• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

نتايج غير رسمي انتخابات رياست جمهوري تونس اعلام شد

دور دوم در انتظار سبسي و مرزوقي

نخستين انتخابات آزاد رياست‌جمهوري تونس پس از پيروزي انقلاب و سرنگوني رژيم گذشته روز يكشنبه برگزار شد. به گفته محافل سياسي تونس همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد همه شواهد حاكي از آن است كه در دور اول انتخابات هيچ‌يك از نامزدها اكثريت مطلق آرا را به دست نياورده‌اند. ستاد انتخاباتي باجي قائد سبسي، نامزد حزب سكولار نداي تونس تاييد كرد كه با وجود فاصله زياد ميان سبسي و رقباي ديگر هيچ كانديدايي اكثريت مطلق را به دست نياورده است. گفته مي‌شود كه سبسي ۸۷ ساله تنها چند درصدي با اكثريت مطلق فاصله داشته است. رقيب اصلي سبسي در اين انتخابات منصف مرزوقي، رييس‌جمهور فعلي تونس بود. مرزوقي اگرچه به عنوان نامزد مستقل وارد انتخابات شده است اما مورد حمايت حزب نهضت تونس است با آنكه حزب اسلام‌گراي نهضت به دليل شكست در انتخابات پارلماني، از معرفي نامزد براي انتخابات رياست‌جمهوري خودداري كرده است.
هنوز به طور رسمي نتيجه دور اول اعلام نشده و طبق برنامه روز چهارشنبه اعلام مي‌شود. اما تلويزيون دولتي تونس با استناد به يك موسسه نظرسنجي اعلام كرد كه سبسي حدود ۴۲ تا ۴۷ درصد آرا را از آن خود كرده است. بنا به نتايج اعلام شده از سوي اين موسسه، مرزوقي نيز حدود ۲۷ تا ۳۲ درصد آرا را كسب كرده است. به گفته كميسيون انتخابات، نتايج رسمي دور اول انتخابات رياست‌جمهوري تونس در روز چهارشنبه (۲۶ نوامبر) اعلام خواهد شد. دور دوم انتخابات قرار است در ۲۸ دسامبر امسال برگزار شود. حزب نداي تونس پيش‌تر در انتخابات پارلماني اين كشور نيز اكثريت آرا را به دست آورده بود.  
پس از انقلاب مردمي در تونس اين نخستين باري است كه مردم تونس ‌توانستند در انتخاباتي آزاد و دموكراتيك رييس‌جمهور كشور خود را برگزينند. به گفته يك موسسه نظرسنجي تونس بيش از ۶۴ درصد واجدان شرايط در اين انتخابات شركت كردند. فردريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا از برگزاري انتخابات آزاد و آرام در تونس تقدير كرد. موگريني گفت كه اين انتخابات گامي ديگر در گذار دموكراتيك كشور تونس محسوب مي‌شود. وي افزود حال مردم تونس بايد اين روند را به صورت شفاف به سرانجام برسانند. روند مورد اشاره موگريني پس از سرنگوني زين‌العابدين بن‌علي، رييس‌جمهور پيشين تونس در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تاكنون با فراز و نشيب‌هاي متعددي ادامه داشته است.
به گفته منابع رسمي بيش از 80 هزار مامور پليس و سرباز امنيت انتخابات اخير را تامين كردند. مسوولان دولتي تونس اعلام كردند كه وظيفه اصلي نيروهاي انتظامي و نظامي جلوگيري از اقدامات تروريستي در روز انتخابات بوده است. بيش از پنج ميليون نفر تونسي واجد شريط راي دادن بودند. گفته مي‌شود با وجود استقبال مردم تونس از انتخابات رياست‌جمهوري‌‌، شمار شركت‌كنندگان كمتر از انتخابات پارلماني اين كشور در ماه گذشته بوده است.

همكاري تونس و تركيه

مهدي جمعه، نخست‌وزير دولت موقت تونس با ابراز نگراني نسبت به افزايش تعداد تكفيري‌هاي تونسي كه به داعش در سوريه پيوسته‌اند، گفت: دولت تونس براي تحت پيگرد قرار دادن تكفيري‌ها همكاري اطلاعاتي با تركيه دارد. جمعه همچنين با ابراز نگراني خود نسبت به افزايش اين تكفيري‌ها گفت: دولت تونس توانسته‌ است تعدادي از شبكه‌هاي عضوگيري و اعزام نيرو به سوريه را منحل كند. مهدي جمعه در گفت‌وگويي با شبكه روسيا اليوم درباره انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور نيز گفت: نامزدهاي انتخاباتي در تونس برنامه‌هاي سياسي مختلفي را براي آينده اين كشور در نظر گرفته‌اند. وي با اشاره به اينكه در تونس قانون اساسي معيار و ناظر بر اجراي قوانين در بازي‌هاي سياسي است، گفت: دولت تونس در تلاش است موضعي واحد نسبت به تمامي احزاب داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون