• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

دلار از نفس افتاد


گروه اقتصادي| در حالي كه بازارهاي جهاني تعطيل هستند، ديروز قيمت طلا در بازار تهران افزايش پيدا كرد. ديروز هر گرم طلاي 18 عيار 96 هزار و 260 تومان قيمت خورد تا هر مثقال طلاي آب‌شده نيز به 417 هزار تومان برسد. افزايش قيمت طلا اما تاثيري بر نرخ انواع سكه در بازار نداشت و سكه ديروز از دلاري پيروي كرد كه در روزهاي اخير روندي نزولي را در پيش گرفته است. هر دلار امريكا ديروز 3315 تومان معامله شد. سكه تمام طرح قديم و جديد نيز ديروز 940 هزار تومان را برگزيدند تا سكه بر مدار نزول حركت كند. نيم سكه و ربع سكه نيز ديروز 270 هزار تومان و 182 هزار تومان را به نام خود ثبت كردند تا بازار سكه اين هفته را نزولي آغاز كند. يورو هم ديروز روندي كاهشي را دنبال كرد و به 3752 تومان رسيد. اين در حالي بود كه بر اساس آخرين تغييرات در بازارهاي جهاني ارزش يورو در برابر دلار پايين آمد. اما افزايش ارزش پوند در برابر دلار سبب شد پوند ديروز به 5138 تومان برسد. درهم و لير تركيه اما ديروز بدون تغيير در قيمت‌هاي 908 تومان و 1254 تومان باقي ماندند. در بازار جهاني نفت خام هم آخرين تغييرات نشان‌دهنده تثبيت نفت برنت در 65 دلار و نفت امريكا در 59 دلار است. اين در حالي است كه قيمت فلزات اساسي در مدار نزولي قرار گرفته و همپاي طلا در حال عقب‌نشيني است. اونس جهاني طلا در آخرين معاملات روز جمعه 1187 دلار معامله شد.
به گزارش رويترز، انتشار گزارش وزارت كار امريكا موجب شد تا گمانه‌زني‌ها نسبت به تاخير فدرال رزرو براي افزايش نرخ بهره تقويت شود و اين مساله در نهايت به نفع قيمت طلا شده است. بر اساس اين گزارش نرخ بيكاري امريكا طي ماه آوريل به 4/5 درصد رسيده كه اين پايين‌ترين رقم از سال 2008 ميلادي به شمار مي‌رود. فدرال رزرو امريكا اعلام كرده است كه تعداد فرصت‌هاي شغلي ايجادشده در ماه مارس نيز به كمتر از 85 هزار مورد رسيده است. انتشار آمارهاي متناقض اقتصادي در امريكا موجب شده تا سرمايه‌گذاران بين‌المللي و كارشناسان اقتصادي بر اين باور باشند كه فدرال رزرو افزايش نرخ بهره را به تاخير خواهد انداخت.
برخي كارشناسان بر اين باورند كه فدرال رزرو از نشست ژوئن نرخ بهره را افزايش خواهد داد. قيمت طلا در هفته‌اي كه گذشت نيز با رشد 2/1 درصدي روبه‌رو شده است. جورج گرو تحليلگر ارشد آربي‌سي كاپيتال تاكيد كرد كه گزارش وزارت كار امريكا موجب نخواهد شد تا فدرال رزرو نرخ بهره را در كوتاه‌مدت افزايش دهد. اين گزارش موجب شده تا روند نزولي قيمت طلا در دو روز گذشته متوقف شود و قيمت‌ها در پايان مبادلات روز جمعه افزايش يابد. قيمت جهاني طلا از اواسط مارس تاكنون در محدوده 50 دلاري نوسان داشته است. نگراني‌ها نسبت به وضعيت اقتصادي امريكا و زمان افزايش نرخ بهره فدرال رزرو تاثير زيادي بر نوسانات قيمت طلا داشته است. سرمايه‌گذاران و كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه تا زماني كه سطح مقاومتي 1200 دلاري شكسته نشود نمي‌توان اميد چنداني به افزايش چشمگير قيمت طلا داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون