• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

حمله به پكتيكا به بهانه امضاي توافقنامه امنيتي با امريكا واكنش‌هاي بين‌المللي گسترده‌يي در پي داشت

انتقام خونين از تماشاگران واليبال

درست در روزي كه مجلس نمايندگان افغانستان دو پيمان امنيتي با امريكا و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو، تصويب كرد، كابل با يكي از مهلك‌ترين حملات تروريستي اخير خود مواجه شد. حمله انتحاري روز يكشنبه كه در جريان يك مسابقه واليبال در استان پكتيكاي افغانستان در ميان انبوهي از تماشاچيان رخ داد و دست‌كم ۵۰ كشته و بيش از 60 زخمي به همراه داشت، با واكنش‌هاي بسياري در داخل و خارج همراه بوده است. اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان آن را وحشيانه و بي‌رحمانه خوانده و براي ديدار با مجروحان به بيمارستاني در كابل رفت و با خانواده‌هاي قربانيان اين رويداد ديدار كرد. فرانز ميليبن، سفير و نماينده ويژه اتحاديه اروپا براي افغانستان هم در واكنشي گفت: با شنيدن خبر كشتار جمعي غيرنظاميان در پكتيكا وحشت‌زده شدم.
اين در حالي است كه با تصويب توافقنامه امنيتي امريكا و ناتو در افغانستان، همچنان نيروهاي بين‌المللي در تامين امنيت اين كشور ايفاي نقش خواهند كرد. هر دو توافقنامه، اكثريت آراي نمايندگان را به دست آورده و طبق قانون افغانستان بايد به تصويب مجلس سناي اين كشور نيز برسد. طبق پيماني كه افغانستان با امريكا و ناتو در تاريخ ۳۰ سپتامبر امضا كرد و به تاييد مجلس رسيد، حدود 12 هزار و ۵۰۰ نيروي نظامي خارجي براي حمايت و آموزش نيروهاي امنيتي و دفاعي افغانستان در اين كشور باقي خواهند ماند. اما به گزارش واشنگتن‌پست به دستور باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا نيروهاي امريكايي كماكان به عمليات‌هاي خود عليه طالبان ادامه خواهند داد. گروه طالبان با انتشار بيانيه‌يي به اين اقدام اوباما واكنش نشان داده و آن را جايزه اوباما به اشرف‌غني عنوان و اعلام كرده بود كه اين گروه حملات خود عليه نيروهاي خارجي و دولت افغانستان را افزايش خواهند داد.
اما در واكنش ژنرال جان كمبل، فرمانده نيروهاي حافظ صلح و ياري امنيت (آيساف) هم در بيانيه‌يي كه به رسانه‌ها فرستاده شد، اعلام كرد: رفتار خشونت‌آميز دشمنان صلح و پيشرفت در افغانستان بيانگر بي‌اعتنايي محض آنها به زندگي انسان‌ها است. دولت امريكا نيز رويداد پكتيكا را محكوم كرد. سفارت امريكا در كابل در صفحه توييتر اين سفارت نوشت: ما قويا اين حمله انتحاري اسفناك و وحشيانه كه غيرنظاميان بي‌گناه را هدف قرار داد محكوم مي‌كنيم.
دولت پاكستان اين رويداد را عملي تروريستي خواند و آن را محكوم كرد. در بيانيه‌يي كه در وب‌سايت وزارت امور خارجه پاكستان قرار گرفته، نوشته شده هيچ دليلي نمي‌تواند چنين عمل تروريستي كه جان تعداد زيادي از افراد بي‌گناه را گرفت، توجيه كند.
ريچارد ستگ، سفير بريتانيا در كابل هم اين رويداد را محكوم كرد و آن را ترسناك خواند. ريچارد ستگ در صفحه توييتر خود نوشت: با چنين عملي غيرانساني چيزي به دست نمي‌آيد.
وزارت خارجه اسپانيا در بيانيه‌يي كه در سايت رسمي خود منتشر كرد، تنفر شديد از تروريسم در تمامي اشكال آن را ابراز و تعهد اين كشور را در حمايت از همه مقام‌هاي افغان در مبارزه با ريشه‌كن كردن تروريسم اعلام كرد.
حمله تروريستي پكتيكا واكنش كاربران افغان در شبكه‌هاي اجتماعي را هم برانگيخت و افغان‌ها كه اغلب تصوير خود را به رنگ سياه و نقشه پكتيكا تغيير داده بودند، در نوشته‌هاي خود از مقام‌هاي دولت افغانستان پرسيدند كه مسوول امنيت جان غيرنظاميان چه كسي است؟
بر اساس گزارش نيويورك تايمز درست يك روز پس از اين واقعه تروريستي افشا شد كه رييس‌جمهوري افغانستان به صورت بي‌سر و صدا ممنوعيت حملات شبانه نيروهاي ويژه را لغو كرده است. حملات شبانه نيروهاي پليس از سال 2013 توسط حامد كرزاي، رييس‌جمهوري وقت ممنوع شده بود. قرار بود يگان‌هاي نيروهاي ويژه ارتش ملي افغان حملات خود را از سال 2015 از سرگيرند و در نتيجه پيش‌بيني مي‌شود از سرگيري اين حملات احتمالا در بين افغان‌ها مناقشه‌آميز خواهد بود. بر اساس اين گزارش حدود 200 نيروي ويژه افغان اخيرا به قندهار منتقل شده و تكنيك‌هاي مورد نياز در حملات شبانه را آموزش مي‌بينند و در بعضي موارد احتمالا يگان‌هاي عمليات ويژه امريكايي نيز به عنوان مشاور در اين حملات شركت خواهند كرد.
در همين حال ژنرال‌هاي افغان همچنين از حمايت نيروهاي خارجي از نيروهاي افغان طي اين حملات شبانه استقبال و اعلام كرده‌اند: ما به حمايت شديد نيروهاي خارجي در جريان اين حملات شبانه از جمله هلي كوپترها، جست‌وجوي شبانه، تجهيزات جي پي اس و راهنمايي بهتر نياز داريم. ما اكنون مي‌دانيم كه نيروهاي طالبان شب‌ها به راحتي نقل مكان كرده، شبنامه‌هاي خود را منتشر و عضوگيري مي‌كنند و تنها راه متوقف كردن فعاليت‌هاي آن همين حملات شبانه است.
در همين حال وزارتخانه‌هاي دفاع و كشور افغانستان از كشته شدن 69 عضو گروه طالبان پس از حمله تروريستي پكتيكا در مناطق مختلف اين كشور در درگيري با نيروهاي ارتش و پليس افغانستان خبر داده‌اند. وزارت كشور افغانستان با انتشار بيانيه‌يي اعلام كرد 40 عضو گروه طالبان در درگيري با نيروهاي پليس در چند استان افغانستان كشته، 15 تن از آنان زخمي و 11 عضو گروه طالبان دستگير شده‌اند. بر اساس اين گزارش در اين مدت تعدادي جنگ‌افزار سبك و سنگين به دست نيروهاي پليس افغانستان افتاده و يك بمب كنار جاده‌يي نيز در استان پكتيا كشف و خنثي شده است.
وزارت دفاع افغانستان نيز در بيانيه جداگانه‌يي اعلام كرد كه 29 عضو گروه طالبان در درگيري با نيروهاي ارتش در استان‌هاي هرات، هلمند و كابل كشته و 11 تن از آنان زخمي شده‌اند. بر اساس اين گزارش در 24 ساعت گذشته 21 عدد بمب كنار جاده‌يي نيز توسط نيروهاي ارتش كشف و خنثي شده و تعدادي سلاح و مهمات نيز به دست نيروهاي ارتش افتاده است. وزارت دفاع افغانستان در عين حال از كشته شدن دو سرباز ارتش اين كشور در اين مدت در درگيري با جنگجويان طالبان خبر داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون