هنرمند تكرارنشدني
داريوش پيرنياكان
استاد مرتضي حنانه نيازي به معرفي ندارد چون هم اهل موسيقي در اين كشور و هم خيل علاقهمندان حالا ديگر چنان با كارهايش آشنا هستند كه شايد با شنيدن قطعهاي كوتاه هم بتوانند حدس بزنند اين شيوه برخورد با آهنگسازي مخصوص چه كسي است. يكي از وجوه موثر در آثار استاد حنانه، آشنايي بيچون و چرا به موسيقي كلاسيك غربي و اصول و روشهاي موسيقي شرقي به خصوص موسيقي ايراني است. استاد حنانه از آن جمله آهنگسازاني است كه توانسته پيوندي اصيل ميان دو موسيقي شرق و غرب ايجاد كند. او با شناخت دقيقش موفق شده كه نوعي نواي پليفونيك پديد بياورد؛ نوايي كه با تمام تلفيقش با موسيقي غربي باز هم حال و هواي ايراني و برآمده از موسيقي دستگاهي ما دارد. استاد حنانه از جمله افرادي است كه هم استعداد ذاتي در موسيقي دارد و هم سواد و تحصيلاتش را و جميع اين دانستهها هماني شده كه نام استاد را بر سر زبانها انداخته. استاد حنانه همواره استفاده از دانش موسيقي غربي را در خدمت موسيقي ايراني به كار گرفته و كساني كه مثلا موسيقي متن سريال «هزاردستان» را شنيدهاند به خوبي ميدانند كه او علاوه بر تكنيك بالا در امر آهنگسازي، يك تنظيمكننده بسيار زبردست هم هست. به تعبيري بهتر ميتوان گفت كه ما با آدمي كاربلد مواجهيم كه در هر ساختهاش نبوغي غير قابل انكار موج ميزند. در حرف زدن از استاد حنانه نميتوان علاقه و احاطهاش به موسيقي فولكلور ايراني را ناديده گرفت چون اصل و اساس كارهاي او از رهگذر همين نوع ريشهاي در موسيقي عبور ميكند. حنانه در زندگي پرباري كه داشت تقريبا به اندازه 10 موزيسين برجسته كار كرد و من هميشه در محيطهاي دانشگاهي از او به عنوان هنرمندي ياد ميكنم كه تكرارنشدني است.
توجه به فواصل موسيقي سنتي و پيوند همهجانبه آن به موسيقي كلاسيك شايد از آن ابتكاراتي باشد كه از هر آهنگسازي برنميآيد. استاد حنانه تمام عمر خود را بر سر اعتلاي موسيقي صرف كرد و در هر زمينه سربلند بيرون آمد