• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

آزادي ديرهنگام

گودلاك جاناتان، رييس‌جمهوري نيجريه كه بايد تا پايان ماه جاري ميلادي، جاي خود در دفتر رياست‌جمهوري را به محمد بوهاري بدهد، از آزادسازي دختران نيجريه‌اي از چنگال گروه تروريستي بوكوحرام خبر مي‌دهد.
پيغامي كه ارتش نيجريه در شبكه اجتماعي توييتر منتشر كرده حاكي از آن است كه 234 تن از زنان و كودكان نيجريه‌اي كه در يكي از قلعه‌هاي بوكوحرام در شمال شرقي اين كشور در بند بودند، آزاد شده‌اند. اين اقدام ارتش نيجريه در حالي صورت مي‌گيرد كه طي روزهاي گذشته ارتش نيجريه حملات هوايي گسترده‌اي را عليه بوكوحرام در جنگل‌هاي شمالي و شرقي اين كشور صورت داده بود و پس از آن نيز به وسيله حملات زميني عليه اين گروه تروريستي اقداماتي را صورت داده است.
با آزاد‌سازي اين 234 نفر، تعداد رها‌شدگان از دست بوكوحرام طي يك هفته اخير به 677 نفر رسيده است. گفتني است ارتش نيجريه در 28 آوريل نيز در صفحه توييتر خود عنوان كرده بود كه 200 دختر و 93 زن را از جنگل‌هاي سابميسا نجات داده است. برخي از اين اسيران شش سال است در اختيار بوكوحرام قرار دارند كه اكنون آزاد شده‌اند.
در همين حال گودلاك جاناتان، رييس‌جمهوري نيجريه نيز در سخناني عنوان داشت كه جنگل آخرين پناهگاه تروريست‌هاي بوكوحرام است و گفت كه به نيجريه‌اي خالي از پايگاه‌هاي تروريستي متعهد است.
گزارش‌هاي ارتش نيجريه حاكي از آن است كه طي حملات خود در هفته گذشته تروريست‌هاي بوكوحرام تلاش داشته‌اند تا به وسيله ايجاد سپر انساني در برابر نيروهاي مسلح نيجريه بجنگند و دختران، زنان و كودكان را در برابر اسلحه‌هاي ارتش نيجريه قرار مي‌دادند. ارتش همچنين عنوان داشته كه غربالگري زنان و دختران براي پيدا كردن آنچه از روستاها ربوده شده است را آغاز كرده است. در گزارش‌هاي ارتش نيز آمده است برخي دختران در هنگام فرار به ضرب گلوله كشته شده‌اند. ارتش همچنين عنوان داشت كه در طول مدت اسارت برخي از اين زنان به اجبار به عقد اعضاي بوكوحرام درآمده‌اند و ممكن است برخي آنها تبديل به علاقه‌مندان يا اعضاي خانواده تروريست‌هاي بوكوحرام شده باشند. همچنين ارتش نيجريه عكسي را از دختران و زنان آزاد شده در جنگل سامبيسا منتشر كرده كه در اين عكس بيش از 20 تن از زنان، كودكان و نوزادان را كه در دستان بوكوحرام بوده‌اند نشان مي‌دهد كه از لحاظ جسمي به طور كلي سالم بوده‌اند. با اين حال در ميان آنها كودكاني نيز هستند كه از سوءتغذيه شديد رنج مي‌برند.
با اين وجود هنوز مشخص نشده است آيا از دانش‌آموزاني كه يك سال پيش در يك آدم ربايي دسته جمعي از مدرسه‌اي ربوده شدند در بين آزاد‌شدگان حضور دارند يا نه. اما يادآوري مي‌شود اگر گودلاك جاناتان، رييس‌جمهوري نيجريه كمي پيش‌تر به اين نتيجه مي‌رسيد شايد مي‌توانست در انتخابات رياست‌جمهوري در برابر محمد بوهاري پيروز شود و ناگزير به ترك دفتر رياست‌جمهوري نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون