• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

قيمت نفت در بودجه 94 معلوم شد؛ بشكه‌يي 70 تا 75 دلار

قول و قرارهاي صنعتي وزير و سخنگو

گروه اقتصادي|ظاهرا جلسات وزير كهنه‌كار صنعتي دولت تدبير و اميد با سخنگوي دولت بي‌نتيجه نمانده و قرار است اين وزارتخانه روزگار بهتري را  پيش روي خود ببينند؛ به گونه‌يي كه معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خرسند از توافقات و قول و قرارهاي دولتي از سهم‌گيري ايميدرو از منابع صندوق توسعه ملي سخن مي‌گويد.
مهدي كرباسيان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حالي در جمع خبرنگاران قرار گرفت كه خبرهاي در اختيارش تاكنون در رسانه‌ها منتشر نشده بود. از خبر تنظيم بودجه بر اساس نفت 70 تا 75 دلاري كه زير قيمت عنوان شده تاكنون براي نفت در بودجه بود تا سهم‌گيري‌ها و توافقاتي كه كمتر در حوزه صنعتي و معدني ديده شده بود.
كرباسيان وقتي در جمع خبرنگاران قرار گرفت از جلسه بودجه‌يي وزير صنعت با معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ريي س‌جمهور خبر داد و گفت: «در بودجه 94 قيمت نفت بين 70 تا 75 دلار و بهره مالكانه معادن 1300 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. در جلسه‌يي كه ميان وزير صنعت با معاون برنامه‌ريزي رييس‌جمهور صورت گرفته، قول‌هاي خوبي در رابطه با بخش معدن و صنايع معدني توسط نوبخت داده شده است كه اميد مي‌رود در لايحه چند روز آتي اين قول‌ها به عمل تبديل شود. »
وي به همين جهت تصريح كرد: «در بودجه سال 94 كل كشور پيشنهاد افزايش دسترسي سازمان ايميدرو به منابع صندوق توسعه ملي، مطرح شده است، ضمن اينكه بتوان از منابع صندوق براي توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي بخش معدن و صنايع معدني استفاده كرد. راهكارهايي براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي بدون بروكراسي‌هاي دست و پا گير، پيشنهاد شده است تا بتوان جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي را شاهد بود و صادرات را در اين بخش رونق بخشيد. با توجه به وجود نقاط پرريسك در بخش معدن به خصوص در حوزه اكتشاف و استخراج، دولت بايد ايميدرو را مورد حمايت ويژه قرار دهد، البته ايميدرو به عنوان رقيب بخش خصوصي وارد ميدان نخواهد شد.»
رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني همچنين به موضوع مورد توجه معدني‌ها يعني بهره مالكانه معادن اشاره كرد و گفت: «پيش‌بيني‌ها از 1300 ميليارد توماني بهره مالكانه معادن در لايحه بودجه 94 خبر مي‌دهد و تاكنون حتي يك ريال از اموال واگذار شده ايميدرو به اين سازمان پرداخت نشده است. طبق قانون بايد 70 درصد از اموال فروخته شده توسط سازمان خصوصي‌سازي به سازمان‌هاي توسعه‌يي اختصاص يابد، ولي متاسفانه تاكنون حتي يك ريال از اموال واگذار شده ايميدرو به اين سازمان پرداخت نشده است. علاوه بر فولاد ميانه كه فروخته شد و قسط اول آن به خزانه واريز شد، يكي دو مورد ديگر نيز واگذاري صورت گرفته اما به ما هيچ پولي پرداخت نشده است.»
وي البته نيم نگاهي هم به موضوع بسته خروج از ركود دارد و مي‌گويد: «اميد مي‌رود با توجه به حمايت دولت و مجلس از حوزه معدن، بتوان بندهاي پيشنهادي ايميدرو را در نسخه نهايي لايحه خروج از ركود كه روزهاي آخر بررسي خود را در كميته مربوطه مجلس مي‌گذراند، مشاهده كرد. براي رسيدن به توسعه بخش معدن و افزايش سهم آن در توليد ناخالص ملي، معدن و صنايع معدني بايد جايگاه ويژه‌يي داشته باشد كه بر اين اساس ايميدرو درخواست كرده كه بخش خصوصي در اين قسمت تقويت شده و حمايت‌هاي لازم از آن صورت گيرد.»
كرباسيان در ادامه از هدف‌گذاري اكتشاف 200 هزار كيلومتر مربعي خبر داد و گفت: تاكنون 100 هزار كيلومتر از پهنه‌هاي اكتشافي قرارداد بسته شده و ظرف يك سال اخير با يك حركت جهشي به اندازه تمام تاريخ گذشته، عمليات اكتشافي صورت گرفته است.

هفت طرح فولادي

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه به موضوع هفت طرح فولادي هم اشاره و تصريح مي‌كند: «براي پنج طرح فولادي ايميدرو شريك اختيار كرده و تمامي اين طرح‌ها تا بخش آهن اسفنجي پيش رفته‌اند كه بر اين اساس اميدواريم بخش آهن اسفنجي طرح‌هاي فولاد شادگان، سفيددشت چهارمحال، فولاد ميانه و فولاد تبريز در شش ماهه ابتداي سال 94 به بهره‌برداري برسد. پيشرفت پروژه‌هاي فولاد بافت، قائنات و سبزوار تا بخش آهن اسفنجي عملياتي شده و در مورد قسمت فولاد نيز مذاكرات بين بانك‌هاي ايراني و چيني به زودي نهايي خواهد شد.»
كرباسيان در ادامه از گشايش LC براي شش طرح فولادي خبر داده و مي‌گويد: «اگر مشكلات برطرف شود، بخش فولاد اين شش پروژه فعال خواهد شد. در اين سازمان 24 هزار ميليارد تومان طرح نيمه تمام يا شروع نشده وجود داشت كه امروز نزديك به 20 هزار ميليارد تومان از اين طرح‌ها تعيين تكليف شده كه يا براي آنها شريك پيدا كرده‌ايم يا طرح را به سرمايه‌گذار، واگذار كرده يا خواهيم كرد. تا پايان سال بيش از 30 طرح بزرگ سرمايه‌گذاري در ايميدرو، بالاي 90 درصد شروع به عمليات داشته يا به بهره‌برداري خواهند رسيد كه البته نمونه آن طرح طلاي زرشوران بود كه به بهره‌برداري رسيد و به زودي خبرهاي فاز دو توسعه آن را اعلام خواهيم كرد.»
وي ادامه مي‌دهد: «طرح دومي كه تا پايان آذر ماه امسال افتتاح خواهد شد، طرح سيمان سرواسول در ونزوئلا است كه به ميزان يك ميليون تن سيمان توليد خواهد كرد، اين در شرايطي است كه طراحي كارخانه سيمان از سوي ايراني‌ها بوده، پيمانكاران ايراني و تا 70 درصد از ماشين‌آلات كارخانه نيز ساخت ايران است. از 15 آبان اين كارخانه، سيمان توليد مي‌كند و منتظر اعلام وقت نهايي از سوي مادورا، رييس‌جمهور ونزوئلا هستيم تا اين طرح را با حضور معاون اول رييس‌جمهور ايران و رييس‌جمهور ونزوئلا به بهره‌برداري برسانيم؛ ضمن اينكه مواد اوليه اين كارخانه نيز از پنج كيلومتري آن تامين مي‌شود.»

كنسرسيوم چندمليتي

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: «هفته گذشته كنسرسيومي براي سرمايه‌گذاري و اجراي طرح سنگان برنده شد كه تركيبي از شركت‌هاي ايراني ـ هنگ‌كنگي و چيني است، اين شرايطي است كه اين طرح پنج ميليون تن كنسانتره آهن و پنج ميليون تن گندله توليد خواهد كرد. با وجود مشكلات تامين كنسانتره و گندله، به دليل عدم اجراي مناسب طرح جامع فولاد، امسال پيش‌بيني مي‌شود اين طرح بيش از يك و نيم ميليون تن كنسانتره بدهد و طرح گندله آن نيز 22 درصد پيشرفت دارد. اين طرح به فراخوان سرمايه‌گذاري گذاشته شد و 25 شركت اسناد مربوطه را خريداري كردند كه البته در اعلام برنده اين طرح، اهليت را مد نظر قرار داديم تا مسائل فني و مالي را در كنار هم ديده باشيم.»كرباسيان با بيان اينكه كنسرسيومي از شركت‌هاي اوپال‌كاني پارسيان، MCC چين، KDD هنگ‌كنگ، كاوه پارس و مجتمع فولاد گيلان برنده اين طرح شدند كه اميد مي‌رود با سرمايه‌گذاري مناسب، به موقع به بهره‌برداري برسد خاطرنشان مي‌كند: «هم‌اكنون در سنگان 5/17 ميليون تن طرح كنسانتره و گندله در نظر گرفته شده كه پنج ميليون تن از طريق اين كنسرسيوم و 5/12 ميليون تن مابقي از سوي ساير شركت‌ها سرمايه‌گذاري خواهد شد، ضمن اينكه گروه توسعه ملي، فولاد مباركه، فولاد خوزستان و كاوه پارس در حال سرمايه‌گذاري هستند. پيش‌بيني مي‌شود بخش گندله‌سازي اين طرح ظرف 5/1 سال آينده راه‌اندازي شود.»مديرعامل ايميدرو ادامه داد: «سهم اين كنسرسيوم در سرمايه‌گذاري 51 درصد و سهم ايميدرو 49 درصد است كه آورده ما 6/2 ميليون تن سرمايه‌گذاري بخش كنسانتره است كه اميدواريم اين پروژه اجرايي شود و البته بعد از فعال‌سازي پروژه، 49 درصد سهم خود را نيز واگذار خواهيم كرد.»

فراخوان‌هاي سرمايه‌گذاري

كرباسيان بيان كرد: فراخوان سرمايه‌گذاري در معادن گل‌گهر 5 و گل‌گهر 6 اعلام شده و اين در شرايطي است كه معدن گل‌گهر 5 به ظرفيت 24 ميليون تن سنگ آهن بايد سرمايه‌گذاري مي‌شد كه بر اين اساس، به مدت 25 سال فراخوان داديم تا 24 ميليون تن سنگ آهن استخراج شود. البته تا به امروز عيار ماده معدني اين معدن 47 درصد است و برندگان سرمايه‌گذاري آن نيز مشخص شده‌اند، وي افزود: «كنسرسيومي با سرمايه‌گذاري شركت‌هاي آتيه صبا، مجتمع ماهان، شركت مبين و شركت كوثر برنده شده‌اند. معدن گل‌گهر 6 نيز با تشكيل كنسرسيومي از شركت گل‌گهر، ميدكو و فولاد سيرجان ايرانيان برنده سرمايه‌گذاري شده كه ميزان ذخاير آن 76 ميليون تن و عيار سنگ آهن 51 درصد است. تفاوت معدن گل‌گهر 5 با 6 اين است كه معدن گل‌گهر 6 يك معدن زيرزميني و معدن گل‌گهر 5 يك معدن رو زميني است كه كار فني بيشتري مي‌برد.»معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه معدن جلال‌آباد يك معدن بزرگ سنگ آهن است و 160 ميليون تن ذخيره دارد، خاطرنشان كرد: «به دليل آنكه عيار سنگ‌آهن اين معدن كم است، سنگ آهن خام هماتيتي دارد كه كار را غيراقتصادي مي‌كند و بر اين اساس فراخوان سرمايه‌گذاري انجام شد و شركت فكور صنعت برنده اعلام شد. شركت مذكور قرار است فرآوري و پرعيارسازي سنگ آهن را انجام دهد، همچنين كارخانه كنسانتره 600 هزار تني نيز احداث خواهد شد.»كرباسيان با بيان اينكه فراخوان طرح‌هاي زغال‌سنگ خمرود و كك‌سازي زرند صادر شده و اميدواريم تا پايان آذر سرمايه‌گذاران اعلام آمادگي كنند، ادامه داد: «اين پروژه موجب مي‌شود زغال‌سنگ خمرود ظرف دو سال آينده به بهره‌برداري برسد و بتواند زغال‌سنگ مورد نياز زرند و ساير كارخانجات را فراهم كند. در عين حال كارهاي مرتبط با استخراج منيزيم از معدن شورابه قم، نيز در حال انجام است. اين يك پروژه تاريخي است و بالاي 20 سال است كه معطل مانده است، اما با راه‌اندازي آن، استفاده بهينه از اين معدن صورت خواهد گرفت و تابه‌حال چهار شركت به فراخوان پاسخ داده‌اند كه اميدواريم تا پايان آذر برنده انتخاب شود. اميدواريم تا پايان آذر فراخوان سرمايه‌گذاري به نتيجه رسيده و برنده مشخص شود.»كرباسيان از اعلام فراخوان براي طرح فروكروم چغاتاي خبر داد و گفت: «اميدواريم تا پايان آذر برنده اعلام شود و البته اين پروژه تا حدي فعال است كه پيش بيني ما اين است اگر بخش خصوصي اين پروژه را در اختيار بگيرد بهتر اجرا خواهد شد.»

از طرح جامع فولاد تا طرح جامع طلا

وي از رونمايي طرح جامع فولاد تا پايان آذرماه خبر داد: «اين طرح از سنگ آهن تا فولاد را برنامه‌ريزي كرده چراكه بايد تا سال 1404 به 52 ميليون تن فولاد برسيم در حالي كه از نظر سنگ آهن كنسانتره، گندله و آهن اسفنجي برخي كمبودها وجود دارد اما پيش‌بيني مي‌شود با به نتيجه رسيدن مذاكرات علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاري از خارج از كشور نيز به سراغ طرح‌هاي فولاد ايران بيايند.»وي با اشاره به توليد 17 ميليون تن فولاد در سال جاري افزود: «كمبود گندله و كنسانتره وجود دارد در حالي كه ظرفيت كارخانه‌ها مناسب است اما سياست وزارت صنعت اين است كه گندله وارد كشور شود كه فولاد مباركه، فولاد هرمزگان و كاوه پارس قرار است كه محصولات فولادي را با گندله تهاتر كند.»وي در پايان نشستش از تدوين طرح جامع زغال سنگ از سوي شركت ايراني- لهستاني خبر داد و با اشاره به اينكه ظرف هفته آينده پروژه زغال سنگ طبس را با ذخيره 170 ميليون تني به فراخوان سرمايه‌گذاري خواهند گذاشت، از آغاز عمليات تدوين طرح جامع طلا خبر داد و گفت: «اين طرح تا پايان سال آماده خواهد شد و پتانسيل كشور را به لحاظ زمين‌شناسي و سرمايه‌گذاري سنجش خواهد كرد و در نهايت اجراي طرح‌ها با كمك بخش خصوصي خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون