• ۱۴۰۳ جمعه ۷ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

فراتر ازعذرخواهي

ناصر قوامي

آقاي هادي خامنه‌اي، دبيركل مجمع نيروهاي خط امام، شب سه‌شنبه (شب قدر) در دارالزهرا سخنراني كرد. ايشان در اين سخنراني گفت كه «بايد از مردم براي اشتباهات‌مان عذرخواهي كنيم.» او همچنين تاكيد كرد كه «جنايات و اختلاس‌هاي اخير مايه شرمندگي است» و «كسي نمي‌تواند بگويد من تاثيري در شكل‌گيري شرايط امروز نداشتم.

ما همه خطاهاي بزرگ و كوچكي مرتكب شديم و بايد از مردم در برابر اشتباهاتي كه داشته‌ايم، عذرخواهي كنيم. هر چند شخصا جز نمايندگي مجلس مسووليت مهمي نداشتم اما ترديد ندارم كه در همه آن احيانا دچار اشتباهاتي شده‌ام.» پيش از ايشان هم كساني چون آقاي عبدالله نوري طي سخنراني از مردم عذرخواهي كرده‌ بود. حتي آقاي موسوي اردبيلي نيز در سال‌هاي پاياني عمر خويش سخنراني با اين مضمون داشت. اين فرهنگ عذرخواهي اگر ميان مسوولان و سياستمداران رواج يابد، فرهنگ موثر و مفيدي است اما نبايد از ياد برد كه آنهايي كه مسووليت‌هاي بالاتري داشته يا دارند نه تنها عذرخواهي بلكه بايد نتايج اين اقدامات را هم برعهده بگيرند. گر چه تاكيد دارم كه جا افتادن فرهنگ عذرخواهي مي‌تواند موثر باشد اما بايد به اين بعد نيز توجه كرد كه اگر عذرخواهي بدون تغيير رويه صورت گيرد هيچ اهميتي ندارد. اين مورد به خصوص در مورد كساني كه امروز مسووليتي بر عهده دارند، اهميت ويژه‌اي دارد. كساني كه مسووليتي برعهده دارند، نمي‌توانند از اختيارات و مسووليت‌هايي كه دارند طفره رفته و فقط مشكلات را براي مردم بازخواني يا حتي عذرخواهي كنند. نبايد بپرسند كه مشكل از كجا است و اختيارات‌شان چيست؟ بلكه بايد بهتر عمل كنند و تغيير رويه بدهند. اين كه از مردم بابت همه كاستي‌ها عذرخواهي شود، خوب است اما اگر قرار باشد همان رويه تكرار شود، اين عذرخواهي‌ها بر كاهش شكاف ميان حاكميت و مردم هيچ تاثيري ندارد. عذرخواهي همواره با تغيير رويه است كه مطلوب مي‌شود و مسوولان ما نبايد خود را در جايگاه اپوزيسيون قرار داده و آنها هم مثل مردم گلايه كنند بلكه بايد تغيير ايجاد كنند.آقاي هادي خامنه‌اي كه مسووليتي بر عهده‌شان نيست اما كساني كه جز مسوولان هستند بايد بدانند عذرخواهي به تنهايي به اين مي‌ماند كه سيلي به كسي بزنيم، عذرخواهي كنيم ولي دوباره اين كار را تكرار كنيم. در اين شرايط نه تنها عذرخواهي كافي نيست بلكه كاري را درست نمي‌كند. عذرخواهي وقتي تاثير خواهد داشت كه روش تغيير كند و جبران خسارت صورت گيرد. بنابراين عذرخواهي به تنهايي كافي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون