• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3231 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت

نوبت به ابروي مردان رسيد

برداشتن ابروي مردانه ممنوع

  غزل حضرتي/  بعد از نامه‌اي كه عده‌اي از مردم قزوين درخصوص ممنوعيت اپيلاسيون در آرايشگاه‌هاي زنانه اين شهر، خطاب به استانداري نوشتند و خواستار ممنوعيت اين عمل در قزوين شدند، ‌رييس اتحاديه آرايشگران مردانه تهران هم از ممنوعيت برداشتن ابرو در مردان سخن گفته است؛ ‌ممنوعيتي كه به قول آرايشگران مردانه، ‌«هرچند وقت يك‌بار اتفاق مي‌افتد و معمولا تابستان به تابستان مكرر مي‌شود.» مصطفي گواهي، رييس اتحاديه آرايشگران مردانه از ممنوعيت برداشتن زير ابرو در مردان خبر داده است. به گفته او، سولاريوم، برداشتن زير ابرو، خالكوبي و تتو در آرايشگاه‌هاي مردانه ممنوع است و در صورت مشاهده اين اقدامات واحدهاي متخلف توسط اتحاديه پلمب خواهد شد.
‌تهديد جدي نيست
اما آرايشگران مردانه اعتقادي غير از اين دارند. ‌آنهايي كه تا به حال مشتري‌هاي ابرويي داشتند، ‌همچنان به كارشان ادامه مي‌دهند، ‌كمي پشت پستو‌تر و در ساعات آخر شب‌تر. سيامك آرايشگري كه در منطقه پونك تهران كار مي‌كند  ‌در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «برداشتن ابرو در مردان كه يك اتفاق معمول است، ‌بيشتر آرايشگاه‌ها اين كار را مي‌كنند، ‌بستگي به خواست مشتري دارد، ‌يا با تيغ ابرويش را تميز مي‌كنيم، ‌يا با موچين اين كار را مي‌كنيم كه البته نرخ‌هاي‌شان متفاوت است.»او به روش‌هاي نوين‌تر تميز كردن ابرو اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «يكسري از مشتري‌ها هم هستند كه دوست دارند با ماشين روي ابروي‌شان را كم‌پشت كنيم و بعضي‌ها هم دوست دارند توي ابروي‌شان خط بيفتد و مدل‌دار شود. تميز كردن ابرو با تيغ كه از همه راه‌ها آسان‌تر است، نرخ معمول پنج هزار تومان است و موچين از 12 تا 15 هزار تومان. بعضي آرايشگاه‌ها هم هستند كه نرخ‌شان بيشتر از اين حرف‌هاست و تا 25 هزار تومان هم گرفته‌اند.»آرايشگاه‌هايي هم هستند كه مشتري‌هاي‌شان سن و سال‌دار‌ترها هستند؛ ‌مردهاي محله كه حوصله رفتن سراغ آرايشگاه‌هاي مدرن و به روز شهر را ندارند و به همان سلماني سر كوچه بسنده مي‌كنند. وارد يكي از اين سلماني‌ها با ابعادي 12متري، مي‌شوم. مردي حدودا 48ساله، ‌تنها در سلماني‌اش در انتظار مشتري نشسته، ‌من را كه مي‌بيند خنده‌اش مي‌گيرد. «ما ابروي كسي را برنمي‌داريم، ‌اما بعضي اوقات مشتري‌هاي‌مان هستند كه مي‌خواهند كمي ابروهاي‌شان تميز شود.» صاحب آرايشگاه است و از شنيدن خبر ممنوعيت برداشتن ابرو توسط آرايشگاه‌ها شوكه نشده است. نرخ‌هاي سلماني روي آيينه چسبانده شده، مي‌گويد: «اتحاديه به ما نرخ مي‌دهد و بر اين امر نظارت هم مي‌كند. اما اين قانون جديدي كه مي‌گوييد، ‌منظورشان به ما نيست، ‌ما با موچين و بند، ‌صورت كسي را تميز نمي‌كنيم، ‌مشتري 50ساله دارم كه ابروهاي پرپشتش اذيتش مي‌كند و كمي با قيچي و ماشين برايش تميز مي‌كنم، ‌مشتري جوان هم دارم كه همين كار را برايش انجام مي‌دهم. اصلا يكسري از افراد آبروي‌شان از بس كه پرپشت است، بايد تميز شود. اما اينكه ابرو را مانند ابروي خانم‌ها، مدل بدهيم و نازك كنيم، ‌اين كار را نكرده‌ايم و نمي‌كنيم.»سيامك، آرايشگر جوان پونكي، ‌اما از اين ممنوعيت‌ها ابايي ندارد، مي‌گويد: «اين ممنوعيت‌ها هميشه بوده، ‌يك مدت مي‌گفتند مدل موي غربي نبايد بزنيد، ‌مشتري وقتي از ما مي‌خواهد، ‌برايش مي‌زنيم. ما براساس ژورنال كار مي‌كنيم، ‌ژورنال‌ها هم مدل‌هاي غربي‌اند. درباره ابرو هم همينطور، ‌اگر بخواهيم تيغ بزنيم ‌كه كاري ندارد و كسي نمي‌فهمد، ‌اگر هم بخواهيم با موچين ‌برداريم، مي‌گذاريم آخر شب انجام مي‌دهيم كه مشكلي پيش نيايد. نظارتي كه اماكن دارد معمولا روي نرخ است. معمولا به شكل ناشناس مي‌آيند و موهاي‌شان را مي‌زنيم و اگر نرخ‌مان بالاتر از اتحاديه باشد، ‌جريمه‌مان مي‌كنند. بعضي اوقات هم به موزيكي كه پخش مي‌شود و صداي بلند آن ايراد مي‌گيرند. هرچه هست، ‌تهديد جدي نيست.»
هيچ اتفاقي نمي‌افتد
ممنوعيت اپيلاسيون زنان در قزوين، ‌بحث داغ مرتبط ديگري است كه دو سه روز است نقل هر محفلي شده. در تماسي با آرايشگاه‌هاي زنانه قزوين و پرس و جو در خصوص اين ممنوعيت، ‌به راحتي وقت مي‌دهند و از عادي بودن شرايط خبر مي‌دهند. يكي از معروف‌ترين آرايشگاه‌هاي قزوين، ‌به راحتي وقت اپيلاسيون مي‌دهد و وقتي متوجه نگراني‌ام مي‌شود، مي‌گويد: «نگران نباشيد. چند سال است همين را مي‌گويند و قرار است خيلي چيزها را ممنوع كنند، ‌هيچ اتفاقي نمي‌افتد.»آرايشگاه ديگري كه صداهاي پشت تلفن، ‌خبر از شلوغي آن مي‌دهند، با تاييد شنيدن اين خبر، مي‌گويد: «من هم اين خبر را شنيده‌ام، ‌اما هنوز به ما چيزي نگفته‌اند، ‌اگر سفت و سخت باشد، مي‌آيند جمع مي‌كنند. هنوز چيزي به آرايشگاه‌ها اعلام نكرده‌اند، ‌ما هم در سايت ديده‌ايم. قزوين همين است، ‌يك مدت به قليان كشيدن جوانان ايراد گرفتند، الان قزويني‌ها مي‌روند كرج قليان مي‌كشند، ‌حالا هم كه مي‌گويند زنان نبايد اپيلاسيون كنند. بعد هم اگر به كسي ايراد بگيرند، به آرايشگاه است نه به مشتري.»ممنوعيت اپيلاسيون كه سال‌هاي سال است، ‌مشتريان خاص خودش را دارد، ‌از سال‌هاي قبل از انقلاب تا همين روزها كه دختران و زنان زيادي را به آرايشگاه‌هاي زنانه مي‌كشاند، ‌امري  است كه براي زنان و مردان مايه تعجب بوده. دخالت در كوچك‌ترين مسائل زنان و حتي مردان، ‌انگار با بالا رفتن دماي هوا، ‌ارتباطي مستقيم دارد. هوا كه گرم مي‌شود، ‌سخت‌گيري‌ها بيشتر مي‌شود، ‌ممنوعيت‌ها زياد مي‌شود و با خنك‌تر شدن هوا، ‌دوباره همه‌چيز به روال عادي‌اش برمي‌گردد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون