• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

زير ذره‌بين اقتصاد

  احتمال تعويق الكامپ |در نشست هم‌انديشي الكامپ كه با حضور بيش از ۳۰۰ نفر از صاحب‌نظران و متقاضيان شركت در نمايشگاه الكامپ بيستم برگزار شد، بر ضرورت برگزاري شفاف و باكيفيت نمايشگاه تاكيد شد. در راستاي تحقق اين امر صنف پيشنهاد داد كه برگزاري نمايشگاه حداقل يك ماه به تعويق بيفتد. كاظم آيت‌اللهي، رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور با اشاره به اينكه از زمان صدور مجور، سازمان نظام صنفي رايانه‌يي تاكنون درباره مباحثي از جمله چند نرخي بودن در حال رايزني با شركت سهامي نمايشگاه‌ها بوده است، گفت: همه اين تلاش‌ها در راستاي شفافيت در برگزاري نمايشگاه است، به همين دليل سازمان نصر كشور كه به دنبال شفافيت در برگزاري نمايشگاه الكامپ است، تا حصول نتيجه كه بطور حتم مورد وثوق تمامي اعضاي صنف است، تمام تلاش خود را خواهد كرد. ناصرعلي سعادت، رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي استان تهران، نيز با اشاره به اقداماتي كه تاكنون توسط ستاد اجرايي نمايشگاه صورت گرفته عنوان كرد: ما بر خواسته‌هاي صنفي خود از جمله افزايش ساعت بازديد و گنجاندن روز جمعه به روزهاي برگزاري نمايشگاه در جلسات پافشاري كرده‌ايم و اميدواريم كه با شركت سهامي نمايشگاه‌ها به توافق نهايي برسيم تا اين نمايشگاه را در شان صنف برگزار كنيم.
 صرفه‌جويي گاز بخشنامه‌دار شد |معاون اول رييس‌جمهور با ابلاغ بخشنامه‌يي، كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شركت‌هاي دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري‌هاي سراسر كشور را به صرفه‌جويي در مصرف گاز طبيعي مكلف كرد. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور با ابلاغ بخشنامه‌يي، كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شركت‌هاي دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري‌هاي سراسر كشور را به صرفه‌جويي در مصرف گاز طبيعي مكلف كرد.
 واردات آب در مرحله امكان‌سنجي اقتصادي| قائم مقام وزير نيرو با بيان اينكه معاونت‌ها در حال بررسي امكان‌سنجي اقتصادي واردات آب هستند، گفت: بايد توافقات ديپلماتيك، حقابه‌ها و مباحث فني و حقوقي مورد ارزيابي قرار گيرد. اسماعيل محصولي، در خصوص مراودات آبي ايران با كشورهاي همسايه به ايلنا گفت: در حال حاضر ما در كشور تاجيكستان و كنيا نيروگاه برقابي احداث كرده‌ايم و نيروگاه برقابي سريلانكا نيز ۴۵ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. در كشور عراق نيز ۸ تصفيه خانه در دست احداث داريم و در مناقصه سيستم آب و فاضلاب نيز شركت كرده‌ايم. وي در خصوص برنامه‌ها براي واردات آب اظهار داشت: فعلا معاونت‌ها در حال مطالعه هستند كه كشورهايي كه توانمندي و ظرفيت دارند، امكان سنجي اقتصادي شوند. وي تصريح كرد: در حال حاضر مساله واردات آب به لحاظ تكنيكي در حال بررسي است و بايد بحث‌هاي فني و حقوقي و مسائل ديپلماتيك انجام شود تا در زمينه سازوكار و چگونگي واردات تصميم‌گيري شود.
  كارت بازرگاني حذف نخواهد شد | رييس اتاق بازرگاني تهران گفت: كارت بازرگاني شايد نيازمند تغيير باشد اما حذف نخواهد شد. يحيي آل‌اسحاق، رييس اتاق بازرگاني تهران در مورد نظر برخي از مسوولان در خصوص حذف كارت بازرگاني تصريح كرد: كارت بازرگاني كارتي حرفه‌يي است آيا يك پزشك بدون داشتن گواهينامه پزشكي مي‌تواند طبابت كند؟ البته پيش از اين هم آقاي نعمت‌زاده صحبت‌هايي در مورد حذف كارت بازرگاني كرده بود ولي داشتن كارت بازرگاني قانون و مصوبه مجلس است و با يك نظر شخصي نمي‌توان آن را برداشت اما شايد نيازمند تغييراتي باشد كه در اين راستا ما كارت‌ها را هوشمند كرده‌ايم. وي گفت: هر چند ممكن است سوءاستفاده‌هايي از اين كارت‌ها صورت گيرد و از كارت اشخاص ديگري استفاده شود اما بايد بتوان با تغييرات در اين كارت‌ها از اين نوع سوءاستفاده‌ها جلوگيري شود.
  ابلاغ قانون استفاده متوازن | رييس‌جمهور قانون استفاده متوازن از امكانات كشور براي ارتقاي سطح مناطق كمتر توسعه يافته را براي اجرا ابلاغ كرد. روحاني با هدف استفاده متوازن از امكانات كشور و توزيع عادلانه و رفع تبعيض و ارتقاي سطح مناطق كمتر توسعه يافته و تحقق پيشرفت و عدالت، استفاده متوازن از امكانات كشور براي ارتقاي سطح مناطق كمتر توسعه يافته را براي اجرا ابلاغ كرد. اين قانون در جلسه 30/7/1393 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و در تاريخ 11/8/1393 مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته و رييس‌جمهور در راستاي اجراي اصل 123 قانون اساسي در تاريخ 01/9/1393 آن را براي اجرا به معاونت برنامه‌ريزي نظارت راهبردي رييس‌جمهور ابلاغ كرده است.
  تيسكو تا پايان 96 به بازار مي‌آيد| مديرعامل منطقه آزاد چابهار با بيان اينكه گروه خودروسازي تيسكو توليد خود را تا پايان سال 96 وارد بازار مي‌كند، گفت: براي شركت خودروسازي تيسكو در چابهار كه همان قطب سوم خودروسازي كشور محسوب مي‌شود 10 فاز تعريف شده است كه فاز صفر آن ارايه شده است. حامدعلي مباركي به ايلنا ادامه داد: در فاز آخر آن يعني فاز 10 اين پروژه توليد يك ميليون خودرو در سال پيش‌بيني شده است. مباركي با اشاره به نام شركت خودروسازي تيسكو، اذعان داشت: نام شركت خودروسازي تيسكو الهام گرفته از روستاي قديمي تيس با قدمت 3 هزار سال در چابهار است. در مرحله اول آن 10 هزار خودرو تا پايان سال 96 به صورت مونتاژ توليد مي‌شود، بنابراين براساس برنامه در پايان همان سال نيز محصولات توليدي را وارد بازار مي‌كنيم.
  امضاي نخستين قرارداد فروش گاز اتان |با وجود تاخير يك ساله در رونمايي از نسل جديد قراردادهاي توسعه بخش بالادستي صنعت نفت «بيع متقابل»، اولين قرارداد فروش 10 ساله گاز اتان بين شركت گاز و واحدهاي پتروشيمي تدوين و عملياتي شد. به گزارش مهر، در شرايط فعلي تامين خوراك اتان مورد نياز مجتمع‌هاي پتروشيمي به چالش مهم توسعه صنايع پتروشيمي كشور تبديل شده است. در همين حال، با مشاركت مسوولان شركت ملي گاز ايران و شركت‌هاي پتروشيمي اولين قرارداد فروش گاز اتان تدوين و عملياتي شد. شركت ملي گاز ايران با انتشار گزارشي به نقل از مسعود حسني مديرعامل شركت مجتمع گاز پارس جنوبي، اعلام كرد: با توافق‌هاي انجام شده، اولين قرارداد براي فروش گاز اتان مجتمع گاز پارس جنوبي منعقد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون