• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4537 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر

تحريم و سوخت بهانه است

قانون هواي پاك اجرا نمي‌شود

هر چند كه بر اساس قانون هواي پاك قرار بود امسال آخرين فرصت خودروسازان براي توليد و شماره‌گذاري خودروهاي يورو ۴ باشد، اما روز گذشته شركت
ايران خودرو پيش‌فروش چهار مدل از محصولات خود را براي سال آينده شروع كرد. اين در حالي است كه به گفته دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان محيط زيست، موضوع تحريم و نبود سوخت يورو ۵ بهانه خودروسازان است و البته در حال حاضر نيز ۵۰ درصد خودروهاي يورو ۵ در آزمون‌ تطابق توليد مردود شده‌اند.

به گزارش ايسنا، بر اساس ماده ۴ و آيين‌نامه فني ماده ۲ قانون هواي پاك قرار بود كه از ابتداي سال ۹۸ كليه خودروهاي داخلي با استاندارد يورو ۵ توليد شوند، اما خودروسازان اجراي اين قانون را تا ابتداي سال ۹۹ به تعويق انداختند و بنابراين قرار شد كه اسفندماه امسال آخرين مهلت خودروسازان براي توليد و شماره‌گذاري خودروهاي يورو ۴ باشد. چندي پيش عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌اي خطاب به رضا رحماني، وزير صنعت اعلام كرد كه شركت‌هاي خودروساز بايد حداكثر تا پايان سال جاري با ارايه مدارك لازم تاييديه انطباق با استاندارد آلايندگي يورو ۵ را براي تمامي محصولات خود از سازمان محيط زيست دريافت كنند و در غير اين صورت اين سازمان از ابتداي سال آينده از توليد و شماره‌گذاري محصولات يورو ۴ جلوگيري خواهد كرد. با وجود اتمام حجت سازمان محيط زيست با وزارت صنعت، روز گذشته سايت ايران‌ خودرو پيش‌فروش چهار محصول يورو ۴ (خودروي سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا) را براي سال آينده آغاز و سازمان حفاظت محيط زيست نيز بلافاصله اعلام كرد كه در صورت انجام پيش‌فروش اين محصولات اين سازمان پيگيري قانوني را در دستور كار خود قرار خواهد داد. هر چند كه خودروسازان ادعا مي‌كنند كه تحريم و بنزين يورو۴، مانع توليد خودروي يورو۵ است اما سازمان حفاظت محيط زيست معتقد است كه اينها بهانه‌هاي خودروسازان براي قانون‌شكني است. بهزاد اشجعي، دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست گفته است: بيشتر قطعات محصولات سايپا و ايران خودرو توليد داخل است و ارتقاي استاندارد آنها ربطي به تحريم‌ها ندارد، اما از سوي ديگر برخي از شركت‌هايي كه نياز به همكاري شريك خارجي خود دارند مانند «مديران خودرو» و «كرمان موتور» ممكن است در زمينه خدمات فني يا تامين قطعات با مشكلاتي مواجه شوند. دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين پرسش كه آيا نبود سوخت يورو ۵ مي‌تواند در عدم ارتقاي استاندارد خودروها موثر باشد؟ توضيح داده است: در حال حاضر سوخت يورو ۵ در دو پالايشگاه كشور توليد مي‌شود، اما بايد اين نكته را در نظر داشت كه بر اساس استانداردها اگر خودروي يورو ۵ سوخت يورو ۴ مصرف كند مشكلي نخواهد داشت، چراكه تفاوت سوخت يورو ۴ و يورو ۵ ناچيز است، بنابراين اجباري براي استفاده از سوخت يورو ۵ در خودروهاي يورو ۵ وجود ندارد. اشجعي در ادامه درباره تفاوت خودروهاي با استاندارد يورو ۴ و يورو ۵ تاكيد كرده است: حدود مجاز استاندارد يورو ۵ سختگيرانه‌تر از يورو ۴ است. همچنين از سوي ديگر سيستم عيب‌ياب خودرو در استاندارد يورو ۵ با استاندارد يورو ۴ متفاوت است.

اين سيستم عيب‌ياب كه مرتبط با آلايندگي خودرو است متوجه بروز اختلال در قطعات كنترل آلايندگي مي‌شود، همچنين حد مجاز آلاينده ناكس در استاندارد يورو هشت صدم ميلي‌گرم بر كيلومتر و اين عدد در استاندارد يورو ۴ هشت صدم ميلي‌گرم بر كيلومتر است. در حال حاضر حدود ۱۰۰ مدل خودروي توليد داخل تاييديه زيست محيطي دارند كه حدود ۴۸ مدل آن بر اساس استاندارد يورو ۵ توليد مي‌شوند. به گفته اشجعي ۵۰ درصد خودروهاي يورو ۵ توليد داخل در آزمون‌هاي تطابق توليد رد شده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه اين محصولات يورو ۵ بويي از اين استاندارد نبرده‌اند. همچنين بر اساس آزمون‌هاي دوره‌اي تطابق توليد ۲۰ درصد خودروهاي يورو ۴ نيز مردود شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون