• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

علي‌اكبر صالحي در برنامه نگاه يك:

پيشنهاد مذاكره با امريكا را من به رهبري دادم


گروه ديپلماسي| علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي براي دومين بار از زمان بازگشت از مذاكرات هسته‌اي لوزان به صدا و سيما رفت تا در‌خصوص آنچه در لوزان گذشت و روندي كه مذاكرات تا 30 ژوئن طي خواهد كرد، توضيحاتي بدهد. مهم‌ترين محورهاي سخنان وي به شرح زير است:
   ‌ مذاكرات‌كنندگان ايران و 1+5 در دو سه روز اخير در وين روي بحث تحريم بيشتر تمركز داشتند. مسائل فني و حقوقي تا حدودي روشن است و موضع‌گيري‌ها درخصوص بحث تحريم بايد مشخص‌تر شوند. يكسري از ابهاماتي كه ايجاد شده بود در نشست اخير در وين برطرف شد.
  ‌ ما درباره بخش فني فكت‌شيت را آماده و به آقاي ظريف ارايه كرديم و در وزارت خارجه نيز مباحث سياسي را به آن اضافه كردند. آقاي ظريف تمام جزييات را گفتند و سخنان ايشان معادل 10 فكت‌شيت است و چيزي نبود كه مطرح نشده باشد.
  ‌ حتما دليل موجهي داشته كه مسوولان كشور فكر كردند انتشار فكت‌شيت ايراني ضرورتي ندارد. ما در شرايط حساسي هستيم و هركس مي‌تواند سوءاستفاده كند.
  ‌ قراردادي با روس‌ها داريم كه 10 سال سوخت بوشهر را تامين كنند كه دو سال آن گذشته و اين قرارداد قابل تمديد است.
  ‌ پيشنهاد مذاكره با امريكايي‌ها را بنده خدمت مقام معظم رهبري عنوان كردم. ايشان گفتند قابل اطمينان نيستند و ما با پيش‌شرط‌هايي كه ايشان عنوان كردند راجع به موضوع هسته‌اي و در عمان دو بار گفت‌وگو كرديم كه منجر به اين شد كه نامه‌اي را سلطان عمان براي احمدي‌نژاد فرستاد كه امريكايي‌ها اعلام كردند اصل غني‌سازي را به رسميت مي‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلي ادامه مذاكرات هم مشخص شد كه با دولت يازدهم همزمان شد كه دولت يازدهم هم به‌خوبي اين موضوع را پيگيري مي‌كند.
  ‌ من و آقاي مونيز اصلا راجع به مسائل بازرسي يك كلمه صحبت نكرديم. راجع به نطنز، فردو، اراك، ذخاير و تحقيق و توسعه صحبت كرديم.
  ‌ مساله بازديد از تاسيسات دل‌بخواهي نيست كه هر زمان خواستند از هر سايت غيرهسته‌اي بازديد و بازرسي كنند. آنها بايد براي درخواست خود سند بياورند. بر فرض كه سند و دليل بياورند، ايران مختار است كه اجازه ندهد، يا به آنها مي‌گويد از فاصله دور از اطراف سايت نمونه‌برداري كنند.
  ‌ براي بار سوم بحث بازديد از پارچين را مطرح مي‌كنند. ما مشكل بازديد نداريم. مشكل حاكميتي است. نمي‌شود كه هر وقت دل‌شان خواست بخواهند بازديد كنند. ما به آژانس گفتيم دو بار بازديد كرديد و هر بار گفتيد آخرين بار است، چه ضمانتي است كه بار سوم بازديد كرديد باز هم خواستار بازديد نشويد؟
  ‌ اگر تجهيزات اراك تامين شود و كار به درستي جلو برود شش سال يا كمتر طول مي‌كشد كه رآكتور اراك عملياتي شود. اگر راه قبلي را ادامه مي‌داديم اينكه بگويم چقدر طول مي‌كشيد كه عملياتي شود، نمي‌توانم پاسخ بدهم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون