• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

دل‌نگراني از سايت‌هايي كه به بهانه سانسور به ادبيات ضربه مي‌زنند

كتاب‌ها روي خطوط اينترنت

عباس مخبر ٭

اخيرا برخي سايت‌ها با دستمايه قرار دادن سانسور كتاب‌ها اقدام به انتشار غيرقانوني كتاب‌ها روي سايت‌هاي خود كرده‌اند و به دروغ اسم اين عمل خود را مبارزه با سانسور گذاشته‌اند؛ در حالي كه اينگونه نيست و آنها كتاب‌هايي را روي سايت‌هاي خود قرار داده‌اند كه در بازار كتاب موجود است. البته ممكن است در بين كتاب‌هايي كه روي سايت قرار داده‌اند يكي، دو كتاب سانسورشده مثل كتاب‌هاي صادق هدايت هم باشد. گردانندگان اين سايت‌ها كه به صورت شبكه‌هاي گسترده‌اي درآمده‌اند و همچنين افرادي كه با چاپ افست كتاب‌هاي پرفروش فعاليت غيرقانوني دارند، ضربه بدي به وضعيت بازار نشر و حقوق ناشر و مولف زده‌اند كه براي آنها خردكننده است؛ به‌طوري كه برخي ناشران دعا مي‌كنند كتاب‌شان پرفروش نشود تا اين مشكلات براي‌شان ايجاد نشود! به‌نظر هم مي‌رسد دولت در اين زمينه خيلي ورود پيدا نكند بهتر است، چون اين كار ظاهرا از عهده دولت خارج شده است. براي حل اين موضوع شايد نياز به ايجاد كمپيني از سوي فعالان نشر، نويسندگان و شاعران باشد تا با اين موضوع برخورد جدي‌تري شود. وقتي به يكي از اين سايت‌ها اعتراض كردم و گفتم كتاب من در بازار موجود است و شما به چه حقي اين كتاب را در سايت خود قرار داده‌ايد، مي‌گويند مگر در مملكتي كه تيراژ كتاب 500 نسخه است از محل فروش اين كتاب‌ها چقدر گيرتان مي‌آيد!؟ شما كه چيزي گيرتان نمي‌آيد! در صورتي كه اينگونه نيست و برخي كتاب‌هاي من به چاپ بيستم هم رسيده است. ما از فروش كتاب درآمد داريم و اينگونه نيست كه همه كتاب‌ها فروش نداشته باشند.
 بخشي از اين نابساماني هم محصول همان جريان مميزي است كه در كشور به وجود آمده بود؛ جرياني كه به اينگونه افراد اجازه مي‌دهد به بهانه مميزي كتاب و قرار دادن دو كتاب از صادق هدايت در سايت‌ها به كل صنعت نشر كشور و حقوق نويسندگان ضربه سنگيني بزنند. وقتي دولت آقاي روحاني روي كار آمد شعارهايي بر ضد مميزي و در راستاي آزادي‌هاي مدني و اجتماعي بيان كرد كه اميدهايي را در دل اهل فرهنگ برانگيخت، اما در ادامه سياست‌ها به درستي به سمت حل مسائل هسته‌اي و مشكلات اقتصادي رفت و بنابراين كم‌تر به حل مسائل فرهنگي توجه شد. اميدوارم حل مسائل هسته‌اي بر كل فضاي اقتصاد ايران و در ادامه صنعت نشر كشور تاثير بگذارد تا اين صنعت هم بتواند نفسي بكشد و ما از وضعيت مصيبت‌باري كه در صنعت نشر گرفتارش هستيم، خارج شويم. به‌نظرم آقاي روحاني بعد از فارغ شدن از موضوع هسته‌اي و تحريم‌ها بايد به وعده‌هاي خود در حوزه مسائل فرهنگي و هنري و همچنين گشايش فضاي اجتماعي و آزادي‌هاي مدني عمل كند.
پي‌نوشت: كتاب‌ها و مميزي، بهانه‌اي است كه در سال‌هاي اخير باعث شده تا بعضي از سايت‌ها به سراغ فروش نسخه‌هاي اينترنتي بروند و در اين ميان عده‌اي هم بدون در نظر گرفتن حقوق مادي نويسندگان از اين اتفاق سوءاستفاده كنند. عباس مخبر روز گذشته در ايسنا درباره اين اتفاقات صحبت كرده كه آن را مي‌خوانيد.
٭  مترجم آثار علوم اجتماعي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون