• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

عدد نوشت

 كاهش واردات غيرنفتي

با كاهش 526 هزار تني واردات كالاي غيرنفتي در فروردين ماه امسال در قياس با مدت مشابه سال گذشته، آمار واردات محصولات غيرنفتي به بنادر ايران بيش از 15 درصد كاهش يافت. ميزان صادرات غيرنفتي نيز بيش از 43 درصد پايين آمده است. وزارت راه در ارايه آمار عملكرد بنادر كشور در ماه نخست سال جاري اعلام كرده در فروردين امسال ۹ ميليون و ۸۲۲ هزار و ۱۹۹ تن كالاي نفتي و غيرنفتي از طريق بنادر ايران تخليه و بارگيري شد كه سهم كالاهاي غيرنفتي ۶ ميليون و ۲۰۵ هزار و ۸۰۱ تن و سهم كالاهاي نفتي نيز ۳ ميليون و ۶۱۶ هزار و ۳۹۸ تن بود كه در بخش كالاهاي غيرنفتي ۳ ميليون و ۵۲۷ هزار و ۵۷۴ تن كالا تخليه و ۲ ميليون و ۶۷۸ هزار و ۲۲۷ تن كالا نيز بارگيري شد.

 افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي به عراق  

عباس كاظمي، معاون وزير نفت با بيان اينكه در سال گذشته ميزان صادرات فرآورده‌هاي نفتي به عراق روزانه سه ميليون ليتر بوده است، گفت: عراق درخواست افزايش واردات فرآورده‌هاي نفتي را از ايران كرده است و ما آمادگي افزايش صادرات به ميزان 10 ميليون ليتر را داريم. اين فرآورده‌ها از پالايشگاه‌هاي آبادان، اراك و تبريز تامين خواهد شد. وي همچنين به صادرات فرآورده‌هاي نفتي به افغانستان در سال جاري اشاره كرد و افزود: صادرات فرآورده‌ها به افغانستان با يك ميليون ليتر در روز آغاز شده است. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با توجه به افزايش توليد گاز طبيعي ميزان مصرف فراورده‌هاي نفتي كه در نيروگاه‌ها كاهش يافته، گفت: با توجه به مازاد فرآورده‌هاي نفتي در كشور هم اكنون در حال بازاريابي براي صادرات آن به بازارهاي جهاني هستيم.

توليد نفت ايران
 تا 2018

وزير نفت كشورمان گفت: صادرات گاز به اروپا اولويت ما نيست، چرا كه اين كار پرهزينه و داراي موانع حقوقي است. بيژن زنگنه وزير نفت ايران درباره گمانه‌زني‌ها در مورد كمك تهران به متنوع شدن منابع گاز اروپا در آينده نزديك به روزنامه وال استريت ژورنال گفت: اولويت ما جهش در صادرات گاز به آسيا است نه اروپا. بيژن زنگنه در يك سخنراني و جلسه پرسش و پاسخ در نشست امنيتي 2015 در برلين گفت: ذخاير نفت و گاز ايران به اندازه كافي توسعه نيافته‌اند. ايران مي‌تواند توليد نفت خود را ظرف هشت ماه پس از لغو تحريم‌ها به چهار ميليون بشكه در روز برساند. وي افزود: اگر تحريم‌ها امسال لغو شوند ايران تا سال 2018 مي‌تواند روزانه پنج ميليون و 700 هزار بشكه نفت توليد كند. تنها عربستان و امريكا و روسيه بيش از اين مقدار نفت توليد   مي‌كنند.

كاهش واردات برنج ممنوعه  

با وجود ممنوعيت ثبت سفارش واردات برنج و ثابت ماندن تعرفه آن از سال گذشته تاكنون، در ماه نخست امسال بيش از 45 هزار تن برنج به كشور وارد شد كه البته مربوط به ثبت‌سفارش‌هاي قبل بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نصف شده است. در 31 روز آغازين امسال 45 هزار و 500 تن برنج از پنج كشور مختلف به ارزش 47 ميليون و 600 هزار دلار وارد شده كه نسبت به فروردين‌ پارسال 24/50 درصد از نظر وزني و 93/50 درصد از نظر ارزشي كاهش داشته است. پاكستان، امارات متحده عربي، تايلند، تركمنستان و هند كشورهاي صادر كننده برنج به ايران در نخستين ماه امسال بوده‌اند   .

رشد واگذاري‌هاي بورسي دولت  

تعداد ۸۰ ميليون سهم دولتي توسط سازمان خصوصي‌سازي در فروردين امسال به صورت تدريجي در بورس فروخته شد. فروردين امسال در حالي تعداد 80 ميليون سهم دولتي به ارزش 144 ميليارد ريال توسط سازمان خصوصي سازي به صورت تدريجي در بورس اوراق بهادار فروخته شد كه عملكرد اين سازمان در فروردين سال گذشته حكايت از واگذاري 36 ميليون سهم دولتي به ارزش 50 ميليارد ريال در بورس دارد. بر اساس گزارش، مقايسه واگذاري‌هاي بورسي دولت در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نيز رشد 64 درصدي حجم و افزايش 3/65 درصدي ارزش عرضه‌هاي سازمان خصوصي سازي در بورس اوراق بهادار را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون