• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

بورس

بايد به فكر زيرساخت‌هاي بين‌المللي شدن بورس باشيم | مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه گفت: دير يا زود تحريم‌ها برداشته خواهند شد و بايد آمادگي بين‌المللي شدن بورس را فراهم كنيم. حامد سلطاني‌نژاد در خصوص پيش نيازهاي بازار سرمايه پس از لغو تحريم‌ها به تسنيم گفت: اينكه بنشينيم و دست روي دست بگذاريم تا همه‌چيز درست شود كار معقولانه‌يي نيست و بايد آمادگي‌هاي لازم را در اين زمينه به وجود آوريم. به عنوان نمونه بايد در حوزه نرم افزاري زيرساخت‌هايي به وجود آوريم تا بتوانيم با استانداردهاي روز دنيا امكان ارتباط‌گيري با بازارهاي سرمايه ديگر كشورها را فراهم كنيم. وي در خصوص اقدامات انجام شده در اين زمينه گفت: بر اين اساس، سامانه‌هايي كه تاكنون در بورس طراحي شده است اين قابليت را دارند كه براي طراحي آنها نيز از استانداردهاي روز دنيا الگو گرفته ايم و از آنها استفاده مي‌كنيم. سلطاني‌نژاد در ادامه يكي ديگر از الزامات بورس براي بين‌المللي شدن را فراهم آمدن زيرساخت‌هاي حقوقي عنوان كرد و افزود: در خصوص انتشار اطلاعات در بورس، بايد از استانداردهاي دنيا تبعيت كنيم.

سرمايه‌گذار مي‌خواهيم، محدوديت نقل‌وانتقال پول را لغو كنيد| مديرعامل شركت بورس گفت: حل مشكلات مربوط به نقل و انتقال پول از طريق سيستم بانكي با رفع تحريم‌ها، سرمايه‌گذاران خارجي را در بازار سرمايه كشور فعال‌تر مي‌كند. حسن قاليباف اصل در خصوص پيش‌نيازهاي لازم بورس براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي در صورت رسيدن به توافق نهايي و رفع تحريم‌ها گفت: براي پاسخ به اين پرسش بايد به اقدامات انجام شده در گذشته نگاه بيندازيم و پس از آن جواب دهيم كه آيا آماده ايم يا نه. البته امكاناتي از قديم در بازار سرمايه كشور براي رسيدن به اين منظور ايجاد شده است، مثلا دسترسي به معاملات آنلاين براي سرمايه‌گذاران از جمله اين امكانات است كه قطعا سرمايه‌گذاران خارجي بيشتر از سرمايه‌گذاران داخلي به آن نياز دارند كه خوشبختانه اين امكان در بازار سرمايه كشور فراهم است. وي اضافه كرد: در خصوص برروزرساني سيستم تسويه وجوه و نيز راه‌اندازي سيستم‌هاي جديد نرم افزاري و امكانات مديريت ريسك هم كه لازمه ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بازار سرمايه است اقدامات خوبي تاكنون صورت گرفته است. قانون و مقررات مربوط به سرمايه‌گذاري خارجي در بورس اوراق بهادار هم يك‌بار در سال 89 اصلاح شد كه تسهيلاتي را فراهم مي‌كند تا سرمايه‌گذاران خارجي بتواند با تسهيلات بيشتري در بازار سرمايه كشور حضور پيدا كند. در حال حاضر نيز در بازار سرمايه كشور سرمايه‌گذاران خارجي فعاليت دارند و يكسري از اين افراد به طور مستقيم اقدام به خريد و فروش سهام در بورس مي‌كنند و يكسري هم از طريق صندوق‌ها فعال هستند. وي اظهار اميدواري كرد با رسيدن به توافق نهايي در بحث مذاكرات سياسي، شاهد رفع تحريم‌ها و در پي آن فراهم آمدن امكان نقل و انتقال آسان پول باشيم. مديرعامل شركت بورس در ادامه به محدوديت نقل و انتقال پول به كشور اشاره كرد و افزود: البته حل اين مشكل بايد از طريق سيستم بانكي و با رفع تحريم‌ها صورت بگيرد تا سرمايه‌گذاران خارجي بتوانند در بازار سرمايه كشور حضور فعال‌تري داشته باشند.

۴۳درصد كل معاملات بورس در اختيار پنج كارگزار |۴۳ درصد ارزش كل معاملات بورس در هشت ماه گذشته در اختيار ۵ شركت كارگزاري بوده است. اطلاعات منتشره توسط اداره آمار و اطلاعات بازار شركت بورس نشان مي‌دهد در هشت ماه نخست امسال از 100 كارگزار فعال در بورس، 93 كارگزار در معاملات آنلاين فعال بوده‌اند. بر اساس اين گزارش؛ حدود 38 درصد از كل معاملات الكترونيكي در پنج كارگزاري انجام شده است كه به ترتيب كارگزاري‌هاي مفيد با 04/23 درصد، آگاه با 20/6 درصد، بانك كشاورزي با 53/3 درصد، امين آويد با 75/2 و بانك ملي ايران با 23/2 درصد رتبه‌هاي اول تا پنجم را به نام خود ثبت كردند. همچنين از كل معاملات، بيش از 143 هزار ميليارد ريال خريد و فروش الكترونيكي بوده است كه 8/17 درصد كل خريد و فروش است. بنابر اين گزارش؛ ارزش كل خريد و فروش 100 كارگزار فعال بورس تهران در 8 ماه گذشته بيش از 806 هزار ميليارد ريال بود كه دفعات معاملات برابر با 8 ميليون و 913 هزار دفعه بوده است. ارزش خريد و فروش خرد و بلوك نيز در اين مدت معادل 64 درصد كل معاملات بوده و ارزش خريد و فروش عمده و ساير هم 36 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. اين گزارش مي‌افزايد: تعداد 5 شركت كارگزاري نيز حدود 43 درصد كل ارزش معاملات را در هشت ماه گذشته به خود اختصاص دادند. كارگزاري صبا تامين با 32/14 درصد، بانك ملي با 40/13 درصد، كارگزاري حافظ با 25/5 درصد، كارگزاري امين آويد با 15/5 درصد و كارگزاري مفيد با 08/5 درصد در رتبه‌هاي اول تا پنجم اين جدول قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون