند، گفت: «الحق والانصاف هيچ‌وقت كسي نگفته كي‌روش دلالي مي‌كند و چنين منظوري نداشتند.»
فدراسيون فعاليت‌هاي كي‌روش را رصد مي‌كند
شايعات و حرف وحديث‌هاي مختلفي پيرامون پرونده قطع همكاري كي‌روش با تيم ملي وجود دارد. رييس فوتبال ايران ديروز اعلام كرد مذاكراتش با اين مربي پرتغالي فقط دو محور دارد؛ «رفتن» يا «ماندن». اما به نظر مي‌رسد داستان اختلافات فراتر از بحث‌هايي باشد كه اين روزها در رسانه‌ها مطرح شده است. شنيده مي‌شود بعضي مديران فدراسيون با استفاده از ارتباطات بين‌المللي خود طي چند هفته اخير در حال رصد كردن فعاليت كي‌روش و همكارانش بوده‌اند تا بفهمند آيا پشت پرده تلاش كي‌روش براي رفتن از ايران، مذاكره و توافق با تيم‌هاي ديگري به ويژه در ليگ برتر جزيره بوده است يا خير؛ مساله‌اي كه مي‌تواند نقش شاه‌كليد را در اين داستان ايفا كند، چرا كه اين شائبه وجود دارد كه مرد پرتغالي با توجه به مذاكراتش با تيم‌هاي باشگاهي و ملي ديگر، بعد از جام ملت‌هاي آسيا به دنبال بهانه بود تا مقدمات جدايي‌اش از فوتبال ايران را فراهم كند. داستان درگيري لفظي با دبيركل جديد فدراسيون، موضوع حضور سردار آزمون و عليرضا جهانبخش در تيم ملي اميد به جاي تيم ملي بزرگسالان، صحبت‌هاي وزير ورزش كه رفتار او را ديكتاتوري قلمداد كرده بود و در نهايت ممنوع‌الخروجي اين بهانه را به دست آقاي سرمربي داد تا ساز جدايي كوك كند و تصميم خود را رسما به فدراسيون فوتبال اعلام و روي آن پافشاري كند. به اين ترتيب بايد تا آخر اين هفته منتظر اتفاقات ماند. علي كفاشيان خوب مي‌داند كه كي‌روش مي‌خواهد برود و براي همين تصميم گرفت كه اين جدايي از طرف فدراسيون فوتبال اتفاق نيفتد تا اين مجموعه مجبور نشود پول يك سال قرارداد را به عنوان خسارت به كي‌روش پرداخت كند.
با توجه به اتفاقات روز گذشته بايد تا آخر هفته صبر كرد و منتظر مشخص شدن نتيجه مذاكرات كفاشيان با كارلوس كي‌روش ماند. آن هم در شرايطي كه اين دو نفر الان تقريبا ديگر رابطه خوب گذشته را با هم ندارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون