• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

سازمان ملل خواستار آتش بس فوري شد

يمن در آستانه فاجعه انساني

ديگر از چشم‌نوازي معماري سنتي صنعا و شهرهاي ديگر يمن خبري نيست. نقش و نگاره‌هاي فروپاشيده شهر، از آوار درد و رنج بر ملت فقير يمن خبر مي‌دهند و گزارش‌هاي نهادهاي بشردوستانه بين‌المللي درباره وضعيت يمن از يك كليد واژه برخوردارند، آن هم؛ «فاجعه» بر اساس اين گزارش‌ها بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي شهرهاي مختلف، ديگر قادر به ارايه خدمات به مردم جنگ زده يمن نيستند. نه تنها برق قطع شده و بحران آب در اين كشور شدت گرفته است، بلكه كمبود شديد دارو و غذا يمن را در آستانه فاجعه‌اي انساني قرار داده است. اما هنوز هيچ چشم‌اندازي براي برقراري آتش‌بس وجود ندارد. اگر چه مذاكرات و رايزني‌ها به‌شدت ادامه دارد.

آمارهاي تكان‌دهنده

گزارش‌ها از تخريب يمني كه پيش از جنگ نيز از فقدان امكانات لازم عمومي- اجتماعي و بهداشتي رنج مي‌برد، بسيار تكان‌دهنده هستند. بر اساس گزارشي كه دبيركل سازمان ملل ارايه كرده است، شبكه آب و فاضلاب و خدمات ارتباطي در يمن تقريبا نابود شده است و بيش از 1200 تن كشته و بيش از 300 هزار تن ديگر به دليل بمباران در چند هفته گذشته خانه‌هاي خود را ترك كرده‌اند. در همين حال برنامه جهاني غذا وابسته به سازمان ملل نيز گزارش داده است به دليل كمبود شديد سوخت، توزيع غذا در يمن متوقف شده است. بر اساس گزارش مذكور، اين برنامه در حال حاضر براي ادامه كمك‌رساني به حدود 5/1 ميليون نفر در يك ماه به بيش از 2000 ليتر سوخت نياز مبرم دارد.
سخنگوي سازمان يونيسف نيز با هشدار نسبت به فاجعه آميز بودن وضعيت انساني در يمن از شواهد به دست آمده اين سازمان خبر داده و اعلام كرده است بسياري از خانواده‌ها به ويژه در شهر عدن به دليل ادامه درگيري‌ها در خانه‌هاي‌شان محبوس شده‌اند و آب و برق و سوخت وجود ندارد و تعداد نانوايي‌هاي داير در بيشتر شهرها بسيار كم است.

هشدار سازمان ملل

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل در واكنش به ادامه حملات هوايي عربستان به يمن، در اظهارنظري ديگر طرف‌هاي درگير در يمن را به توقف عمليات نظامي دعوت كرده و هشدار داد كه  ادامه خشونت‌ها مانع از كمك‌رساني و ورود كمك‌هاي غذايي، دارويي و سوخت به مردم يمن مي‌شود و اين يك فاجعه انساني است. دبيركل سازمان ملل در اين سخنان از همه طرف‌ها خواست، مسيرهاي امني را براي آژانس‌هاي حقوق بشري فراهم كنند. بان كي مون مجددا با تكرار درخواست آتش‌بس فوري و توافق بر سر آتش‌بس انساني گفت: حمله به شهروندان و تاسيسات زيربنايي از جمله بيمارستان‌ها و مراكز تجمع مردم و نهادهاي وابسته به سازمان ملل نقض قوانين بين‌المللي حقوق بشر است. وي تاكيد كرد كه خشونت كمك رساني به مردم تحت محاصره را دچار مشكل كرده است. به ويژه كه فرودگاه‌ها نيز بسته شده‌اند.
بان كي مون هشدار داد در صورتي كه امكان انتقال سوخت و كمك به يمن فراهم نشود، روند كمك‌رساني‌هاي بشردوستانه تا چند روز آينده ناگزير متوقف خواهد شد.

درخواست يمن از شوراي امنيت

با توقف كمك رساني‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي به يمن، تميم شامي، سخنگوي وزارت بهداشت يمن از شوراي امنيت و سازمان‌هاي بين‌المللي درخواست كرد براي كمك‌رساني و امداد دارويي به مجروحان اقدامي انجام دهند چرا كه بيمارستان‌ها ديگر آمادگي كافي براي رسيدگي به بيماران و مجروحان را ندارند. شامي گزارش داد: جنگنده‌هاي ائتلاف به 26 مركز بهداشتي و بيمارستان حمله كرده‌اند و آنها را از فعاليت بازداشته‌اند. وي افزود: نبود سوخت در يمن باعث قطع برق و توقف فعاليت بيمارستان‌ها شده است و بيمارستان‌هاي يمن تقريبا از كمك‌رساني به مجروحان و بيماران بازمانده‌اند.

جلسه بي‌نتيجه شوراي امنيت

چوركين، نماينده روسيه در شوراي امنيت اعلام كرد كه كشورهاي عربي با پيش‌نويس قطعنامه ارايه شده از سوي روسيه مخالفت كردند. در اين پيش‌نويس خواسته شده بود به دليل بحران انساني در يمن، فورا آتش‌بس اعلام شود. اين مقام روسي كه نسبت به ممنوعيت واردات سوخت و كمك‌ها به يمن ابراز تعجب مي‌كرد، افزود: مردم يمن با كمبود شديد مواد غذايي و سوخت روبه‌رو هستند و هنوز دلايل ممانعت از ورود اين كمك‌ها مشخص نيست. ممنوعيت تنها شامل ممنوعيت ارسال سلاح است اما ما نمي‌دانيم چرا آنها با وارد كردن سوخت مشكل دارند. اين در حالي است كه يك مقام امريكايي مدعي شده است كه كشورش كاملا از ارسال كمك‌هاي انساني به يمن حمايت مي‌كند.

فرستاده جديد در راه منطقه

يك مقام ديپلماتيك اعلام كرد كه نخستين سفر اسماعيل ولد شيخ احمد به خاورميانه و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس ظرف چند روز آينده آغاز خواهد شد. هنوز مشخص نيست كه اين ميانجيگر سازمان ملل به چه كشورهايي خواهد رفت. جفري فلتمن، معاون دبيركل سازمان ملل در امور انساني كه در جريان نشست رايزني‌هاي شوراي امنيت درباره اوضاع انساني يمن سخن مي‌گفت، خبر اين سفر فرستاده سازمان ملل را به اطلاع اعضاي شوراي امنيت رساند. ولد شيخ احمد 25 آوريل به جاي جمال بن عمر در اين سمت انتخاب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون