حميدرضا خالدي|حمل و نقل عمومي، وضعيت آب شرب تهران، احداث استاني جديد در جنوب تهران، ميزان بودجه در نظر گرفته شده براي فقرزدايي در پايتخت و پيشبيني معيشتيبگيران تهراني از جمله مهمترين محورهايي بود كه روز گذشته رييس سازمان مديريت و برنامهريزي استان تهران به آنها اشاره كرد. نعمتالله تركي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه چرا دولت سهم شهرداريها به خصوص شهرداري تهران را براي توسعه حمل و نقل عمومي نميپردازد با رد ادعاي شهردار و شوراي شهر تهران گفت: اصلا چنين ادعايي صحت ندارد. دولت ميتوانست ماليات بر ارزش افزوده را به خزانه خودش بريزد و بعد بسته به صلاحديد آنها را به شهرها اختصاص دهد. اما اين كار را نكرده و مستقيما آن را به حساب شهرداريها واريز كرده است. در پاسخ به ادعاي شهرداري تهران كه مدعي است، دولت سهم خود را در مورد مديريت شهري ادا نكرده و نپرداخته است نيز بايد بگويم؛ سال گذشته درآمد استان تهران از ماليات بر ارزش افزوده 6 هزار ميليارد تومان بود كه 3 هزار ميليارد تومان آن به شهرداري تهران براي پروژههاي حمل و نقل ارايه شد. امسال هم درآمد استان تهران از اين محل 7 هزار ميليارد تومان است كه بيشتر از سال گذشته، سهم شهرداري تهران خواهد شد.
او اما در عين حال افزود: مشكل از جايي شروع ميشود كه معلوم نيست اين پولها در كجا هزينه ميشود! يعني اين شهرداري است كه بايد اولويت مصرف بودجههاي خود را تعيين كند. شهرداري اگر به جاي اينكه اين پول را صرف حقوق و هزينههاي جاري و... كند، آن را صرف اموري مثل توسعه حمل و نقل كند مسلما بسياري از حرف و حديثهاي امروز شهرها از بين خواهد رفت.
وضعيت معيشتي تهرانيها
تركي با ذكر اينكه درآمد عمومي استان تهران در لايحه بودجه سال آينده بيش از ۸۰۲ هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده كه سهم ۴۹ درصدي در مجموع استانها را به خود اختصاص داده و نسبت به سال جاري رشد
۱۸ درصدي را دارد، به برخي محورهاي مصرف اين بودجه در استان تهران اشاره كرد و گفت: در اين سياستها جبران كاهش قدرت خريد با پرداخت افزايش متوسط ۱۵ درصدي حقوق و دستمزد شاغلين و بازنشستگان، پرداخت 6 هزار ميليارد تومان براي همسازنسازي بازنشستگان، پرداخت 3هزار ميليارد تومان براي رتبهبندي فرهنگيان، پرداخت ۳۱ هزار ميليارد تومان براي حمايت معيشتي به حدود ۶۰ ميليون نفر و پرداخت ۴۳ هزار ميليارد تومان براي هدفمندي يارانهها به حدود ۷۸ ميليون نفر لحاظ شده است. همچنين سياستهايي در بخشهايي همچون كاهش فقر مطلق، استمرار طرح تحول سلامت و مهار تورم در نظر گرفته شده است.
طبق طرح يارانه بنزين كه وزارت رفاه انجام داد، بالغ بر ۵۱ درصد تهرانيها مشمول يارانه بنزين نشدهاند اين به معناي آن است كه تهرانيها جزو دهكهاي پردرآمد محسوب ميشوند اما تهرانيها بيشتر جزو كداميك از دهكهاي درآمدي هستند. تركي در اظهارنظري در اين خصوص گفت: بله، اين موضوع قابل تاييد است. يعني نيمي از تهرانيها جزو دهكهاي ۸، ۹ و۱۰ درآمدي محسوب ميشوند. تركي با بيان اينكه ۷۸ ميليون نفر يارانهبگير در كشور وجود دارند، گفت: ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار خانوار در استان تهران ساكن هستند كه از اين تعداد ۴ ميليون خانوار يارانه ميگيرند. هنوز آماري از طرح معيشت يا يارانه بنزين ارايه نشده است.
حمل و نقل عمومي
حمل و نقل عمومي و اقدامات دولت براي توسعه آن در استان تهران موضوع بعدي سخنان تركي بود. او با ذكر اينكه در سطح استان تهران مطالعه و احداث قطارهاي حومهاي جديد، شبكه حمل و نقل ريلي مسافري حومه كلان شهر تهران و قطار حومهاي تهران- پاكدشت و شريفآباد- گرمسار در دست اقدام است در تشريح اولويتهاي اجرايي استان تهران در اين زمينه گفت: احداث و برقي كردن راهآهن تهران- همدان- سنندج، اتصال شهر اسلامشهر به متروي تهران، احداث قطار حومهاي كلانشهر تهران به شهر جديد پرند، احداث و تكميل خطوط اولويتدار متروي تهران و احداث قطار حومهاي كلانشهر تهران به شهرهاي جديد هشتگرد و پرديس از جمله طرحهاي دولت در حوزه حمل و نقل شهري و بينشهري استان تهران است.
تشكيل استان جنوبي
پيشنهاد مجلس براي تشكيل استان جنوبي تهران كه اين روزها حرف و حديثهاي بسياري را به همراه داشته، سوال بعدي خبرنگاران بود كه رييس سازمان مديريت و برنامهريزي استان تهران در خصوص آن گفت: يكي از چالشهاي اصلي كلان شهرهاي همجوار تهران، موضوع استقرار جمعيتي است. در مورد تشكيل استان تهران جنوبي نيز برخي از نمايندگان تهران درخواستي را مطرح كردند كه در آن مورد بايد بررسيهاي لازم صورت گيرد. بايد اين موضوع كارشناسي شود و آثار مثبت و منفي آن احصا شود. قطعا در چنين مواردي رويكرد ارايه خدمات بيشتر به جمعيت مد نظر قرار ميگيرد. اما بايد به اين نكته توجه داشت كه در استان تهران افزايش سرانه جمعيت شهر تهران نسبت به سنوات گذشته در شهر تهران منفي بوده است. يعني نرخ رشد جمعيت شهر تهران به ۱.۷۰ تا ۱.۷۵ درصد كاهش يافته و سالي حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مهاجرت معكوس از تهران به شهرهاي حومه ثبت ميشود. لذا بايد چنين تصميماتي با مطالعات كارشناسي انجام شود ولي در مجموع ما با اين تصميم موافقيم.
او در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا طرح زوج و فرد و ترافيك شهرداري براي رفع آلودگي هوا جواب داد با رد اين موضوع گفت: اين طرح جواب نداد، چراكه راهكارهاي ديگري نيز ميتوان اجرا كرد. فكر ميكنم، راهكارهاي كوتاهمدت نيز در اين زمينه وجود دارد كه بتوان باعث كاهش آلودگي شد. متولي اين موضوع در شهر تهران، شهرداري است اما در استان يكي از سازمانهاي پيشنهاددهنده هستيم. در كوتاهمدت موضوع توسعه حمل و نقل درون و برونشهري منجر به كاهش اياب و ذهاب و ترافيك ميشود و بيش از ۳.۵ ميليون نفري ميتوانند از حمل و نقل عمومي استفاده كنند. شهرداري تهران و شوراي شهر در قالب برنامه سوم توسعه شهري برنامه داشتند كه تاكيد كرديم اين مباحث در اولويت باشد.
حل مشكل آب پايتخت
تامين آب تهرانيها يكي ديگر از محورهاي سخنان رييس سازمان مديريت و برنامهريزي استان تهران در جلسه ديروز بود. تركي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه چه طرحهايي براي حل معضل كم آبي استان تهران و به خصوص كلانشهر تهران داريد؟ گفت: براساس پيشبينيهاي انجام شده هم اينك 4 طرح بزرگ آبرساني در دست بررسي يا انجام است كه اميدواريم با تامين بودجه آن تا سال 1400 به اتمام برسد. در اين صورت ميتوان اميدوار بود كه در سال 1400 مشكل كم آبي تهران(چه از لحاظ كيفي و چه از لحاظ كمي) و شهرهاي مجاور آن رفع خواهد شد.
حل معضل بيكاري در استان تهران يكي ديگر از محورهاي سخنان تركي بود. او در خصوص تدابير انديشيده شده براي كاهش بيكاري در استان تهران به خصوص شهر تهران گفت: در بودجه سال آينده ايجاد يك ميليون فرصت شغلي پيشبيني شده كه سهم استان تهران 126 هزار فرصت شغلي است و با اجراي پروژههاي عمراني اين فرصتهاي شغلي را محقق ميكنيم.
او همچنين به تلاش دولت براي ساخت مراكز درماني و بيمارستانها در شهرهاي اقماري و كمبهره تهران اشاره كرد و گفت: طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته تا پايان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۵۰۰ تخت بيمارستاني به استان تهران اضافه ميشود و سرانه تخت شهر و استان بالا رفته و ميتوان گفت ديگر كمبودي در اين عرصه نخواهيم داشت.
او با ذكر اينكه فقرزدايي از ديگر اولويتهاي بودجهاي استان تهران است، گفت: سهم تهران از درآمدهاي مالياتي ٨٠ هزار ميليارد تومان است كه حدود
۴٩ درصد درآمدهاي دولت از استان تهران تامين ميشود. در سال ٩٩ اعتبارات هزينهاي استان تهران بالغ بر ٩۴۴ ميليارد تومان بوده و نسبت به امسال
٢١ درصد افزايش داشته است.