• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

كيفرخواست عليه شش مامورپليس

پليس امريكا همچنان زير آتش انتقاد جامعه امريكايي قرار دارد. با وجود كيفرخواست صادره عليه شش پليس متخطي بالتيمور، رنگين‌پوستان امريكا اعلام كرده‌اند به تجمع و راهپيمايي اعتراض‌آميز خود ادامه خواهند داد. سي‌ان‌ان از برگزاري يك راهپيمايي سراسري بزرگ خبر مي‌دهد. اعتراض‌ها در امريكا، به ويژه در شهر بالتيمور در ايالت مريلند پس از مرگ يك جوان 25 ساله سياهپوست در بازداشتگاه آغاز شد. تحقيقات درباره مرگ اين جوان كه «فردي گري» نام داشت از نقش پليش در مرگ او حكايت دارد، موضوعي كه خشم و انزجار جامعه سياهپوستان امريكا را دو چندان كرده است.

به گزارش دادستان ايالتي مريلند حكم كيفرخواست شش افسر پليس متهم به قتل فردي‌گري صادر شده است. اين افراد قبلا با آغاز اعتراض‌ها از ادامه كار تعليق شده بودند. حكم كيفرخواست عليه اين افراد پس از آن صادر شد كه پزشكي قانوني شهر بالتيمور تاييد كرد كه «فردي گري» توسط پليس به قتل رسيده است. به گفته دادستان مريلند نتايج پزشكي قانوني دقيق و بيطرفانه بوده است و مدارك كافي براي متهم كردن شش افسر پليس بالتيمور به قتل‌گري وجود داشته است. گفتني است فردي‌گري هنگام دستگيري در اواسط ماه آوريل چنان جراحاتي را متحمل شده بود كه پس از يك هفته درگذشت. در ويديويي كه از صحنه دستگيري‌گري در دست است، ديده مي‌شود كه ماموران پليس او را كه به پشت روي زمين قرار گرفته به‌شدت فشار مي‌دهند و پس از آن به سمت ماشين پليس مي‌كشند. بر اساس شواهدي كه رسانه‌هاي امريكا نيز منتشر كرده‌اند «فردي گري» به هنگام انتقال به خودروي ون پليس دستبند و پابند داشته، اما پليس با چنان شدتي او را به دنبال خود مي‌كشد كه در نهايت سرش به بخشي از بدنه خودرو، خورده و از ناحيه گردن به‌شدت آسيب مي‌بيند. بر اساس نتيجه تحقيقات، اين جوان 25 ساله سياهپوست زماني كه خودروي پليس به بازداشتگاه مي‌رسد، ديگر قادر به صحبت نبوده است. به گفته دادستان، ‌گري دو بار درخواست كمك پزشكي كرده‌، اما كسي به او توجهي نكرده است. وجود اين دادستان ايالت مريلند در صحبت‌هاي خود اشاره كرد كه افسران پليس هنوز به محكوميت قطعي نرسيده‌اند از همين رو نمي‌توان گفت كه آنها مجازات خواهند شد.   مانند مورد مشابه كه در سال 2012پليس كاليفرنيا نوجوان سياهپوستي را به ضرب گلوله كشت،  اما در دادگاه تبرئه  شد.
وعده عدالت
باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا در واكنش به انتشار نتيجه تحقيقات درباره مرگ «فردي گري» وعده داد كه عدالت حكمفرما خواهد شد. اوباما در سخناني گفت: كاملا مهم است كه عدالت در مورد فردي‌گري اجرا شود و حقيقت آنچه رخ داده، آشكار شود. رييس‌جمهور امريكا افزود: مردم بالتيمور نيز در درجه نخست خواهان حقيقت هستند. وي ابراز اميدواري كرد كه اعتراضات مردمي در سراسر امريكا بدون توسل به خشونت‌ ادامه يابد. به گزارش كاخ سفيد رييس‌جمهور امريكا دادستان جديد كل ايالات متحده لرتا لينج را مامور كرده است تا بررسي دقيق و جداگانه‌اي را در خصوص حقوق مدني مرگ ‌گري انجام دهد.
جان بونر، رييس كنگره ايالات متحده نيز اعلام كرد كه در صورت ثابت شدن اين اتهامات اقدام افسران ظالمانه و غيرقابل قبول است. او تاكيد كرد كه خدمتگزاران مردم بايد ثابت كنند كه قانون را نقض نمي‌كنند. بوئنر كه اين سخنان را در مصاحبه‌اي با شبكه ان بي‌سي ايراد مي‌كرد، تاكيد كرد كه رابطه بين امريكايي‌هاي آفريقايي تبار و اجراي قانون يك بحران ملي است. او همچنين عنوان كرد كه كنگره اقدام قاطع و سريع دادستاني را تحسين مي‌كند اما هشدار داد كه اين اتهامات تنها آغاز يك فرآيند طولاني است و اين نخستين گام براي رسيدن به يك فرآيند مرمت رابطه خدشه‌دار شده ميان مجريان قانون و مردم شهرستان بالتيمور است. وي در ادامه مصاحبه خود گفت: هر شهروندي حق دارد كه كار خود را از طريق قانوني دنبال كند و ما خوشحاليم كه نظام حقوقي كارآمد داريم و در انتظار نتيجه اين روند خواهيم ماند.
استفاني رالينگز، شهردار بالتيمور نيز در يك كنفرانس خبري گفت: براي گري، خانواده‌اش و ساكنان بالتيمور عدالت وجود خواهد داشت و ما متعهد به يك تغيير طولاني مدت در شهرستان هستيم. او همچنين تاكيد كرد كه ما به دنبال تغيير فرهنگ در اداره پليس هستيم تا زماني كه تمامي مردم شهر باتيمور در امان باشند.
ادامه اعتراض ها
نتيجه پزشكي قانوني و مشخص شدن اينكه پليس در مرگ فردي‌گري مقصر است موج جديدي از اعتراض‌ها در بالتيمور را به وجود آورد. روز گذشته نيز در ادامه يك هفته اعتراض، هزاران شهروند اين شهرستان به خيابان‌ها آمده و عليه پليس بالتيمور دست به اعتراض زدند. اين اعتراض‌ها همزمان با مقررات منع آمد شد، به دستگيري ده‌ها تن از معترضان توسط پليس بالتيمور انجاميد.
به گزارش آسوشيتدپرس كه به صورت زنده وقايع را گزارش مي‌دهد از زمان آغاز ساعت مقررات منع رفت و آمد گروه‌هاي پليس با سپرهاي خود در خيابان‌هاي شهر موضع مي‌گيرند. هنوز هيچ زماني براي پايان مقررات منع رفت و آمد، اعلام نشده است.
گفتني است شهر بالتيمور پس از خاكسپاري‌گري در روز دوشنبه گذشته (۲۷ آوريل) شاهد ناآرامي‌هاي شديدي بود كه به اغتشاش و تخريب شهر انجاميد. بعد از آن با فراخوان پنج هزار نيروي گارد ملي به بالتيمور، شهردار از برقراري مقررات رفت و آمد در شهر خبر داد. اما اعتراض و سركوب از بالتيمور به بسياري از ايالت‌هاي ديگر امريكا نيز كشيده شد و روز جمعه بسياري از شهرهاي ايالت‌هاي مختلف امريكا چون ماه‌هاي گذشته شاهد راهپيمايي‌هايي عليه پليس   بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون