درخواست از رهبري براي انحلال شوراي سران سه قوه
«مصطفي كواكبيان» عصر پنجشنبه در نشست «فرجام اميد» كه در دفتر مركزي حزب نداي ايرانيان برگزار شد با اشاره به جايگاه و قدرت مجلس در قانون اساسي، گفت: «هر نماينده در برابر همه ملت ايران مسووليت دارد اما اين جايگاه قانوني و رفيع مجلس و نمايندگان، امروز تنزل پيدا كرده است. شاهد بوديم در مسائلي كه پيرامون افزايش قيمت بنزين پيش آمد و تصميماتي كه گرفته شد، نقش و جايگاه نمايندگان و خانه ملت را ناديده گرفتند.» به گزارش ايرنا، دبيركل حزب مردمسالاري گفت: «شوراي اقتصادي سران قوا بدون اينكه نظر مجلس را جويا شوند، تصميم گرفتند و اجرا كردند. همه ميگويند فراكسيون اميد چه كار كرده است اما توجه نميكنند كه مجمع تشخيص و هيات نظارتي كه درست كردهاند، شوراي سران و ديگر نهادهاي موازي با مجلس عمل ميكنند.» او ادامه داد: «زماني خطوط قرمز ما فقط قانون اساسي و شريعت بود؛ اما هر سال يك مفهوم يا نهاد به خطوط قرمز ما افزوده ميشود. اگر مجلس در راس امور است، چرا ما مصوبات مجلس را اول بايد بفرستيم؛ مجمع تشخيص مصلحت نظام و هيات جديد آن يعني هيات عالي نظارت؟ ما چنين هيات و اختياراتي در بحث تقنين نداريم؛ با اين رويه مجمع به مجلس دوم تبديل شده است.» نماينده تهران با بيان اينكه بسياري از اختيارات مجلس را به شوراها و نهادهاي غيرانتخابي سپردهاند، خاطرنشان كرد: «قرار نبود غير از مجلس، شخص يا نهاد ديگري قانونگذاري كند؛ من در نطقي رسما از مقام معظم رهبري تقاضا كردم شوراي اقتصادي سران قوا را تعطيل كند؛ ما ۴۰ سال شرايط تحريم و تهديد دشمن را تجربه كردهايم.» او با تاكيد بر اينكه همه اختيارات اجرايي را دولت بايد انجام دهد، اضافه كرد: «شرايط زمان حاضر كشور طوري نيست كه تصميمات قانوني مجلس را به ديگر نهادها بسپاريم، اين شرايط را هميشه داشتهايم.» او گفت: اگر مجلس مصوبهاي بدهد كه با نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا شوراي فضاي مجازي مخالف باشد، بياثر ميشود؛ بايد مشخص شود كه جايگاه قانوني شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجازي كجاست، اگر كسي ميخواهد عملكرد فراكسيون اميد مجلس را نقد كند، بايد اين ملاحظات و محدوديتها را هم درنظر بگيرد.» رييس دورهاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درباره فراكسيونهاي مجلس نيز گفت: «ما به جاي فراكسيون حزبي در مجلس، فراكسيون جناحي داريم تا اين حالت حاكم است، احزاب، انتخابات و مجلس ما كاركرد و خروجي قابلقبولي نخواهند داشت. به دليل همين نواقص است نمايندگاني كه وارد مجلس ميشوند در موعد انتخابات راهنماي چپ ميزنند ولي بعد از انتخابات به راست ميپيچند.» نماينده مردم تهران گفت: «مجلس دهم مثل مجلس اول نيست؛ مجلس اول شوراي نگهبان نداشت و مجلس خوبي بود. اين حرف من نيست؛ حرف خيلي از بزرگان اصولگرا هم هست. به دليل همين محدوديتها بود كه مجبور شديم ليست نيمه اصلاحطلب اميد را تهيه كنيم.» اين نماينده اصلاحطلب مجلس با بيان اينكه در خانه احزاب پيشنهاد داديم كه مكانهايي براي تجمعات قانوني درنظر گرفته شود، گفت: «دولت لايحه داد، ما هم تصويب كرديم؛ ولي شاهد بوديد با وجود اينكه دولت ميخواست آن را اجرايي كند، نهادهاي ديگر مانع آن شدند و مجلس هم نتوانست كاري انجام دهد.» دبيركل حزب مردمسالاري با بيان اينكه اگر هيچ مشكلي وجود نداشت اصلاحطلب بودن هم ضرورتي نداشت، تاكيد كرد: «عملكرد مجلس دهم بهتر از مجلس نهم بود. حضور تعدادي از اصلاحطلبان در مجلس هشتم موجب شد آن مجلس بهتر از مجلس هفتم باشد؛ بنابراين اگر يك اصلاحطلب هم وارد مجلس شود، بهتر از آن است كه حضور نداشته باشيم.» او ادامه داد: «دو گروه نميخواهند ما در انتخابات شركت كنيم؛ براندازان كه ما را در همه ايرادات و مشكلات كشور شريك و بالاتر از آن عامل اصلي ميدانند و گروه ديگر، تندروهايي هستند كه نان خود را در عدم حضور اصلاحطلبان در ميدان رقابت جستوجو ميكنند.»