40درصد داخلي سازي از شروط حضور
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه خودروسازان خارجي نبايد در تيپ جديد مشاركت با ايران، خودروها را به صورت cbu وارد كشور كنند، گفت: آغاز داخليسازي از 40 درصد شرط اصلي است كه بايد ظرف 5 سال، سهم ساخت داخل در توليد خودروهاي ايراني- خارجي به 85 درصد برسد. رضا نوروززاده از شروط جديد ايران براي خودروسازان خارجي پرده برداشت و گفت: در سالهاي گذشته، يك قرارداد خارجي براي توليد با تندر 90 با رنو پارس تنظيم شده بود كه به دليل مشكلات ناشي از تحريم كه در چند سال اخير اتفاق افتاد، قرارداد آن طور كه تدوين شده بود، اجرايي نشد، اما طبيعي است كه اگر قرار باشد يك شركت ايراني، با خودروساز خارجي وارد مشاركت شود، بايد شروط ايران را بپذيرد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در توضيح اين مطلب افزود: آنچه كه ايران در قراردادهاي خارجي، دنبال ميكند، اين است كه اگر خودروهايي با مشاركت خارجيها در كشور ساخته ميشود بايد منجر به رشد قطعهسازي ايران شود، درصد ساخت داخل آن بالا رود و در نهايت از پتانسيلهاي داخلي براي رشد صنعت خودروسازي ايران استفاده شود. وي ادامه داد: مشاركت بايد به گونهيي باشد كه ايران در صادرات خودروهاي اين كمپاني به منطقه نقش داشته باشد، چراكه اگر كل كشورهاي منطقه را مقايسه كنيم. هيچ يك از كشورهاي اطراف ايران از حاشيه خليج فارس تا كشورهاي شمالي، بستر لازم و زيرساختهاي كافي در زمينه نرمافزاري و سخت افزاري را براي سرمايهگذاري در صنعت خودرو به جز ايران ندارند و خودروسازان خارجي نيز اين موضوع را در ملاقاتهاي خود اعلام ميكنند. مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ابراز اميدواري كرد تا با رفع مشكلات ناشي از تحريم با مشخص شدن نتيجه مذاكرات، خودروسازان خارجي وارد گود و توليد مشترك با ايران شوند. خودروسازان خارجي كاملا آمادگي دارند كه وارد توليد مشترك با ايران شوند و البته ما نيز بايد مراقبت كنيم كه وارد شدن آنها به بازار ايران، به صورت برد-برد باشد و ايران، بيجا يك بازار كامل را در اختيار آنها قرار ندهد؛ بلكه در مقابل استفاده از ظرفيتهاي داخلي، زمينه براي استفاده از پتانسيلها نيز فراهم شود. نوروززاده ادامه داد: ايدرو به عنوان نماينده حكومت، بر قراردادهاي خودروسازان داخلي با خارجيها نظارت عاليه دارد ولي اگر بخش خصوصي بخواهد با يك خودروساز خارجي قرارداد ببندد، ما دخالت نميكنيم بلكه بايد سياستگذاريهاي دولت را رعايت كند. در شروطي كه براي خودروسازان خارجي در نظر گرفته شده، داخليسازي در راس قرار دارد، به نحوي كه داخليسازي در گام اول از 40 درصد شروع شده و تا 85 درصد ظرف مدت 5 سال برسد.