• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

سفر هیات یکصد نفری لهستان به تهران

قرارداد همکاری‌های جامع اقتصادی ایران و لهستان آماده امضا است

گروه اقتصادي| امريكايي‌ها چه بخواهند و چه نخواهند صف تشكيل شده است. ديگر كسي اشتياقي ندارد منتظر بماند چرا كه اين هراس وجود دارد كه به آخر صف رانده شود. هيات‌هاي تجاري اروپايي كه اين روزها وارد ايران مي‌شوند، دليل اين مدعا هستند كه اشتياق براي ورود به ايران و لغو تحريم‌هاي غرب عليه آن در غربي‌ها بيش از ايران نمود يافته است.
 به گزارش خبرنگار «اعتماد»، در حالي هياتي 100 نفره از لهستان راهي ايران مي‌شود كه در 43 روز سپري شده از سال، هيات‌هاي تجاري از سوييس، آلمان و چك در ايران حضور يافته‌اند. حالا نوبت به لهستاني‌ها رسيده است كه در قالب هياتي 100 نفري به رياست معاون وزير خارجه اين كشور راهي تهران شوند. اين بدان معناست كه از ابتداي سال تاكنون هر 10 روز يك هيات اروپايي در ايران حضور داشته است. در همين محدوده زماني هيات‌هايي از هند، عمان، تركيه و افغانستان نيز در ايران حضور داشته‌اند. اگر محدوده زماني را ‌بازتر كنيم، افزايش ورود هيات‌هاي تجاري خارجي به ايران در دو سال اخير محسوس‌تر خواهد شد. در دو سال اخير هم فرانسوي‌ها آمده‌اند، هم ايتاليايي‌ها و هم رومانيايي‌ها و يوناني‌ها و... آلمان‌ها كه امسال آمدند، سال گذشته نيز بعد از وقفه‌اي طولاني راهي ايران شدند.
 شايد همين اقبال اروپايي‌ها به ايران است كه وندي شرمن را به واكنش واداشته است. سعي دارد با سخنانش وقفه‌اي در حركت اين قطار ايجاد كند، ترمزي بزند تا شايد دوباره اوضاع در دستان‌شان قرار گيرد.
 وي در حالي به خريداران نفت خصوصا هندي‌ها توصيه كرده است براي تجارت با ايران عجله نكنند كه اخيرا هياتي از امريكايي‌ها راهي ايران شدند تا فضا را بسنجند و موقعيت را ارزيابي كنند.
 تاجران امريكايي كه در ايران حضور يافتند، ويزاي توريستي داشتند. به شيراز رفتند، در شمال تهران، در رستوراني غذا خوردند و در پارك لاله قدم زدند و بعد نيز مصاحبه كردند و از اشتياق‌شان براي حضور در ايران گفتند. اين اشتياق وقتي قابل تشخيص‌تر مي‌شود كه آنها نه با ويزاي كاري، كه ترجيح دادند زودتر از موعد با ويزاي توريستي راهي ايران شوند و در صف متقاضيان ورود به كشور نوبت بگيرند. از اين روست كه مي‌توان ايران بعد از تحريم را ايراني هيجان‌انگيز براي بسياري از فعالان اقتصادي اروپايي و امريكايي دانست.
 در حالي شرمن، معاون وزير امور خارجه امريكا از ديگران مي‌خواهد براي ورود به ايران عجله نكنند و براي توضيح درباره اين توصيه از عبارت «هنوز توافقي نكرديم» استفاده مي‌كند كه اروپايي‌ها نيز نگرانند با ورود امريكايي‌ها عرصه را تنگ‌تر از قبل بيابند.
 اقبال به ايران تنها به اروپايي‌ها و امريكايي‌ها ختم نمي‌شود، حتي آسيايي‌ها نيز موضعي متفاوت در برابر ايران يافته‌اند. از ورود و رايزني‌هاي هيات تجاري – اقتصادي تركيه كه بگذريم، رايزني‌هاي چين و هند با ايران موقعيتي متفاوت از قبل را تجربه كرده است.
 بر اساس اين گزارش هندي‌ها كه اين روزها در روياي افزايش مراودات تجاري با ايران هستند و بسته‌هاي پيشنهادي‌شان براي بالفعل كردن مذاكرات قبلي يكي پس از ديگري از راه مي‌رسد و هياتي نيز راهي ايران كردند تا اختصاصي از پروژه‌هاي نفتي و پتروشيميايي ايران بازديد كنند. با اين حال وندي شرمن روز چهارشنبه در اظهاراتي در دانشگاه شيكاگو گفت هند نبايد عجله كند و به خاطر توافق هسته‌اي اخير در سوييس كه چند هفته قبل انجام شد، براي تجارت بيشتر با ايران ورود نكند.
وندي شرمن گفت: آنچه من مي‌خواهم به هر كشوري كه وارد‌كننده نفت از ايران است و مي‌خواهد تجارت با ايران داشته باشد و تجارت با ايران را افزايش دهد و به خصوص به هند بگويم اين است كه عجله نكنيد. ما هنوز كاملا به يك توافق دست نيافتيم. ما درك مي‌كنيم در صورتي كه تحريم‌ها تخفيف يابد، هيچ كس نمي‌خواهد در صف آخر باشد و هر كسي مي‌خواهد نخستين نفر در صف باشد اما حتي پس از يك توافق نيز اجراي آن زمان مي‌برد.
شرمن در شرايطي موضوع تجارت با ايران و اشتياق براي ورود به ايران، پس از تحريم‌ها را به نفت ربط مي‌دهد كه رايزني‌هاي اوليه در حوزه‌هاي اقتصادي جز نفت، اتفاق افتاده است.  صنايع خودروسازي در ايران، صنايع غذايي، صنايع دارويي و صنعت نفت و گاز ايران از بخش‌هاي جذاب اقتصاد ايران براي غربي‌ها تلقي مي‌شود چرا كه بيشتر رايزني‌ها در اين محدوده دور مي‌زند.
 و اينك لهستان
 لهستاني، در شرايطي پيش از امضاي توافقنامه و لغو تحريم‌ها راهي ايران شده‌اند كه سابقه آشنايي‌شان با اين كشور به گذشته‌هاي دور بازمي‌گردد. به دوران وقوع جنگ جهاني دوم. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در شرايط سخت سال‌هاي جنگ جهاني دوم 120 هزار نفر از مردمان لهستان به ايران مهاجرت كردند و با وجود شرايط سخت با مهمان‌نوازي ايرانيان روبه‌رو شده‌اند. سفير ايران در لهستان از اين مساله به عنوان خاطره‌اي خوب در ذهن لهستاني‌ها ياد كرده است و عدم استفاده از ظرفيت‌هاي واقعي در روابط دو كشور را ناشي از تحريم‌هايي مي‌داند كه چند سال اخير عليه ايران اعمال شده است. در سفر سه روزه هيات لهستاني به ايران معاون منطقه‌اي و اقتصادي وزير خارجه لهستان، معاون رييس مجلس و معاون وزير اقتصاد اين كشور حضور خواهند داشت. اطلاعات رسيده حكايت از آن دارد كه مديران بخش‌هاي مختلف وزارت خارجه، كشاورزي، اقتصاد و محيط زيست و ارتباطات نيز در اين سفر حضور خواهند داشت.
 بر اساس اين گزارش حجم روابط اقتصادي ايران و لهستان كمتر از يكصد ميليون يورو است و پيش‌بيني مي‌شود در شرايط جديد حجم روابط به يك ميليارد يورو افزايش يابد. رامين مهمان پرست، سفير ايران در لهستان گفته است پيش از اين دو شركت بزرگ حمل و نقل ريلي لهستان مذاكراتي را براي ساخت لوكوموتيو، واگن‌هاي پيشرفته قطارهاي با تكنولوژي جديد با ايران داشته‌اند و قرار است رايزني براي راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ نيز در سفر اخير اين هيات صورت گيرد.

 

رفع تحريم‌هاي ايران مي‌تواند سبب رشد اقتصادي اروپا شود

«ناتالي گولت» عضو كميته روابط خارجي مجلس سناي فرانسه، بر فرصت‌هاي ناشي از رفع تحريم‌هاي ايران براي اروپا و همچنين براي منطقه تاكيد كرد. عضو كميته روابط خارجي مجلس سناي فرانسه تاكيد كرد كه رفع تحريم‌هاي ايران مي‌تواند سبب رشد اقتصادي اروپا و ديگر كشورها شود. عضو كميته روابط خارجي سناي فرانسه به خبرگزاري «ترند» جمهوري آذربايجان گفت كه توسعه و تحول ناشي از رفع تحريم‌هاي ايران در نتيجه توافق هسته‌اي، پتانسيلي براي توسعه رشد اقتصادي براي اروپا و ديگر كشورها پيشنهاد خواهد كرد. «ناتالي گولت» در اين مصاحبه به «تلاش‌هاي شجاعانه و زياد» وزراي خارجه ايران و امريكا براي رسيدن به «بهترين توافق ممكن هسته‌اي» خواند،  اشاره كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون