• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از تحولات بازار اجاره و خريد مسكن

بازار مسكن در نيمه دوم سال از ركود خارج مي‌شود

گروه اقتصادي| در حالي كه مشاور وزير راه و شهرسازي از ادامه رايزني‌ها براي افزايش سقف وام مسكن خبر مي‌دهد، معاون آخوندي مي‌گويد تا نيمه دوم سال قطعا بازار مسكن از ركود خارج خواهد شد.
به گزارش خبرنگار «اعتماد»، بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد بازار اجاره در تهران و شهرهاي بزرگ كمي زودتر از موعد داغ شده است و همين مساله به افزايش قيمت‌ها در اين بازار منجر شده است. يكي از مشاوران املاك در غرب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعيت بازار اجاره گفت: غالبا مردم در خرداد يا شهريورماه جابه‌جا مي‌شوند اما امسال چون نرخ سود بانكي تغيير كرد و وعده داده‌اند كه دوباره نيز نرخ سود بانكي تغيير مي‌كند، بسياري از مستاجران زودتر از موعد دست به كار شدند تا بتوانند خانه‌اي متناسب با رهن خود پيدا كنند، همين امر نشان مي‌دهد بسياري از كساني كه نمي‌خواهند ماهانه مبلغي را پرداخت كنند مجبورند بيش از گذشته به دنبال خانه بگردند.
وي در توضيح اين مطلب افزود: وقتي سود بانكي پايين مي‌آيد تمايل مالكان به گرفتن رهن كمتر مي‌شود و مالكان ترجيح مي‌دهند ماهانه مبلغي را تحت عنوان اجاره دريافت كنند. همين مساله سبب مي‌شود مستاجران مجبور به جست‌وجوي بيشتر براي يافتن خانه‌هاي مورد نظرشان بشوند.
 از سوي ديگر يكي از بنگاهداراني كه براي يافتن مستاجر نسبت به درج آگهي اقدام كرده بود، در پاسخ به سوال تلفني خبرنگار ما مبني بر وضعيت خريد و فروش و اجاره خانه گفت: به نظرم بازار خريد و فروش تكان چنداني نخورده است اما بازار اجاره كمي داغ‌تر از قبل است. البته مستاجران به استناد كاهش نرخ تورم مي‌گويند نبايد خانه گران‌تر شود و مالكان نيز به تورم غيررسمي و بالا بودن هزينه‌ها اشاره مي‌كنند.
وي در جواب اين سوال كه آيا فكر مي‌كنيد افزايش سقف وام مسكن بتواند بازار خريد و فروش را رونق دهد و از فشار بيشتر بر بازار اجاره جلوگيري كند، گفت: من تصور نمي‌كنم فعلا بازار مسكن بتواند رونق بگيرد از اين رو ضروري مي‌دانم كه دولت تدابير ديگري، نظير افزايش تسهيلات براي ساخت و ساز و حمايت از نوسازي شهري و... را در دستور كار قرار دهد تا مشكل برطرف شود.
گزارش ميداني «اعتماد» نشان مي‌دهد به دليل كاهش قدرت خريد مردم در سال‌هاي اخير، رهن و اجاره واحدهاي مسكوني كوچك با رونق بيشتري روبه‌رو است از اين رو قيمت خانه‌هاي كوچك كمتر از 50 متر در مقايسه با وضعيت اين خانه‌ها بسيار بالاست.
 يكي از مستاجران كه به دنبال خانه‌اي كوچك با حدود 40 متر متراژ مي‌گشت، در اين خصوص گفت: خانه‌هاي كوچك فاصله قيمتي چنداني با خانه‌هاي بزرگ‌تر، مثلا با خانه‌هاي 75 متري و بيشتر ندارند. وقتي خانه متراژ بالايي دارد، غالبا مالكان متري يك ميليون تومان را براي رهن و اجاره در مناطق متوسط شهر تعيين مي‌كنند، مي‌گويند خانه 100 متري 100 ميليون تومان رهن دارد اما وقتي خانه‌ها كوچك است، اين معادله جواب نمي‌دهد و قيمت بسيار بالا مي‌رود به طوري كه براي يك واحد چهل متري با امكانات كاملا متوسط بين 50 تا 60 ميليون تومان رهن از من طلب مي‌كنند.
 وي گفت: اگر كسي قصد داشته باشد در مناطق بالاتر به دنبال خانه بگردد بايد دو تا سه برابر اين مبلغ را نيز بپردازد. به گفته وي به دليل تقاضاي بالاي واحدهاي كوچك، قيمت آنها از معادله نرمال تعيين اجاره‌بها خارج شده است.
 از سوي ديگر يكي از مشاوران املاك در محدوده مركز شهر به خبرنگار «اعتماد» گفت: هر چند شمار مراجعه مستاجران براي يافتن واحد اجاره‌اي بيشتر از سال‌هاي قبل است اما بايد توجه داشت بازار هنوز راه نيفتاده است و خرداد ماه معلوم مي‌شود كه هزينه‌ها در اين حوزه چقدر افزايش خواهد يافت. وي برخورد تعزيراتي با افزايش بها را راه‌حلي نامناسب خواند و گفت: اين اقدامات هر سال تكرار مي‌شود اما نتيجه‌اي در بر ندارد چرا كه بازار تابع شرايط اقتصادي است و نمي‌توان آن را از ساير بخش‌ها منفك كرد.  اين در حالي است كه رييس اتحاديه مشاوران املاك تاكيد كرده است نرخ اجاره نبايد بيش از 10 درصد افزايش يابد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد سهم مسكن در سبد هزينه خانوار بالاست و در برخي شهرهاي بزرگ هزينه مسكن 47 درصد از كل هزينه‌هاي خانوار را تشكيل مي‌دهد.

مسكن چقدر گران شد؟
حامد مظاهري، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به جديدترين تحولات صورت گرفته در بخش مسكن از افزايش 6/3 درصدي قيمت مسكن در فروردين ماه امسال خبر داد و گفت: قيمت مسكن در حالي كمي بيش از سه درصد گران شده است كه تورم بالاي 15 درصد است.
وي ادامه داد: در بازار اجاره نيز در همين بازه زماني حدود 10 درصد رشد قيمت را شاهد بوده‌ايم كه در مقايسه با نرخ تورم اين بازار نيز زير نرخ تورم كشور بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص پيش‌بيني بازار مسكن در طول سال جاري گفت: پيش‌بيني مي‌شد امسال بازار آرامي را در بخش مسكن شاهد باشيم كه با توجه به ثبات نرخ تورم به صورت 15 درصد و انتظار كاهش در ماه‌هاي پاياني سال هم در حوزه خريد و فروش و هم در بخش اجاره نرخ رشد قيمت‌ها از نرخ رشد تورم كمتر خواهد بود ولي در نيمه دوم امسال اين آهنگ تندتر شده و زمينه‌هاي خروج قطعي بازار مسكن از ركود را شاهد خواهيم بود.

پيگير وام 80 ميليون توماني هستيم
حسين عبده تبريزي نيز ديروز با تاكيد بر اينكه درست نيست حتي نتوانيم سي درصد تسهيلات مسكن را به مردم وام بدهيم از پيگيري‌ها براي افزايش سقف وام مسكن خبر داد و گفت: بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته پرداخت تسهيلات توسط بانك‌ها اجباري نيست، هر بانكي كه توانايي پرداخت را داشته باشد مي‌تواند تسهيلات ارايه دهد. وي به صداي اقتصادي گفت: بحث ما اين است كه مجوز اين كار داده شود. بعد از تصويب وام 80 ميليون توماني مسكن، توسط شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي، هر بانكي كه پرداخت اين تسهيلات را با منافع خود منطبق مي‌داند آن را پرداخت مي‌كند‏‌ هرچند كه بانك‌ها هم از خودشان پولي ندارند و منابع بانك‌ها همان پول مردم است. وي گفت: وزارت راه و شهرسازي يك جريان داوطلبانه را پيشنهاد مي‌كند و دليلي ندارد به بانك‌ها بگوييم كه تسهيلات خريد مسكن ندهيد يا بدهيد. تسهيلات خريد مسكن و رهن، در همه كشورها وجود دارد و مردم قصد مي‌كنند از محل پس‌انداز آينده خود مسكن بخرند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون