• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

بورس آچمز شد


گروه اقتصادي|  بورس تهران اين هفته را هم منفي آغاز كرد و در ابتداي بازار ديروز به كانال 63هزارواحدي سقوط كرد. در معاملات روز گذشته بورس، پتروشيمي مبين كه شايد تنها راه‌حل روي ميز مسوولان بورسي براي رونق گرفتن بازار بود، هم منفي شد تا هيچ راه گريزي براي خروج از ركود و دور سقوط براي بورس باقي نماند. با آغاز معاملات ديروز همه نمادها و گروه‌ها به رنگ قرمز درآمدند تا شاخص بعد از سقوط به كانال 63هزارواحدي تا نيمه اين كانال هم پايين بيايد. سقوط بورس تهران در حالي ادامه دارد كه مديريت ناكارآمد، انفعال حقوقي‌ها و كمبود نقدينگي مهم‌ترين دلايل ريزش بورس در هفته‌هاي اخير عنوان مي‌شود.
ديروز شاخص بورس 538 واحد ديگر هم عقب‌نشيني كرد تا با افت 84/0 درصدي به 63هزار و 530 واحد برسد. در بازار ديروز «اخابر»، «وبملت»، «فارس»، «شبندر» و «وبصادر»، 266 واحد شاخص را منفي كردند تا بيشترين تاثير منفي را بر بازار بگذارند. بررسي بازار نشان مي‌دهد در هفته‌هاي اخير، بيشترين معاملات از طرف حقيقي‌ها انجام مي‌شود و حقوقي‌ها سياست انفعال را در پيش گرفته‌اند. منفي شدن نماد «مبين» اما شايد مهم‌تربن خبر ديروز بازار بود كه بازار را آچمز و خريداران اين عرضه اوليه را هم مانند دو عرضه ديگر در سال جاري نااميد كرد.
سقوط بورس تهران اما به جز دلايل مديريتي شايد به دليل هيجان‌زدگي برخي معامله‌گران هم باشد. كساني كه با توجه به تبليغات گسترده رسانه‌اي سازمان بورس و بدون آشنايي وارد بازار مي‌شوند با ديدن كاهش قيمت‌هاي مقطعي و جو رواني منفي تحت تاثير قرار مي‌گيرند و فروشنده مي‌شوند. چنين اتفاقي تنها پيامدي كه مي‌تواند به دنبال داشته باشد زيان كلان سهامداران حقيقي آماتور است كه اقدام به فروش سهام خود و به اين ترتيب بازار را با فشار عرضه مواجه مي‌كنند. چنين اتفاقي در كنار مديريت ضعيف مسووليت بورس در مقطع هيجاني بعد از بيانيه لوزان و عرضه‌هاي اوليه غيركارشناسي و شايعات درباره توافق يا عدم توافق هسته‌اي عواملي هستند كه بازار را به سمت بحران فعلي سوق داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون