• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4616 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين

كرونا در ايتاليا

محمود فاضلي

ايتاليا يكي از اولين كشورهايي است كه بعد از چين به ‌شدت با ويروس كرونا درگير بوده است. افراد مبتلا كرونا در اين كشور به 128 هزار و 948 نفر رسيده و شمار كل قربانيان 15 هزار و 887 نفر است. تعداد كادر پزشكي قرباني شده نيز 67 اعلام شد. 8358 از كادر درماني به ويروس كرونا آلوده شده‌اند. گفته مي‌شود آمار قربانيان و بستري شدن بيماران سير نزولي پيدا كرده است. در ايتاليا ممكن است 5.9 ميليون نفر (9.8 درصد) تاكنون به اين ويروس مبتلا شده باشند.

تاثيرات داخلي
تخمين زده مي‌شود شدت ابتلاي بيماري در ايتاليا چندين مرتبه بيشتر از موارد شناسايي شده باشد كه دلايل آن مي‌تواند عدم شناسايي افراد بدون علامت يا با علائم اندك و همچنين توانايي محدود در انجام آزمايش‌ها باشد. حتي پزشكاني هستند كه دولت را به پنهان‌كاري در زمينه تعداد مبتلايان متهم مي‌كنند. همچنين به اعتقاد پليس مبارزه با جرايم سازمان يافته ايتاليا، اين خطر وجود دارد كه سازمان‌هاي تبهكار از وضعيت بحران اقتصادي به وجود آمده به عنوان ابزاري براي مبدل كردن آن به تظاهرات اجتماعي عليه دولت استفاده كنند. مقامات اين كشور هنوز نمي‌توانند اعلام كنند كه چه زماني شرايط اضطراري به پايان مي‌رسد. به گفته نخست‌وزير، هنوز تصميمي براي كاهش محدوديت‌ها اتخاذ نشده است و در حال برنامه‌ريزي براي ورود به مرحله جديدي از مديريت بحران هستيم.
عملكرد دولت در بعضي از استان‌ها با انتقادهايي رو به‌ رو بوده است. استاندار «لومباردي» ايتاليا مدعي است پس از يك ماه نيم وضعيت بحراني، ما از دولت كمك‌هاي ناچيزي دريافت كرديم. اگر خودمان براي خريد تجهيزات بيمارستاني اقدام نمي‌كرديم تا به حال بيمارستان‌هاي اين استان بايد تعطيل مي‌شدند! شهردار پالرمو نيز اعتقاد دارد بايد هر چه سريع‌تر به مردم كم درآمد و مردمي كه درآمد آنها قطع شده است، كمك شود و گرنه ممكن است به يك بمب اجتماعي تبديل شود.

اقتصادي
به گفته رييس نهاد ناظر بر حساب‌هاي دولت، مشكلي در زمينه پرداخت حقوق كاركنان و بازنشستگان وجود نخواهد داشت. دولت تا پايان سال بايد 325 ميليارد يورو اوراق قرضه به فروش برساند كه از اين ميزان 215 ميليارد يورو از محل بودجه 750 ميلياردي كه بانك مركزي اروپا براي مقابله با بحران اقتصادي كنوني در نظر گرفته است، تامين خواهد شد. اما بانك «اوني كرديت ايتاليا» در جديدترين گزارش خود پيرامون دورنماي وضعيت اقتصاد بين‌الملل، از ايتاليا به عنوان يكي از كشورهايي كه بدترين وضعيت اقتصادي را تجربه خواهد كرد، نام مي‌برد. پيش‌بيني شده است كه در پايان سال 2020 ميزان GDP ايتاليا تا %15 كاهش داشته باشد توليدات ناخالص داخلي ايتاليا در 3 ماهه اول 5 درصد و در سه ماهه دوم 22 درصد كاهش خواهد داشت. به گفته وزير كار ايتاليا، طرح كمك 3 ميليارد يورويي دولت به افراد آسيب‌پذير (حدود سه ميليون نفر) كه از هيچ ‌گونه حمايت‌هاي اجتماعي برخوردار نيستند، اجرا خواهد شد. دولت از طريق شهرداري‌ها مبلغ 400 ميليون و 180 هزار يورو در اختيار نيازمندان در سراسر كشور در قالب كوپن‌هاي خريد (600 يورو براي هر خانوار) قرار خواهد داد.

اجتماعي
رييس حفاظت مدني ايتاليا بر اين باور است كرونا رويكرد ما را به تماس‌هاي انساني و بين فردي تغيير خواهد داد و لازم است رفتارهاي بسيار سختگيرانه تا كنترل كامل اين بيماري ادامه داشته باشد. بايد فاصله خود را با ديگران حفظ كنيم. وي در پاسخ به انتقاد دخالت بيش از حد دولت در امور دولت‌هاي محلي بر اين باور است زماني كه موضوع سلامت ملي در معرض خطر است، دولت مجبور به مداخله است و اين موضوع هيچ تداخلي با قانون اساسي ندارد. همچنين به گفته يك مدير يك شبكه مهم خبري ايتاليا با توجه به شيوع اخبار جعلي، غيرواقعي، غيرعلمي و بدخواهانه كه تخريب افكار عمومي را دنبال مي‌كند با همكاري كليه مسوولان خبري رسانه‌هاي مهم كشور شبكه‌اي را ايجاد كرده و تلاش مي‌كنيم اخبار واقعي، علمي و مفيد را منتشر كنيم.
امريكا علاوه بر ارسال كمك 100 ميليون دلاري تجهيزات پزشكي به ايتاليا، جهت ايجاد يك بيمارستان صحراني در محل پايگاه اين كشور در شمال ايتاليا اعلام آمادگي كرده است. ناتو نيز يك هواپيماي حمل و نقل نظامي 130- Cبا 10 هزار تجهيزات بهداشتي را به ميلان ارسال كرده است. بريتون گوردون، فرمانده اسبق ناتو به ايتاليا درخصوص اعزام جاسوسان روس! در قالب گروه‌هاي امدادي اعزامي اين كشور، هشدار داده و جمع‌آوري اخبار در خصوص فعاليت‌هاي بيوشيمي، بيولوژيكي، راديواكتيو و امور هسته‌اي را از جمله اهداف جاسوسان روس مي‌داند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون