دخالت در مشاغل، كجسليقگي و خلاف قانون است
نعمت احمدي٭
هر سال، تابستان كه ميشود، اين قصهها هم تكرار ميشود. اگر به سالهاي گذشته نگاه كنيد، شاهد تكرار آن خواهيد بود، مسائلي كه كاملا سليقهاي است، يعني هركسي كه ميآيد مسوول ميشود، بر اساس سليقهاش عمل ميكند، صنوف مختلف از نظر تشريفات تخصصيشان كه پروانه بگيرند و مجوزشان داده شود، به مشاغلي چون آرايشگاه مربوط ميشود. اينكه رعايت حدفاصل را بكنند، به صنف مربوط ميشود، اينكه فردي كه ميخواهد آرايشگاه باز كند، بايد با مجوز صنف باشد، اداره اماكن هم محدوديتي براي حرفه يا شغلي كه چه بايد بكند، نميتواند ايجاد كند، در حد رعايت شوونات اسلامي است. در قانون اينكه دخالت تا اين حد در پوشش و نوع آرايش افراد داشته باشد، چيزي به اين كيفيت نداريم. قانون حتي تعريفي از نوع حجاب نكرده است، هيچ مجتهدي تا اين لحظه تعريفي از نوع حجاب نكرده، اينكه منظور از پوشش چيست، همان تعريفي كه اسلام در حد وجه و كفين آورده، همان است. اينكه حجاب بايد چادر باشد، مقنعه باشد يا روسري . در مورد حجاب كه در اسلام برايش موازيني داريم، تا اين لحظه تعريفي براي نوع حجاب نكرده، ديگر آرايش به طريق اولي. در دين اما، از زيباييتعريف شده، «انالله جميل و يحب الجمال. خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد». اينها كج سليقگيهايي است كه ميخواهيم به مذهب و دين بچسبانيم. به نظر من، اين افراد چهره دگرگون شدهاي از اسلام را كه باب ميلشان است نشان ميدهند، در حالي كه اسلام مظهر زيباييهاست، در زمان حيات پيغمبر اسلام، بوي عطر حضرت تا دوكوچه آن سوتر ميآمد، هميشه چهره شان آراسته بود. دخالت در مشاغل، كجسليقگي است و خلاف قانون. در قانون اساسي داريم هر كسي، هر شغلي دوست دارد، ميتواند حرفهاش قرار دهد. دولت هم ابزار و وسايلش را فراهم كند. *حقوقدان