• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

سيسي در رياض

عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر بار ديگر در سفري غير منتظره راهي رياض پايتخت عربستان سعودي شده است. اگرچه ديدار كوتاه سيسي با ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان پشت درهاي بسته انجام شده و خبري از آن به بيرون درز نكرده است، اما گمانه زني‌ها از احتمال محدود بودن محور اين ديدار به موضوع يمن حكايت دارند.
دولت مصر كه به كمك‌هاي مالي رياض به‌شدت نيازمند است، از همپيمانان مهم منطقه‌اي عربستان در ائتلاف عليه يمن است و سيسي وعده داده در صورت نياز از اعزام نيروي زميني به جنگ نيز خودداري نخواهد كرد اما احتمال آن مي‌رود كه سيسي در سفر به رياض حامل يك ابتكار ديگر درباره يمن باشد.
نكته ديگر اين است كه سفر سيسي به رياض در حالي انجام شده كه عربستان طي چند روز گذشته شاهد عزل و نصب‌هاي گسترده و تغييرات در خاندان حاكم سعودي بود. با اين حال به نظر تحليلگران سياسي، شواهد نشان مي‌دهد روابط حكومت نظامي مصر با پادشاهي عربستان تحت هيچ شرايطي تغيير نكرده است. سيسي كه رابطه مستحكمي با دربار ملك عبدالله داشت، از زمان قرار گرفتن ملك سلمان بر كرسي قدرت نيز، رفت و آمد زيادي با رياض داشته و خود را به دستگاه او نزديك كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون